Reklama

Reklama

Posvátná relikvie, jejíž moc může změnit celý svět. Richard Burton jako římský tribun, jehož osud navždy ovlivní Kristovo roucho... Hlavním hrdinou příběhu je římský tribun Marcellus Gallio v podání hvězdného Richarda Burtona, který byl za svůj heroický výkon nominován na Oscara. Marcellus se po dlouhých letech shledává se svou milovanou dívkou Dianou (Jean Simmonsová), o jejíž přízeň se však uchází i mocný následovník římského trůnu Caligula. Troufalý Marcellus je za trest vyslán k římskému vojsku do Jeruzaléma, na cestě za jistou smrtí ho doprovází jeho věrný otrok Demetrius (Victor Mature). Dcera mocného římského senátora Diana nakonec dosáhne u císaře Tiberia jeho osvobození, před návratem ale musí vykonat svou poslední povinnost – popravit v zapomenuté provincii fanatika Ježíše Krista. Marcellovi ulpí na rukou krev Božího syna, který svým věrným následovníkům na světě zanechá své slovo a vzácnou relikvii v podobě roucha, které oplývá nepředstavitelnou mocí. Posvátné roucho oblékne nic netušící Marcellus, navždy tím změní nejen svůj život, ale osud celého lidstva... Širokoúhlý formát představoval pro hollywoodská studia v 50. letech 20. století nejmocnější zbraň, jak čelit drtivému nástupu televize. Soutěžilo mezi sebou několik nekompatibilních technologií, jedním z nejpopulárnějších systémů se nakonec stal CinemaScope z dílny společnosti Twentieth Century-Fox. CinemaScope byl proti konkurenčním projektům relativně levný, technicky jednoduchý a používal tradiční 35mm filmový pás. První snímek natočený v tomto formátu byl uveden v roce 1953, jednalo se o velkolepý historický epos Roucho podle románu Lloyda C. Douglase. Děj se odehrává za vlády římských císařů Tiberia a Caliguly v době počátků křesťanství a rozvíjí fiktivní příběh kolem posvátného roucha Ježíše Krista. Davové scény, kolosální bitvy a nákladné dekorace daly dokonale vyniknout novým možnostem širokoúhlého obrazu. Za výpravu a kostýmy byl snímek ostatně po zásluze vyznamenán Oscary. Divácký i finanční úspěch spektakulárního historického eposu předznamenal rozkvět tohoto oblíbeného hollywoodského žánru, který vyvrcholil v 60. letech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

Mol 

všechny recenze uživatele

STAND BACK! YOU'RE NOT ON TRIAL! THERE'S NO EVIDENCE AGAINST YOU! THEN IF IT PLEASE YOU, SIRE, I'LL PROVIDE EVIDENCE! I HAVE NO WISH TO LIVE ANOTHER HOUR IN AN EMPIRE RULED BY YOU!! První cirka hodina je úžasná. Tribun Marcellus je floutek a jediný co ho zajímá je víno, ženy, zpěv. Bohužel pak přijede mesiáš na oslu a všechno zhatí. Marcellus ho musí ukřižovat a to už se k němu otočí zády i Demetrius, s kterým to vypadalo na velké přátelství. Jestli něco vyzdvihnu, tak určitě způsob, jakým je do filmu zakomponována postava Ježíše. Nikdy ho neukážou z blízka. Díky tomu dostává ve filmu opravdovou tajemnou formu. Výborný byl také Caligula a jeho věčně naštvaná nálada. Jak takovej blázen mohl být císařem, to tedy opravdu nevím. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Pro dnešního diváka příliš strnulé a statické, poutavé možná pouze pro věřící díky tématu ukřižování Ježíše Krista. Na druhou stranu konečně v České televizi po 70ti letech jsme měli možnost vidět film, který na dlouhou dobu určil směr velkofilmů. Druhá polovina filmu určitě lepší než druhá. Zajímavé vidět, stačilo jednou. ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

I když smyšlený, tak docela pěkný biblický příběh. Pronásledování křesťanů, se však rozmohlo později, tedy určitě ne tak v masivním množství, jak je zobrazováno v tomto filmu za panování císaře Tiberia resp. poté Caliguly (tohle že byl Caligula?). Film je vůbec historicky nevěrohodný (který film z té doby ale není?), to tentokrát nechám stranou, nemám chuť to tu rozebírat, jen lituji toho že si v té době tvůrci filmu, nepřizvali k sobě občas nějakého akademického odborníka-historika. Chybělo mi tu ale především více akčních scén, a méně těch patetických, jinak jako biblický příběh, hýřící barvami (šlo o první film v systému Cinemascope), v pozadí s ukřižováním Ježíše Krista pěkné, především pro člověka, který má takové filmy rád a není až zas takový hnidopich. O maličko lepší je ale i tak pokračování pod názvem "Demetrius a Gladiátoři", kde pokračují Victor Mature (Demetrius) a Jay Robinson (Caligula). ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sandálová dráma presne v štýle tvorby päťdesiatych rokov, čiže ak ste ich zopár videli, nič nové neuvidíte. Rúcho je ale zaujímavé tým, že rozpráva onen najväčší príbeh všetkých čias z pohľadu Ríma, konkrétne cez postavu Marcellusa Gallia. Rúcho však nie je až taký významný dejotvorný prvok, ako by ste si mohli vopred myslieť a akým by podľa mňa aj mal byť. Väčšinu stopáže tvoria dialógy v interiéroch, ale aj exteriéroch, a s viditeľne domaľovaným pozadím. Z môjho pohľadu niet poriadne čo kritizovať, ani poriadne čo chváliť, dostal som presne to, čo som aj čakal. Okrem jedného súboju tu nie je žiadna akcia a finálna "odchodová" scéna zubu času rozhodne neodolala. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

To si takhle jako mocný Říman ukřižujete jednoho fanatika v zapadlé provincii a hned vám kvůli části jeho šatníku začne strašit ve věži. To je znamení, že je čas ke změně. Při pohledu na ztepilého pobočníka Demetria by se nabízelo, že orientace, ale tady půjde o víru. Odpusťte mu, neboť nevěděl, co činí.. Pionýr technologie Cinemascope je i přes pár hluchých míst docela poutavou pohádkou, která zaujme podobností mladého Burtona na Franca Nera, skrýváním tváře tesaře z Galileje či vzletným finále, kdy se přes encefalitického trotla odchází vstříc království nebeské.. ()

Galerie (101)

Zajímavosti (21)

  • Najlepšie zarábajúci americký film z roku 1953. (Arsenal83)
  • Richard Burton nenávidel natáčanie filmu natoľko, že odmietol zmluvu s 20th Century Fox. Bol ohromený, keď dostal nomináciu na Oscara po tom, čo kritici takmer všeobecne označili jeho výkon za „drevený“. Napriek tomu Burton nakrútil vo Foxe viac filmov ako v akomkoľvek inom štúdiu. (Arsenal83)
  • Prepracovaný plagát k filmu má jednu do očí bijúcu chybu. Tvár ženy nie je Jean Simmons. Pôvodne bola totiž obsadená Jean Peters do úlohy Diany, lenže otehotnela. Herečky preto vymenili, ale plagát už nie. (Arsenal83)

Reklama

Reklama