Reklama

Reklama

Flynn Rider, nejpohlednější i nejhledanější lupič celého království, se schová v tajemné věži. Skončí ale jako rukojmí Lociky, krásné a nezkrotné dospívající dívky s dvacet metrů dlouhými kouzelnými blonďatými vlasy. Locika, ještě jako malá, byla unesena zlou čarodějnicí Gothel z hradu svých královských rodičů. Čarodějnice ji vězní ve vysoké věži a od malička jí tvrdí, že je její maminka. Dívka se chce dostat z věže a touží vidět svět a hlavně záhadná světýlka, která jí utkvěla v paměti z doby, kdy byla ještě na královském zámku. Přesvědčí Flynna a společně se vydávají na nejdobrodružnější výpravu, na které nechybí kůň, superpolicajt, přehnaně opatrný chameleon Pascal a drsná banda hospodských rváčů. (TV Nova)

(více)

Videa (11)

Trailer 9

Recenze (1 515)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Představte si, že jste režisér a chcete natočit geniální film. Existují čtyři možnosti, jak to provést: ____ 1, První způsob, k němuž sáhl i animák Na vlásku, stojí na totálním oproštění se od skutečnosti ve prospěch virtuálních znaků. Asi nejlépe tuto skutečnost vystihuje sama hlavní hrdinka, princezna Rapunzel zajatá ve věži, která svým osudem také tak trochu připomíná znak bez vztahu k něčemu skutečnému. Možná proto je tak dokonalá. A i když je fakt, že na stylizaci a znakovosti stojí vlastně všechny animáky, neviděl jsem ještě žádný takový, který by byl tak esenciálně čistý a tak neuvěřitelně vybalancovaný co do temporytmu jako Na vlásku. K této čistotě přispívá i skutečnost, že tu nejsou žádné sebeshazovačné fórky, žádné masírování popkulturou typické pro dnešní filmy, žádný sebevědomý režisér hrající si podvratně s příběhem, ale jen krystalicky čistý pohádkový svět, který ovšem svým důrazem na ryzost bez jakýchkoliv cizí příměsí a záměrnou jednoduchostí připomíná zlatý řez – doslova ideální tvar, jak si je možná představoval Platón. To, co se nám tady vlastně odehrává před očima, je starý známý spor mezi 19. a 20. stoletím: zatímco 19. století se svými realistickými romány vidělo v uměleckých dílech reprezentaci či zrcadlo skutečnosti, 20. století si vymyslelo disciplínu zvanou sémiotiku, obrátilo se ke skutečnosti zády a v uměleckých dílech vidělo jen znaky, jejichž vztah ke skutečnosti je spíše náhodný (arbitrární). Tyto dvě krajní teze týkající se vztahů umění a skutečnosti tu ovšem byly tak nějak odjakživa: v aristotelovské, humanistické, klasicistní, realistické, naturalistické a dokonce marxistické tradici je úlohou umění zobrazovat skutečnost, zatímco podle moderní tradice je zobrazování skutečnosti iluzí. Netýká se to ale jen umění, ale vůbec celé filozofie 20. století (Russell, Wittgenstein, Saussure, Derrida), která je postavená právě na tom, že umění nebo jazyk je autonomní a na skutečnosti nezávislý. Vezměme si například známý výrok „Král Francie je holohlavý“, což je výrok, který není ani pravdivý, ani nepravdivý, ale prostě jen nesmyslný (důvod je ten, že jak výrok „Král Francie je holohlavý“, tak výrok „Král Francie není holohlavý“ neplatí, protože žádný král neexistuje). Filozof Russell tuto hádanku vyřešil jednoduše tak, že řekl: „Zmíněný výrok neodkazuje ke konkrétnímu předmětu, k něčemu skutečnému, ale je to prostě jen nějaký virtuální výrok, a takto by s ním mělo být nakládáno.“ Závěr z toho všeho je ten, že tahle údajně naivní disneyovská podívaná svým pojetím vlastně navazuje na největší intelektuály 20. století v čele s Wittgensteinem nebo Barthesem, a to tím, že na místo skutečnosti klade extrémní důraz na dokonalé a od skutečnosti oproštěné znaky. Současně tím odhaluje jeden velký zádrhel všech těch alegorií, metafor či podobenství, které umění po stovky let chrlí – není náhodou v těchto dílech, které jdou k věcem oklikou a vyžadují klíč k rozšifrování, něco podružného oproti animáku jako je tento, který na to jde přímo? ____ 2, Zbylé tři způsoby, jak natočit geniální film, už s tímhle animákem příliš nesouvisejí, jen pro pořádek bych je však zmínil. Druhý způsob představuje přesný opak způsobu prvního, neboť klade maximální důraz na skutečnost. Odsud vycházejí všechny ty nové filmové vlny z 60. let, italský neorealismus, Formanovy první filmy, Nový Hollywood, ale i třeba Greengrassova rekonstrukce Let číslo 93, nebo úžasný britský dokument