Režie:
Jacques AudiardKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tahar Rahim, Niels Arestrup, Farid Elouardi, Reda Kateb, Hichem Yacoubi, Adel Bencherif, Gilles Cohen, Pierre Leccia, Leïla Bekhti, Antoine Basler (více)Obsahy(1)
Malik El Djebena, odsouzený k šesti letům vězení, neumí číst ani psát. Do věznice přichází úplně sám a působí mladším a křehčím dojmem než ostatní trestanci. Je mu 19 let. Šéf korsického gangu, který vládne i vězení, si ho okamžitě vezme na paškál a pověří ho několika „úkoly“, díky kterým se Malik nejen zocelí, ale zároveň si začne získávat šéfovu důvěru. Ale Malik je odvážný a učenlivý, a tak si tajně začne spřádat vlastní plány… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (287)
Prorok ze začátku připomene jiný francouzský majstrštyk, a to Mezi zdmi. Nesmlouvavá realita vězeňského prostředí je zachycena s neuvěřitelnou autenticitou. Snad i proto nás Audiard protáhne kdejakou vězeňskou rutinou. Až když se zdá, že Prorok bude především ostrou sociální kritikou vězeňské instituce, kde člověk nemá na vybranou, tak tvůrci nerušeně přehodí výhybku a nabídnou to nejlepší ze Scorseseho. Je fascinující, jak prolnutí obou světů působí klidně a harmonicky. Sám jsem si to uvědomil až při závěrečných titulcích. Prorok sedí současně na dvou židlích a v tom tkví jeho síla. Problém však nastává až v samotných antihrdinech, ale to už je u gangsterských filmů koloritem. Ani zde bychom nezavadili o aspoň jednu kladnou postavu, která by mě dokázala vtáhnout do děje. Vesměs jsou to prospěcháři, násilníci, práskači a muklové, tak jak si je dokážeme představit. Svět bez bílé a černé, v kterém však tmavé odstíny převládají (a už vůbec tady nejde o rasu či náboženství). Navíc se nemůžu zbavit pocitu, že film otevřeně straní bílé francouzské většině. Ale to už jsou pramalé vady na kráse. ()
Přestože fantazie a paranoia po celé ty dvě hodiny pracovaly opravdu na plné obrátky, nedokážu Proroka nemít rád. Je velká škoda že druhá polovina hodně ztrácí na tu první, od začátku na mě totiž film působil zhruba stejně jako igeliťák, který okusil hlavní hrdina. Spojení zápletky Goodfellas, prostředí věznice Showshank, lidského dramatu a atmosféry Wrestlera bylo právě v té první polovině trefou do černého. To je navíc doplněno jak bravurně vybranými songy, tak i skvělou originální hudbou. Jsem sice zvědavý, jestli bude Prorok za 20 let označený za tendenční film, prozatím to ale pro mě nic nemění na tom, že se jednalo o velmi příjemné překvapení a jeden z nejlepších filmů roku 2009. ()
[imdb: 8.1/10] | me: Konečne niečo iné. Európske, ale výborné. Zaujímavo podaný pohľad na vývin chlapca vo väzení (jeho drsnú cestu) avšak vôbec nie tradične, ale svojsky a pútavo. Je to film, ktorý ma čo ponúknuť, je to reálne, je to dobré. Ďalší film z francúzskej produkcie (po Verejnom nepriateľovi č.1), kde kriminalita je vykreslená priamo, surovo, ale veľmi vhodne. Je to film, ktorý má nádych a atmosféru. (+ Tahar Rahim je veľmi presvedčivý...) ()
Mladík hozený přímo do ledové vody. Dostává šest let natvrdo. Neumí číst ani psát, má však jednu, pro něho velmi užitečnou vlastnost. Umí se přizpůsobit, adaptovat, sklonit hřbet, zatnout zuby, protože moc dobře ví, že není důležité vyhrát bitvu, ale válku. Učí se, naslouchá, zdokonaluje, ví na kterou stranu se přidat. Tohle všechno se mu bude jednou hodit, což se ukáže hlavně ve druhé polovině. A hlavně závěrečná, výborná scéna, ta mluví sama za sebe. Velmi vydařený pohled do zákulisí,(nejen) vězenského byznysu, podpořený výborným výkonem Tahara Rahima. ()
Typický obrázok súčasného Francúzka. Samý arab a černoch a vo väzniciach zvlášť. "Kedysi tento dvor patril nám" - hovorí starší vodca korzičanov. Príbeh je o mladom, nenápadnom arabskom kriminálnikovi a jeho postupe v rebríčku dôležitosti. Vychádza s každým a postupne si berie od každého to, čo potrebuje. To ho postupne vynáša až na samý vrchol. Film sa takmer celý odohráva vo väznici, je prevažne konverzačný, ale tých pár akčnejších scén, ktoré tu sú, je nabitých adrenalínom a také zbavenie sa svedka žiletkou je asi najnapínavejším z nich. Mená a texty, ktoré sa sem - tam objavili cez celú obrazovku mi prišli trochu zbytočné, ale inak filmu nemám veľmi čo vytýkať. Chvíľu som rozmýšľal aj o plnom hodnotení, ale ak to porovnávam s takou Celou 211, tak tie štyri sú tak akurát. 80%. ()
Reklama