Režie:
Gore VerbinskiKamera:
Bojan BazelliHudba:
Hans ZimmerHrají:
Johnny Depp, Armie Hammer, Tom Wilkinson, William Fichtner, Ruth Wilson, Helena Bonham Carter, James Badge Dale, Barry Pepper, James Frain, Leon Rippy (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Starý indiánský válečník Tonto vypravuje malému Willovi příběh o tom, jak se z muže zákona Johna Reida stala legenda spravedlnosti. John se vrací po letech na právnické škole vlakem do svého rodného města Colby v Texasu. Netuší, že ve vlaku jsou převáženi dva vězni - indián Tonto a násilný vrah a lupič Butch Cavendish, kterého chytil Reidův bratr Dan, místní šerif. Jenže vlak je napaden desperáty, ti Butche vysvobodí a vlak pak vykolejí. Tonto i John se z trosek zachrání a John trvá na tom, že indián musí být postaven před řádný soud. John se proto rozhodne pomoci svému bratrovi. Se šesti pomocníky šerifa vyrážejí po Butchově stopě. Parta pronásledovatelů je vlákána v průsmyku do pasti a všichni až na Johna jsou zabiti. Zachrání ho indián Tonto, který za pomoci magie muže na pokraji smrti promění v Osamělého jezdce. (TV Nova)
(více)Videa (60)
Recenze (1 246)
Ačkoliv obvykle zastávám názor, že na věku příliš nezáleží, tak tento film je zřejmě vinen tím, že se strašně moc snaží být zároveň pro děti i pro dospělé, tedy že rozháranost a nejednotnost ho roznesla na kopytech. A jak ráda bych se dívala na film o dvoumetrovém slaboučkém obrovi, co se postupně naučí poslouchat svoje tělo a přírodu. ()
Kovbojové a vetřelci 2. Předlouhá nuda, kterou čeří akorát Depp (vykrádajícího vlastního Sparrowa) a Verbinski ve výborných akčních scénách (které jsou bohužel vesměs jen dvě). Problémem není ani tak podivná pachuť z "přístupného westernu, kde se jí protivníkům srdce a ve velkém se masakrují indiáni" nebo dětinský humor (ten je naopak často až roztomilý), ale skutečnost, že to má neuvěřitelných 151 minut a většinu času se tam moc neděje. A aby tomu tvůrci nasadili korunu, i při téhle extrémí stopáži některé situace prostě drze nevysvětlí (proč byl Tonto na začátku spoutaný ve vlaku, jak se dostal z vězení?). Šavlozubé krvelačné králíky pak považuji za největší zlo v rámci rodinné zábavy (nemá v tom prsty Lucas?). Není to špatný film. Jen je 2x delší, než by bylo třeba. Půlka je zábavná. Druhá nikoli. 50%. ()
Gore Verbinski je podle mě jeden z nejlepších režisérů současnosti. Jeho akce má vždy nápad a čiší z ní sebejistota. Mě se Lone Ranger líbil, i když mi herecky přišli o hodně lepší padouši (hlavně Fichtner a pak ten co tam nosil ty ženský hadry), než hlavní duo. Johnny Depp bohužel moc nevypadá jak indián, takže působí fakt divně. Finální akční scéna mě ale strhla a i minulost Tonta na mě zapůsobila. ()
Skvělá letní zábava. Škoda těch dvou nezábavných hodin, které jí předcházejí. Gore Verbinski zvládá vystavět jakž takž přehlednou, gagy prošpikovanou akční scénu, nedaří se mu však jednotlivé atrakce propojit ve smysluplný celek. Celý film lavíruje mezi poctou a výsměchem klasickým westernům (od Forda k Leonemu, z něhož scenáristé kradli nejvíc), což vede k rušivě ostrým přechodům mezi patetickým heroismem a infantilním humorem na úrovni slabších parodií Mela Brookse. Film nedokáže najít rovnováhu mezi sentimentálním a groteskním, žádný nápad, přejatý z libovolně vzdáleného žánru, pro něj není příliš bizarní (pojídání srdce, krvelační zajíci), žádný vtip příliš laciný (kobylince). Řetězení rozličných westernových motivů, které vycházejí buď z konkrétních filmů, nebo z konvencí žánru jako takového, postrádá jakýkoli vyšší řád a působí dost nahodile. Proto je také film pocitově únavně dlouhý, resp. působí, že