Senna, které vytáhly hřebík vražený do rakve skutečnosti – není hlavním a vlastně i jediným důvodem slávy těchto filmů právě ten vehementní, skoro až dokumentaristický příklon k naší realitě? Zcela nepochybně tomu tak bude. Nakonec proč také neustále „potlačovat nevíru“ v imaginární příběhy (základní pravidlo umění), když lze „zdůraznit víru“ v ty reálné. Zásadní problém je ovšem v tom, že valná většina filmových tvůrců si to neuvědomuje a neustále strhává své filmy k fikci. Tito tvůrci podobně jako ekonomové očividně nechápou známé krédo „šedivá je teorie, zelený strom života“, tedy fakt, že problémem nejsou precizní ekonomické teorie a chaoticky nepřizpůsobivá realita, nýbrž chybné teorie a realita v cajku. Není to tedy tak, že co teoreticky báječně funguje, v praxi nezřídka selže, ale spíš obráceně. Totéž se dá říct o fikcích, které za realitou vždy nějak zaostávají, jsou to jen takové konstrukty (třeba já z toho důvodu až na výjimky zásadně nečtu beletrii, ale pouze knihy faktu a auto/biografie, kupříkladu zralou životopisnou zpověď Bod obratu od Klause Manna stavím co do přesnosti a kvality bezmála nad vše, co pronesli o první polovině minulého století všichni ti krasoduchové). Vytvoření fikce také hrozně odčerpává energii (nikdo nemá nekonečný zásobník), kterou může tvůrce vycházející striktně ze skutečnosti investovat jinde, a tím navýšit výslednou kvalitu díla. ____ 3, Třetí způsob, jak natočit geniální film, nestojí ani na znacích, ani na skutečnosti, ale čistě na fikci. Sem patří všechny ty známé vymyšlené příběhy. Zásadní problém spočívá v tom, že natočit geniální film takto vyžaduje, aby byl tvůrce taktéž génius, jinak se mu dílo rozpadne pod rukama, což se také v 90% případů stává. Na rozdíl od předchozích dvou variant (znaky a skutečnost), které umožňují při troše štěstí a úsilí natočit geniální film i člověku, který geniální není - ani Mefistofeles nenabídl Faustovi tak skvělou možnost! Naproti tomu tento třetí způsob fikce je vyhrazen skutečně jen těm nejtalentovanějším, a v tom podle mého spočívá jedno z největších nedorozumění kinematografie – všichni točí fikce, ačkoliv na to nemají. ____ 4, Poslední možnost, kterak dát dohromady geniální film, se týká spíše budoucnosti. Souvisí s cíleným ovládáním diváka přes vysílání elektromagnetických signálů na přesně vybrané části mozku, o nichž se ví, že kontrolují určité funkce, což by mohlo vyvolat některé emoce (drážděním jiných oblastní mozku by bylo možné vyvolat vizuální vjemy a myšlenky), anebo naopak s cíleným ovládáním filmu tím, že se vynalezne nějaká nová a dokonalá filmová gramatika, která by byla s to produkovat filmy srovnatelná s abnormálně precizní druhou větou z Beethovenovy Deváté symfonie. Dnes se na něčem takovém skutečně pracuje, neboť se zjistilo, že všem lidem tiká mozek během sledování filmů zhruba stejně, takže ať jste chlap, dítě, černoch nebo republikán, ať jste takovej nebo makovej, existují určité intersubjektivní pilíře, které platí pro nás pro všechny. Alespoň to tvrdí nově se rozvíjející disciplína zvaná neuroestetika. Je sice pravda, že pokud se dnes zeptáte průměrného intelektuála, jak by ve zkratce shrnul výhled do 21. století co se kinematografie týče, nejspíše odpoví: digitalizace a 3Dčko, možná nějaký stylistický nebo vypravěčský trendy, vliv her a já nevím co ještě, a o neuroestetiku ani nezavadí, jenže bude to právě ona, kdo možná překope celý filmový jazyk, který se tu přes sto let utvářel. Spousta lidí vidí v takovéto kontrole filmové výroby a v manipulaci s diváky něco velmi nebezpečného, jenže to je omyl, protože jednak většina velkých tvůrců jako Kubrick, Fincher nebo Hitchcock jsou manipulováním diváky beztak posedlí a u svých děl vyžadují naprostou precizitu (i takový Tarkovskij nechal přetočit 2/3 Stalkera), druhak se taková manipulace a snaha „dostat“ diváka beztak v kinematografii už děje, děje se vlastně už od jejího vzniku, akorát není stoprocentní a pořád jí něco schází k dokonalosti, nakonec vznik filmu je stále velmi intuitivní a náhodný proces. Tolik tedy ke čtyřem postupům, jak vytvořit geniální film. Animák Na vlásku každý z nich dokonce odráží v jedné z postav – znaky lze vysledovat v princezně Rapunzel zajaté ve věži mimo realitu, skutečnost zosobňují její pragmatičtí a