Reklama

Reklama

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje „jazzový věk“ bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy „stará“ aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd) a potřetí v roce 1974 (režie Jack Clayton, titulní role Robert Redford). S ještě větším časovým odstupem, až v roce 2013, vznikla zatím poslední verze, režírovaná australským tvůrcem Bazem Luhrmannem, v níž si hlavní postavu zahrál Leonardo DiCaprio. Na rozdíl od svých předchůdců měl Luhrmann k dispozici pokročilou technologii digitálních efektů, jež mu dovolila mimořádně přesvědčivě zrekonstruovat dobové reálie i tehdejší atmosféru New Yorku a jeho nejbližšího okolí. I ostatní postavy hrají známí představitelé Carey Mulliganová (Daisy), Tobey Maguire (vypravěč Nick Carraway) a Joel Edgerton (Tom Buchanan). Největší devízou snímku je však jeho promyšlená vizuální stránka, která byla mj. vyznamenána Oscary za nejlepší výpravu a kostýmy, jež vytvořila režisérova manželka Catherine Martinová. (Česká televize)

(více)

Diskuze

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

dragon94

Naopak, čím dlhšie sa vytešujem, tým krajšia bude tá chvíľa, keď si to konečne pustím (a keďže som film videla, sklamanie nehrozí:-)) Takže statočne odolávam internetu, aspoň sa mám na čo tešiť:)

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

denulik

Joo mám to stejně .. já jen že kdybys chtěla mohla by sis to stáhnout a mrknout na něj už dnes a až vyjde dvd tak si ho potom koupit :-)) ... stejně tak to dělám já u filmů který zbožňuju.

na příspěvěk reagoval denulik

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

Bluntman

Denulik psala, že ten film miluje a tu knížku a že by ten film dovedla sledovat donekončna a proto se těší až to vyjde na DVD stím že by se mohla doma vytěšovat ;)) ... tak jsem jí jen napsal že si to může stáhnout na internetu a vytěšovat se už teď ;))

PS: Bylo by dobrý kdyby ses podíval na co reaguji ;)

na příspěvěk reagoval Bluntman

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

dragon94

Nebudem si predsa svoj najobľúbenejší fim sťahovať z internetu. Ten chcem mať pekne v origináli. Nech dostanú svoje aj ľudia, ktorí ho robili. Nemôžem čakať, že sa budú točiť filmy, aké mám rada, ak na ne nepôjdem do kina alebo si nekúpim origoš DVD :)

na příspěvěk reagoval dragon94

Bluntman

Bluntman (hodnocení, recenze)

dragon94

Ano, a ke stažení na internetu jsou i bonusové materiály z Blu-ray edice a písně ze soundtracku, který je přiložen k jedné z několika edic Velkého Gatsbyho. A? 

na příspěvěk reagoval dragon94

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

playboxguest

Ešte raz ďakujem:-)) Gatsby je môj miláčik, dokázala by som ho čítať a sledovať donekonečna. Už sa neviem dočkať, kedy vyjde DVD a budem sa môcť doma vytešovať:-)

na příspěvěk reagoval dragon94

playboxguest

playboxguest (hodnocení, recenze)

Ne, me te proste bavi cist, dokazes tomu dat hlavu a patu i v mistech, kde jsem videla jen, co jsem videt chtela, coz je daleko min, nez videt lze... :-)

na příspěvěk reagoval denulik

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

playboxguest

Ďakujem. Na tom filme je dobré práve to, že sa dá pozerať dvojako- ako vizuálne podmanivá romanca, ak máš chuť sa jednoducho baviť a nerýpať sa v tom, ale ak máš chuť, dá sa pod povrchom nájsť kopec motívov. Preto som prekvapená, že sa mnohí sťažujú, aký je film plytký. Podľa mňa je tam všetko, čo tam má byť, len možno nie tak veľmi na očiach.

na příspěvěk reagoval hallelluja

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

dragon94

Absolútny súhlas, čakal na niečo, čo už dávno bolo za ním. Každá chvíľa je neopakovateľná... a teda minulosť sa zopakovať nedá. Aj keď dvakrát zažiješ to isté, vlastne to nie je to isté, pretože to s postupom času vnímaš inak. A Gatsby si chcel zopakovať možno najkrajšie obdobie svojho života a nepochopil, že to nie je možné. Ten citát s tým, ako natiahneme ruku ďalej a stále sa snažíme ... málokto si prizná, že sa mýlil a hnal za niečím, čo neexistuje. Stále si niečo nahovárame, aby sme sa nemuseli pozrieť pravde do očí.

