Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Seveřané umí. A nemusí to být jen ty mrazivé thrillery. Je to spousta válečných filmů z období okupace Dánska apod... Královská aféra mne nadchla. Nádherně natočené barokní drama z období začínajícího osvícenství v Dánsku. Johan Friedrich Strunsee samozřejmě nebyl jediný, kdo přinesl čerstvé myšlenky, které výrazně ohrožovaly feudální řád. Byl však jediný, kdo měl možnost je naplňovat. Dánský král Kristián VII trpící schizofrenií mu jako svému dvornímu lékaři velmi důvěřoval a nechal se jím ovlivňovat. V určitou dobu tak Struensee jako králův ministr prakticky vládl celému Dánsku. Za svého působení zavedl velké množství zákonů a nařízení, která výrazně dopadala na aristokracii a církev. V duchu šířícího se osvícenství naopak chudí a sedláci získávali práva o jakých se jim doposud ani nesnilo. Tvrdí se, že co se týče takovéto výkonnosti se Struenseemu mohl rovnat jedině Josef II. Dánsko v těch časech bylo výkladní skříní osvícenské Evropy. Bohužel některé reformy byly nasazovány velmi rychle a v takovém množství, že se Struensee stal brzy nepřátelským jak pro šlechtu, tak nekterým lidem u dvora. Situaci moc nepomohl ani fakt, že byl Němec de facto vládnoucí Dánsku. Proto se řadě nepřátelů velmi hodilo, když se prokázalo, že s královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou udržuje milostný poměr a snad i má dceru Luisu Agustu. Po krátkém procesu byl tento velmi vzdělaný a pokrokový muž 28. 4. 1772 v Kodaňi sťat a rozčtvrcen. //// Toto drama rozhodně doporučuji vidět. I já bych mírně ubral na stopáži, ale podotýkám, že jsem se nenudil ani vteřinu ! * * * * ()
„A co když to místo dostanu? Je to sice holá nemožnost, ale co pak?“ - „Pak mě a Brandta dostaneš zpátky do tepla.“ - „A co dělá takový osobní lékař? Utírá králi nos?“ - „To je buřt. Leze mu do zadku. Líže mu paty. Mluvíme přece o králi!“ Nemluvě o obstarávání královy manželky…Nebudu tu řešit přesnost historických reálií, každopádně, co do úrovně výpravnosti můžu konstatovat, že navzdory celkové komornosti se film rozhodně nemá za co stydět. Ale mně tohle dílko přijde zásadnější především z hlediska aktérů. Jde o snímek z roku 2012 a jeho hlavní protagonisté už tehdy tvořili dánsko-švédskou hereckou špičku či do ní později dorostli. Přesto jsem se dočkal překvapení, protože ač byli Vikander i Mikkelsen výborní, hlavní hvězdou byl Følsgaard, který si se svým bláznivým králem opravdu vyhrál. Ústřední dvojce každopádně fandíte, propukající romanci (stejně jako lékařův vzestup) s nimi prožíváte, ale dobře si uvědomujete, že se pohybují na až příliš tenkém ledě. A konec má pak patřičný emocionální dopad. Vidím to na silné 4*. ()
Kvalitní herecké obsazení, Mads Mikkelsen se oprávněně dostal do povědomí diváků téměř na celém světě. Slušná, byť konzervativní, je i režie, jenže slabinou snímku je scénář, který se nevyhnul přílišné melodramatičnosti a černobílým charakterům, jakož i schématičnosti a přílišnému zjednodušení historických procesů. Je to tak 3 a půl hvězdičky, ale vzhledem k námětu a mému vztahu k osvícenství se tentokrát přikláním k vyššímu hodnocení. Celkový dojem: 70 %. ()
Historické filmy mám moc rád, ale často se mi u nich stává, že po chvíli začnou šíleným způsobem nudit vlivem svýho vyprávění. Královská aféra je přesto naprosto pravý opak takových filmů a tak jsem si ho mohl na plno užít takřka přes dvě hodiny. Ačkoliv je tedy příběh vyprávěn s historickou přesností, není jediná chvíle, u které bych se vysloveně nudil. Mads Mikkelsen opět předvádí naprosto perfektní výkon, kulisy českých zámků a české krajiny jsou úžasné a i Alicia Vikander spolu s Folgaardem předvádí naprosto parádní role. Člověku se ani nechce věřit, že byla dánská šlechta takový svinstvo. O historii Dánska jsem totiž až do shlédnutí tohodle filmu nevěděl nic a proto mě právě takový silný příběh dost křekvapil. V rámci možností jeden z nejlepších historických filmů z prostředí šlechty, co jsem kdy viděl a radost, že se pod to podepsala i naše maličká země. O to větší, když jsem zjistil, že dánská produkce plánuje po tomhle filmu u nás natočit nejnákladnější historický dánský film vůbec. Už se těším. ()
Kapitola z v tuzemským školách nepříliš probírané dánské historie nabízí jakostní a přitom narativně nepříliš náročnou zábavu, ozdobenou famózním výkonem v době natáčení stále ještě studenta herectví Mikkela Boe Følsgaarda v roli panovníka Kristiána VII. Zasloužená účast v oscarovém finále, zbytečně nadsazené zakončení filmu si ovšem o cenu řeklo příliš okatě. kult pro Cinema Mundi, 2013. ()
Galerie (40)
Photo © Nordisk Film Distribution
Reklama