starostliví rodiče, geniálního tvůrce natáčejícího fikce zastupuje krásný princ a neuroestetiku manipulující nebohými diváky zlá čarodějnice. () (méně) (více)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se konecne dokopal k skouknuti tohohle vsema chvalenyho animaku a jednim slovem nuda. Bohuzel. Je tady sice vsechno, co dela Disneyho animaky tolik popularni, ale tentokrat to na me nefungovalo. Pribeh je samozrejme predvidatelnej a jednoduchej, ale to by nebyl ten hlavni problem. Problem je, ze ackoliv se to tvari desne cool a svizne, opak je pravdou a celej dej se silene tahne, ze jsem fakt casto koukal na hodiny. Hlavni dvojka je uprimne receno spis na pest a zachranujou to tak hlavne vedlejsi postavy - chameleon, kun, banda zlodeju z hospody. Co se tyce animace, ta je i po deviti letech porad na hodne dobry urovni. No a pak tu jsou pisnicky, je jich tu narvano fakt mega mnozstvi a snad ani jedna se mi bohuzel nijak zvlast nelibila, vetsinou jsou jen desne otravny a zdrzujou od uz tak dost utahanyho deje. Za me proste zklamani, par foru je fajn, ale jinak jsem mel problem u toho neusnout, slabsi 3*. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Podmanivé predstavenie. Filmový svet animovaných rozprávok už síce dávno nie je o klasických disneyovkách, ale raz za čas sa ešte podarí oprášiť túto starú dobrú šablónu a preraziť s úspechom. Stávka na tradičné hodnoty v kombinácii s najnovšími trendmi sa je v tomto filme dotiahnutá takmer k dokonalosti. Skvelá animácia, úžasný tretí rozmer, ani na minútu som neľutoval drahšiu projekciu ako to býva v mnohých dnešných snímkoch. Romantika ako bič, nespočetný nával humoru a vtipných scén. Spevavé minúty priamo úmerne uberali filmu na príťažlivosti, našťastie bol dej prespievaný len z minimálnej časti. Ale kôň Maximus by mal dostať vlastný film! 85%. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Pomalu se přibližujeme době, kdy i ve filmech, jejichž hlavními protagonisty jsou lidé, dostanou nejzajímavější a nejlepší role zvířata. Tudíž až někdy v budoucnu uvidíte v hraném filmu charakterově výbornou roli koně a až se na červeném koberci při předávání Oscarů budou největší pozornosti těšit chameleoni, věřte, že za to může Tangled. To jen tak na okraj k tomuto (čistě mezi námi) nejlepšímu a nejoriginálnějšímu animáku postedního roku. Ve které jiné pohádce vám při scéně s hospodou plnou hrdlořezů naskočí před očima Martin Luther King? ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Tak s radostí musím sdělit, že tak dlouho proklamovaný návrat Disneyho se povedl na jedničku s hvězdičkou, a u mně se zařadil mezi to nejlepší, co kdy Disney natočil hned po jeho shlédnutí. Samozřejmě někdo by mohl být zklamán klasickou zápletkou, která ani v nejmenším nevybočuje z předepsaných osnov, ale je to přece pohádka lidi... A ta stejně jako další typy filmů musí jít podle nějaké osnovy.. O lidech, kteří jsou schopní poukazovat na popírání fyzikálních zákonů atd v akci s vlasy, raději ani nebudu mluvit. Ne že by tady na Csfd někdo takový byl. Aspon doufám, ale říkám to jen kvůli tomu, aby tento komentář mohl být delší a já se nevyčerpal hned z kraje :)). Příběh je tedy možná v základním smyslu slova jednoduchý, ale je okořeněn tolika neuvěřitelně sympatickými, někdy zábavnými (a opravdu), někdy prostě krásnými scénami, úžasným hlavním párem a mnoha zábavnými sidekicky (kůn rulez, komu se nelíbil, je očividně úplně mimo, chameleon pak pěkně zaplnuje místo postavy, která by měla být v každé pohádce - roztomilé něco :)) Rapunzel je v rámci animovaného filmu opravdu cute, stejně jako fešný a vychloubavý Flynn (E..), a film tak nepostrádá ani jedinou ingredienci a scénář na nás vrhá jednu super scénu za druhou. At už akce (důl - která je perfektně natočená a .... má koně), či už romantické scény (nádhera) nebo scény trochu ostřejší - všechno je, jak má být a podpořeno velmi dobrým soundtrackem, ve kterém exceluje Mandy Moore. Opravdu má muzika říz a ani chvíli nenudí. Prostě byl to další z nejlepších letošních (ehm, myslím 2010 samozřejmě) zážitků a Jeden ze tří nejlepších animáčů roku. PS: zapomněl sem napsat, že hlášek je tu taky habaděj a většina z nich je opravdu prvotřídních - You should know that this is the strangest thing I've ever done! ()