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

A nebo taky že nemáme žít neustále v minulosti ... "Ušel dlouhou cestu a jeho sen mu připadal tak na dosah ruky, že ho sotva mohl minout... nepoznal však že už je za ním." ...

Což podle mě znamená, že se hnal za svým snem a honba za tím snem mu pomohla vystoupat tak vysoko jako byl ... ale nepoznal, že ho ten sen drží pořád v minulosti ... že už je jinde že už není takový jako předtím a stejně tak i ten sen je sen jiného člověka než kým byl teď (stejně jako Daisy je jiná než byla předtím) Že v podstatě žije sen Gatsbyho, který kdysi byl ... a kvůli tomu nikdy nezačal skutečně žít život Gatsbyho kterým je teď...

Dává to smysl ? :-) Netuším, zdali jsem se vyjádřil správně.

na příspěvěk reagoval denulik

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

denulik

Dává celkem ... i tak si budu ale myslet svoje .. to co udělala Daisy byl hnus ... a co se týče toho že Gatsby je na konci braný jako nejčestnější člověk přestože zbohatl kriminální činností mi taky celkem vadilo .. byl jsem radši když to byl záhadný člověk ...ale to je čistě moje sympatie k postavě ... nebo smysl toho filmu mi pořád moc smysl nedává ... zítra nadáhneme ruku dál a dosáhneme tam ... to mi přijde jako dost divný neboť Gatsby už asi druhou šanci nedostane ... spíše mi to přišlo že když máme něco na dosah ruky a myslíme si že už to máme tak přestaneme se ovládat a dávat pozor a nakonec to ztratíme. Něco jako že si nemůžeme být ničím jistí a neříkat hop dokud jsme nepřeskočili...

Jinak s tebou víceméně souhlasím.

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

dragon94

Myslím si (ale možno sa mýlim), ža práve o ten jej postoj išlo. Gatsby- bohatý, mocný, všade plno luxusu, ale zároveň stále sám. V podstate ho okrem Nicka nikto nemal rád, len ho využívali a Daisy je zosobnením toho všetkého. Preto zamrazí, keď si pomyslím, že sa nikto neukázal na jeho pohrebe. Za života sa všetci tvárili ako kamoši a keď skončil, ani pes po ňom neštekol. Nemsylím, že ten film je romantický, naopak, ukazuje nám tú tragiku- človek nakoniec vždy zostane sám a Gatsby sa osudovo mýlil, pretože žena ktorú chcel zísskať existoval len v jeho predstavách. Ona vlastne po tých rokch nemohla byť rovnaká, zidealizoval si ju a preto musel nutne naraziť. A či ho milovala aspoň pred vojnou? Povedala by som skôr, že poblúznenie, človek má vždy na výber a ona mohla počkať, alebo si vziať chudobného Gatsbyho, ale "bohaté ženy si neberú chudobných chlapov, ani keď ich milujú." To je jasná kritika high society, ktorá nemá žiadne morálne zásady, hodnoty ani výčitky svedomia. Na rozdiel od Gatsbyho, ktorý je kriminálnik ako hovoríš, ale s jasným cieľom. Jemu na niečom záleží- z toho boli tí nafúkanci takí hotoví. Im bolo všetko jedno, znudená zlatá mládež,hlavne zachovať dekórum (prečo nie aj 15 milencov, len nech to nie je verejné!). Myslím, že nepochopili prečo do toho Gatsby pletie city, veď je to len aférka,niečo čo nestojí za reč.

Dáva ti to takto zmysel? Neviem, či som sa vyjadrila správne:)

na příspěvěk reagoval dragon94

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

denulik

S tou Daisy mi to přišlo prostě divný .. že by fakt Gatsbyho nemilovala ? ... ani před válkou ... no jestli to tak je tak no nelíbí se mi to ...

Co se týče Gatsbyo výbuchu .. tak vím přesně proč to udělal a proč ho to naštvalo .. jen jsem narážel na chování ostatních .. Nick a spol se dotví že je Gatsby kriminálník a další hnusný věci o něm .. a nikoho to nešokovalo ale sotva jednou vybuchl tak se na něj všichni dívali jako na vraha ...

Co se týče výměny aut tak mě spíše napadlo, že chtěl aby jel Gatsby sám, aby do něj potom někde vrazil a řekl že to byla nehoda že mu selhalo auto .. a tak by ho zabil vlastně... jenomže mu to zkazla Daisy .. protože jela sním ...

