Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Ze začátku jsem začal panikařit, že se nebudu orientovat v postavách, protože mně přišlo, že tam bylo lidí jak na I.P. Pavlova. Naštěstí se ukázalo, že film je v pohodě, ale já jsem plašan. Pak se mně zase zdálo, že sleduju bohapustou červenou knihovnu, ale opět se ukázalo, že mám v hlavě včeličky, definitivně jsem se uklidnil a film si začal vysloveně užívat. Byl jsem svědkem dokonalý filmařiny plný intrik, ohebů lidských charakterů, manipulace ve prospěch moci i ve prospěch společnosti, rizikové lásky a na jednotlivé postavy často měnil názor, což se mě líbilo úplně nejvíc. Výborně napsané postavy táhly celej film v neskutečným tempu, měly v sobě snad všechny druhy lidských vlastností, které prostřídávaly moje emoce v poměrně rychlým sledu. Herecký výkony jsou tady skvělý, naprosto v šoku jsem byl z výkonu Mikkela, já toho kluka neznal, ale on ve společných scénách dokázal přehrát i Madse !!!!!! Ve scéně kde ruší radu herecky dokonale rozkvet a já úplně otevřel hubu. Dobrá práce byla odvedena i v kostymérně, protože i to mělo svůj velký podíl, že dobová autenticita působí opravdu velmi věrohodně. Viděno v rámci projektu Challenge tour 2015 jako film číslo 2 . ()
I zřel osvícený doktor Mads, že je cosi schizofrenního ve státě Danském. Na vlastní kůži manipulátora pak těžce zakusí, jak je teorie lásky božská a její praxe ďábelská, jak nepatrná myšlenka dokáže přeskočit moře i souš a že peklo je prázdné, protože ďáblové jsou mezi námi.. Takhle nějak by Willy shrnul sexuální i mocenské choutky na dvoře lehce cáklého Kristiána VII., u kterých je po filmařské stránce vše tak přesně na svém místě, až to ztrácí schopnost zaujmout i dojmout. ()
Já jsem nesmírně spokojená, že jsem i přes delší stopáž mohla vidět historické drama, které se co nejvěrohodněji drželo skutečnosti. Navíc jsem byla ráda, že to skončilo se Struenseem pouze tak, jak jsme to mohli vidět ve filmu, protože skutečnost byla daleko horší. Mads Mikkelsen, jako lékař a nakonec ministr dánského království hrál jako vždy výborně, ale tentokrát musím souhlasit s tím, že ocenění za roli pološíleného krále (podle histrických pramenů se jednalo o schizofrenii) si Mikkel Boe Folsgaard určitě zasloužil. A roztomilá švédka Alicia Vikander, která byla ochotná učit se i základy dánštiny pro svou královskou roli za nimi nezůstala v žádném případě pozadu. Většinou se žádná reforma neobejde bez menších, či větších těžkostí a kdyby Struensee nebyl příliš unáhlený, tak to všechno možná mohlo dopadnout úplně jinak, ale kdo ví. A když navíc zakázaná láska vstoupí mezi muže a ženu, jako v Královské aféře, tak to může změnit i část dějin. ()
Táto milostná dráma ponúka zaujímavý pohľad do dánskeho kráľovského dvora. Na bláznivého kráľa, jeho osobného doktora, mladú kráľovnú a dvor plný závistlivej a skorumpovanej šľachty. Vtedajšia doba dopriala šťastie málokomu , preto bol drsný záver iba dôsledkom doktorovho zahrávania sa s ohňom. Jeho jazda v kočiari, v ktorej z očí prísediaceho vycítil smrť i celá scéna popravy na mňa silno zapôsobili. Samozrejme je to hlavne o hereckých kvalitách Mikkelsena, ktorý ma ešte nesklamal. Po skončení som mal pocit , že naša krajina i mnoho iných, by potrebovali takého "doktora" a možno i toho bláznivého kráľa. Aspoň na týždeň...80%. ()
Co říct... asi v polovině jsem si říkala, tomu nemůžeš dát za pět*, tomu prostě nemůžeš dát za pět*!! Prvotní záměr byl zjistit, jak hraje Mads, nebo lépeji řečeno jak hraje Mads když není Hannibal... No božsky, jak jinak, to jsem ale byla hloupá, ale zbytek osazenstva mě taky mile překvapil, a šíleného krále bych zase tolik neodsuzovala, naopak- jeho nápad aby v noci městem projížděly prázdné kočáry a vozily domů ty, kteří přebrali, se mi zdá velmi pokrokový ;-). Jen na okraj, v okamžiku, kdy si ti dva připustí, že se něco děje, hraje hudba a oba tančí, spolu (jak jinak..), tak jsme si říkala, zaplaťpánbu že jsem takové dřevo, aspoň něčeho jsem ušetřená. Tímto zlehčením se snažím rozptýlit vodstvo na své tváři, jelikož snímek má všechno, co má mít a jestli ještě jednou uvidím, jak se do sebe dva lidi šíleně zabouchnou při tanci, tak už se nad sebou asi fakt zamyslím! ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Pro Madse Mikkelsena to bylo již 4. natáčení v České republice. (morgos)
- Při prvním setkání krále (Mikkel Boe Følsgaard) a lékaře (Mads Mikkelsen), v přibližně 24. minutě, si oba velmi porozumí při citování oblíbeného autora. Všechny vyřčené citáty pochází od Williama Shakespeara. (Ganka)
- Film zahajoval v roce 2012 pražský festival Dny evropského filmu. (morgos)
Reklama