Galerie (183)

Zajímavosti (42)

  • Pri vytváraní softvéru na simuláciu vlasov tvorcovia sledovali šampónové reklamy na YouTube a taktiež pracovali s modelkou, ktorá mala takmer dvojmetrové vlasy, aby mohli sledovať fyzické vlastnosti ich pohybu. (drake31)
  • Na filmu se pracovalo šest let a s náklady 260 milionů amerických dolarů se ve své době zařadil mezi nejdražší animované filmy v historii. (Terva)
  • Jde o první "princeznovský" snímek studia Disney, který obdržel rating PG. Všechny ostatní měly doposud rating G, tedy přístupné bez omezení. (EbiGuetta)

Související novinky

Našla hraná verze Na vlásku Lociku?

Našla hraná verze Na vlásku Lociku?

13.08.2023

Studio Disney s hranými remaky svých ikonických pohádek v posledních letech nijak nezpomaluje, a kromě již oznámené Moany, Bambiho nebo Lilo & Stitche nás v budoucnu čeká také muzikál Na vlásku.… (více)

Zloduši od Disneyho dostanou seriál

Zloduši od Disneyho dostanou seriál

05.03.2019

Visí vám v pokojíčku plakát Jokera, v dětství jste vždycky fandili Darthu Vaderovi a Hans Gruber je podle vás pravý hrdina Smrtonosné pasti? Pak pro vás má studio Disney dobrou zprávu, po vzoru… (více)

Zachary Levi si zahraje superhrdinu Shazama

Zachary Levi si zahraje superhrdinu Shazama

29.10.2017

Po seriálovém Chuckovi by člověk Zacharymu Levimu prorokoval velkou kariéru - zatím se k ní ale neodpíchnul. Jeho největším kinoúspěchem je animák Na vlásku, v němž namluvil zlodějíčka Flynna, a… (více)

Raubíř Ralf hraje dál

Raubíř Ralf hraje dál

14.07.2015

Od premiéry disneyovského animáku Raubíř Ralf už uplynuly téměř tři roky. John C. Reilly (Strážci Galaxie) tehdy namluvil videoherního záporáka, který se chce stát hrdinou, a byla z toho téměř… (více)

Reklama

Reklama