Ale to si myslím že není moc pravděpodobný.

Každopádně já jsem knihu nečetl a ani ostatní knihy a nic dalšího tudíž .. jsem tohle od Daisy vážně nečekal ... a přišlo mi to fakt dost hnusný .. a oproti tomu jak se chovala po zbytek filmu i dost divný...

na příspěvěk reagoval denulik

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

dragon94

Mne príde práve Daisino správanie veľmi logické a "konzistentné". Vo všetkých Fitzgeraldových knihách aj poviedkach sú ženy proste nestále mrchy, ktoré zaujíma povrchná zábava a majú romániky. Nemusím s tým (ako žena) súhlasiť, ale tak to proste je. Ešte som uňho nenarazila na sympatickú ženskú hrdinku a Daisy je len ďalšia v rade. V tomto kontexte sa zachovala presne ako sa dalo čakať. Ona vlastne Gatsbyho nemilovala (resp. ak, tak len v rámci svojho egoizmu), takže ju manžel k ničomu nenútil, ukázala Gatsbymu chrbát z vlastnej vôle.

A Gatsbyho výbuch je tiež pochopiteľný. Celým fimom sa tiahla jeho urputná snaha niečo znamenať - doslovne povedal Nickovi, že nechce aby si myslel, že je niemand. Preto sa tak chvastal a kŕmil pol New Yorku, komplex menejcennosti. A keď mu Tom šplechol do tváre, že ich úroveň nikdy nedosiahne, myslím, že začal chápať, že sen sa rúca, že je nereálny a nikdy ho nedosiahne. Zvyšok filmu sa len snažil presvedčiť sám seba, že stačí natiahnuť ruku trochu ďalej. Že zajtra to hádam vyjde.Nie celko podarený sebaklam.

Súhlasím s tým, že vymenené autá mali len slúžiť ako možnosť rozohrať záverečnú zápletku, ale ani v tom nevidím problém. Proste si vymenili autá, možno mu Tom to jeho "na zákazku" aj trochu závidel, možno ho chcel naštvať, ukázať, že má navrch, že on rozhoduje.

na příspěvěk reagoval dragon94

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

Bluntman

Teda zrovna to proč si vyměnily auta tam vysvětlený není ... Jestli považuješ za vysvětlení že Tom řekl Gatsbymu že si půjčí jeho auto a všechny v něm sveze a že Gatsby má jet tím jeho ... tak to je vysvětlení ;)) ... Proč všechny nemohl svést Gatsby ?? :O

Jinak to s Daisy chápu proč se tak zachovala... nebo spíše vím proč se tak zachovala... ikdyž to absolutně nechápu a přijde mi to neologické ...

Nechci do toho nějak dál rýpat ... prostě mě se příběh v poslední půl hodině nelíbil a přišo mi to velice hloupé včetně chování postav ... a proto jsem dal jen silné 4*.

na příspěvěk reagoval denulik

Bluntman

Bluntman (hodnocení, recenze)

dragon94

Postavy nezměnily charakter, ale vyjevily ho, v čemž je rozdíl. Jinak řada výtek není moc na místě, protože se ve filmu dá najít vysvětlení. Chce to jenom pozorněji sledovat, resp. poslouchat, protože některé věci jsou tam jasně řečeny či názorně ukázány (proč vyměnili auta, proč se Daisy zachovala, jak se zachovala atd.). :)

na příspěvěk reagoval dragon94

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

erased

Ve filmu si lidi povídajím, že ho nikdo nikdy neviděl .. a dokonce je přímo řečeno že si většina lidí myslí že je to jen trik . a že Gatsby vůbec neexistuje ... co se týče změny chování .. chápu to všechno ... a chápu jeho důvody .. ačkoliv se mi toprostě nelíbilo .. a nejde o změnu Gatsbyho chování ale spíše Daisy mi vadila mnohem více .. ony všechny postavy tak nějak úplně změnily charakter.... A celkové chování a styl filmu neodpovídal zbytku filmu...

na příspěvěk reagoval Bluntman

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

playboxguest

Já jsem na to koukal a knížka má 197 stran...ale autor tím nebyl limitovaný mohl napsat o 20 stran více a v těch by to mohl dotáhnout ... ale vážně na to že ta kniha je tak krátká tak ten film toho ukázal velmi velmi hodně... :-) (Taky bych si typl že scénář má více stran než kniha)

Škoda že se mi posledních 30 minut nelíbilo tak moc jako zbytek filmu :/ ...  i tak jsem dal silné 4* a 86% ...