je dlouhý jen pro to, aby byl dlouhý. Neboť namísto souvislého vyprávění neustále k něčemu odkazuje, nedokáže Osamělý jezdec vtáhnout do příběhu. Nijak mu nepomáhá, že dodržuje čtyřaktovou strukturu s postupným nabalováním překážek, jež musí být překonány a cílů, kterých má být dosaženo (dopadnout Butche; dopadnout Butche a zachránit Rebeccu; dopadnout Butche, zachránit Rebeccu a předat spravedlnosti druhého zlosyna). Hrdinové totiž neprodělávají žádnou charakterovou proměnu, motivy jsou buď opakovány tak často, až ztrácejí na vtipnosti (running gagy s maskou a krmením ptáka), nebo slouží jenom k nárazovému pobavení, a nemusíte být indiánský stopař, abyste kdykoli během filmu s velkým náskokem odtušili, jaký „zvrat“ se blíží. Klimax, třebaže sám o sobě znamenitý a oživující vzpomínky na vrcholné kousky Bustera Keatona, pak navíc stejně všechny dějové linie utne nic neřešící akcí, která by mohla být umístěna kdekoli jinde ve filmu (ideálně hned na jeho začátku, ať po ní můžete z kina odejít s pocitem, že to nejlepší jste již viděli). Alibi pro přemotivovanost a náladovou rozpolcenost si film vytváří konstrukcí chatrného retrospektivního vyprávěcího rámce (jehož přínosnost narativu nejlépe postihuje slovo „gimmick“). Typ posluchače (westernovými legendami fascinovaný malý chlapec) na straně jedné a vypravěčova neschopnost udržet myšlenku na straně druhé odpovídají těkání filmu mezi pokorou a znevažováním žánru. Vzhledem k zřídkavému a neoriginálnímu zapojení metatextových poznámek podle mne nešlo o dopředu promyšlený záměr, jako spíše o zoufalou snahu zpětně scelit příběh, který moc nedržel pohromadě. Uklizení Tonto mezi pouťové atrakce alespoň vystihuje, jak je dnes vnímán kdysi velectěný westernový žánr. Z westernové legendy se stal relikt odkazující k éře divokého západu. Pouťový charakter jeho nové role si logicky žádá redukci prožitého na nejvýraznější znaky daného období. Tontovo vyprávění tak lze chápat jako „best of" výběr toho, co dělá western westernem, čím bylo ale již povídání Malého velkého muže, který měl mnohem lepší scénář i vyvíjejícího se protagonistu, a jehož vyprávění bylo motivováno revizí určitých westernových mýtů. Osamělý jezdec je oproti tomu zpátečnickou (žena jako krásný, pasivní a bezbranný objekt) a nekoherentní přehlídkou toho, co se některým lidem v Hollywoodu vybaví, když se řekne „western“. 55% Zajímavé komentáře: xxmartinxx, rikitiki () (méně) (více)
Co furt máte s tou snahou o cool hláškování pro čím dál hloupější publikum? Dokonce přebíjející jak formu, tak příběh? Raději bych něco s hlavou a patou. Já chápu, že Piráti byli stroj na prachy, ale když ten samý pytlík s čajem hodíte do vody poixté, tak už se to moc pít nedá. Kdysi mě Depp nadchl v Dead Manovi, neuplynulo ani 20 let a kouzlo je pryč. Na obecné rovině se domnívám, že filmový průmysl v dnešní podobě je obr na hliněných nohách, musejí se točit miliardové filmy, každý více mega než ty předchozí, vykalkulované na zisk až běda. Inteligentní projekty čím dál víc přebírá televize, kde se ještě pořád najde prostor pro vyprávění příběhu. Blíží se změny. // P.S. pořádně mě potěšili jen králíčci. ()
Galerie (81)
Zajímavosti (48)
- O hlavní ženskou roli se ucházely také Jessica Chastain a Abbie Cornish. Postavu Rebeccy nakonec ztvárnila Ruth Wilson. (R´Hell)
- Parní lokomotivy v průběhu celého filmu nikdo neobsluhuje. Ve skutečnosti by bez neustálého přihazování uhlí do kotle nedojely téměř nikam. (Kumy)
- Jedná sa už o šiesty film, v ktorom sa stretlo herecké duo Johnny Depp a Helena Bonham Carter, a zároveň ich prvý, ktorý nerežíruje Tim Burton. (dodo24)
Reklama