Mimochodem ... podobný problém jsem měl i u předchozího DiCapriova filmu .. u Djanga ... kde všechno bylo strašně suproví na 5* .. a v druhé půlce paradoxně v době kdy se na plántě objevil dokonalý DiCaprio ... pak se stoho stala jedna projíždka po pozemcích, 3 večeře ... a pak nesmyslná krvavá lázeň ...  což bylo na odpad!...

Tady se mi konec jen moc nelíbil a klesl z 5ti tak na 3* ...sice to bylo divný , ale pořád dost dobré :)) ..

erased

erased (hodnocení, recenze)

dragon94

Film jsem (ještě pořád!) neviděl, ale o Gatsbym se mezi tamní smetánkou šířilo kde co, to že vydělal velké peníze pašováním alkoholu byl mezi nimi nejreálnější (v té době byl "každý druhý" nový zbohatlík (tedy obyvatelé West Eggu)). Stejně tak nikoho právě on nezajímal, nikdo si nemyslel že by neexistoval, ale spíš je bavil ten jeho "urban myth." A ta změna jeho chování je způsobená jenom tím, že se konečně dočkal zájmu Daisy, kvůli které ty párty dělal především. 

Spojení "příběhově nedotažený" a Gatsby je dost slušnej oxymóron a nemůžeš na autora svádět vlastní nedostatek pozornosti (jestli je teda film tak přesný jak se říká) nebo nepochopení

na příspěvěk reagoval dragon94

playboxguest

playboxguest (hodnocení, recenze)

Knížka má nějakých 150 kraťoučkých stránek, jestli se dobře pamatuju, tam se toho moc dotáhnout nedalo, jen to jen zamilovaná báchorka na jedno odpoledne, z níž něšlo moc vytěžit, ale Luhrmann holt svede i nemožné, nedivila bych se kdyby scénář obsahoval víc textu... Jsem nedávno koukala na jeden americkej filmek a tam řekla jedna postava druhé: "Naplánuješ večírek a pak se na něm sám neukážeš? Seš snad Gatsby, že si to můžeš dovolit?" nebo tak nějak, každopádně pobavilo :D

na příspěvěk reagoval dragon94

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

playboxguest

Já se v tom nějak babrat nechci .. jenom mě to teď napadlo tak jsem si řekl, že se zeptám jesli mi náhodou něco neuniklo .. například že by to kdo je skrýval jenom před Nickem ... a personálu řekl aby říkali to či to .. ale potom zase do toho nesedí ten dědek v knihovně atd... Takže je to příběhově nedotažený což jsem věděl už z té poslední půl hodinky ... ale tím si dojem z filmu zkazit nenechám :-) ..

playboxguest

playboxguest (hodnocení, recenze)

No s tím posledním příspěvkem máš celkem recht, ale jsou to spíš detaily, který zkazej dojem z celku, když se v nich rýpe, o což já se u zábavných filmů jako je Gatsby, nebo třeba Upside down ani nesnažím...

na příspěvěk reagoval dragon94

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

playboxguest

To já vím ... ale celý to  že 10 minut mluví v jedný místnosti .. ikoho nešokuje že Gatsby je zločinec ... nikoho nešokuje jeich poměr .. všichni pořád   v klidu navzájem se urážejí .. pak Gatsby jednou vynuchme a všichni jsou strašně rozrušení a dívaj se na něj jako na vraha ...

Což mi připomíná ještě jednu věc... kterou jsem buď nepochopil nebo je to taky úplná kravina ... Celou dobu všichni říkají že Gatsbyho nikdo nikdy neviděl .. pak řekne že on je Gatsby na té párty .. tomu nikdo nevěnuje žádnou pozornost ... a teď to podstatný on ukáže vizitku policistovy ... a on ho nechá být a omluví se mu ... Ale jak může být Gastby tak známí a mít takový privilegium když si v podstatě celou dobu všichni myslí že neexistuje a nikdo ho nikdy neviděl ..

S tím se spojuje to že celou dobu je zalezlej u sebe doma a skrývá se a pak najednou jezdí po městě jak kdyby to dělal celý život.

na příspěvěk reagoval erased

playboxguest

playboxguest (hodnocení, recenze)

Ten příběh je především o nenaplněné lásce a v takových se lidé většinou chovají dost nelogicky zcela přirozeně a i aniž by si to samy připouštěli, proti vlastní vůli. To mě nijak zvlášť nerozhodilo, narozdíl od Gatsbyho, kterýmu Daisy v závěru podkopla nohy i zamilované ego přiznanou nákloností k Tomovi... to bych se taky chovala jak blbeček, ikdyž to tak v životě dost běžně chodí.

na příspěvěk reagoval dragon94

playboxguest

playboxguest (hodnocení, recenze)

Souhlas, je to excelentní a hlavně osobitý režisér, na jeho filmy se můžu dívat do zblbnutí, Romeo a Julie, Moulin Rouge i Tanec v srdci jsou filmy, které jsem viděla nejmíň dvacetkrát každý. Gatsbyho zatím jen dvakrát, ale má dost scén, které dávám opakovaně a stále se ne a ne nabažit... Párty, na níž Nick kouká do protějších oken, první pařba u Gatsbyho z hudbou od Fergie, nebo celá část prvního setkání, která se přes young and beautiful od Lany del Rey přeneseme do scény s pohazováním košil, to jsou zážitky nepopsatelný :-)

dragon94

dragon94 (hodnocení, recenze)

denulik

Já jsem knihu nečelt ... ale film mě naprosto uchvátil ... ať už stylizací tak i příběhem hudbou a dalšími věcmi .. pak úžasná sekvence kde Gatsby provází ty dva po domě ... potom to stále bylo docela dobré ta párty kde Gatsby s tou holkou šli do lesa a ten chlap ji sháněl .. a pak nastal zlom ... a to byla večeře, kde měli říct tomu chlápkovy že ona ho nemilovala atd... napřed zpanikařila a další věci to chápu .. potom co nechápu je proč si vyměnily auta :O ... pak se projeli do toho bytu .. proč jeli zrovna tam nechápu .. tam se dozvíme že Gatsby zbohatl na pašování alkoholu ..což nikoho nešokovalo... pak si povídají povídají jedna postava běhá sem tam .. Gatsby se chová jak blbeček do té doby to byl tajemný elegán, kterýmu policajti prominou úplně vše, jen stačí ukázat vizitku (naprostá změna charakteru)...  holka poletuje mezi něma.. ten chlap když se dozvěděl že ona má jinde poměr .. tak ani nehnul brvou... pak Gatsby jednou vybouchne .. a všeci jsou jak kdyby někoho zavraždil :D ... pak už nastal ten konec ... kde Gatsbyho zasřelily a on umřel s nadějí že mu ona zavolala .. a přitom to byl Nick ... pak umřel ... a to že ona nepřišla na pohřeb a ani se mu už potom neozvala ...absolutně nechápu (jako jo dotlačil ji do toho manžel ale že ani Nickovy nezvedla telefon? ) ... a celkové poselství strašně špatně vyznělo ... kdybych si to nepustil 2krát ten konec tak ani nepochopím co tím chtěl basník říci .. a i tak je to velice pochybné poselství.

Zkrátka a jasně .. v posledních 30ti minutách se postavy chovají naprosto nelogicky .. jejich chování vůbec neodpovídá jejich charakteru .. příběhově je to fakt tupí ..  to že si vyměnili předtím auta bylo podle mě jenom kvůli tomu aby pak mohl říct ten chlap že to není jeho vůz ... on potom vezme na sebe to přejetí té holky ... a ona se mu už nikdy neozve... a konec stím, že jediný čestný člověk byl Gatsby je potom co jsme se dozvěděli, že kradl a pašoval chlast s různými mafiánskými bossy .. celkem tupý ;).

denulik

denulik (hodnocení, recenze)

dragon94

OK. To ti neberiem, koľko ľudí, toľko chutí. Ja som knihu čítala, takže som vedela, do čoho idem, možno aj to zohralo svoju úlohu:)

na příspěvěk reagoval dragon94

Související novinky

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

04.05.2014

Muži v černém nás sice naučili, že „Elvis není mrtvej. Odletěl domů.", tohle zakončení ale u jeho nové biografie nečekejte. Ve Warner Bros. ji totiž chystají s muzikálovým klasikem Bazem Luhrmannem … (více)

Oscarové nominace 2014

Oscarové nominace 2014

16.01.2014

Dnes odpoledne vyhlásila Akademie filmového umění a věd (AMPAS) ústy své prezidentky Cheryl Boone Isaacs a herce Chrise Hemswortha nominace na Oscary pro letošní rok. O prvenství v počtu nominací … (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Reklama

Reklama