Režie:
Robert ZemeckisScénář:
John GatinsKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Denzel Washington, Don Cheadle, Kelly Reilly, John Goodman, Bruce Greenwood, Brian Geraghty, Tamara Tunie, Nadine Velazquez, Garcelle Beauvais, Melissa Leo (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Kapitán Whip Whitaker (Denzel Washington) je velezkušený pilot, kterému sebeprudší turbulence ani nestojí za zvýšení hlasu či adrenalinu v krvi. Když během rutinního letu jím pilotované dopravní letadlo vlétne do mohutné bouře, chladnokrevně ho vyvede do bezpečí, za což si vyslouží potlesk 96 cestujících a šesti členů posádky. Radost je předčasná, letadlu postupně začnou vynechávat funkce, je čím dál neovladatelnější a Whip se odhodlá k šílenému činu – otočí ho vzhůru nohama, což ho má déle udržet ve vzduchu a mezitím se pokusí najít co nejvhodnější místo k přistání. Před rovným pásem louky ho znovu otočí a ve dvousetkilometrové rychlosti sedne na zem. Jako zázrakem přežije 96 lidí. Když se Whip posléze probudí v nemocnici, dozví se, že se stal národním hrdinou. Adorace ale trvá jen do chvíle, než padne klíčová otázka: Co dělal kapitán před osudným letem? V tu chvíli pro něj začíná nový boj. Boj, který nakonec bude těžší než ten, který svedl se živly a neovladatelným letadlem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (31)
Recenze (970)
Zemekis, Washington, Silvestri to sú všetko známe mená, ale s výsledku som sklamaný. Námet nie je zlý, ale film je strašne natiahnutý a moc toho neponúkne. Washington je dobrý herec, ale tento krát jeho postava je fakt nezaujímavá a Zemeciks dopadol rovnako ako Washington - začiatok pekne natočený, ale potom príde už dlhá, málokedy zaujímavá rovinka do cieľa, ktorá ničím moc neprekvapí ani nezaujme. 60% - 3* ()
Hodně silné drama, kde jsem se tedy ani trošku nenudila, a až jsem byla překvapená, jak se mi to líbilo. I když teda musím přiznat, že jsem z toho docela rozpolcená, sice nemá co řídit letadlo, když je opilej a zfetovanej, ale když pak přistane s letadlem jako nikdo jiný, tak bych tak něják předpokládala, že mu dají jen podmínku místo toho, aby proti němu vedli trestní řízení (nebo co to proti němu vlastně vedli). Film je to na čtyři hvězdičky, ale za Denzela Washingtona musím přidat o jednu navíc, byl perfektní a rozhodně by si zasloužil Oscara. 5* ()
Velké herecké sólo pro autenticky nadraného Denzela Washingtona. Zrežírované Robertem Zemeckisem tak, jako kdyby sám střízlivěl z (CGI) opojení. Nadčasový příběh o (ne)dobrovolných závislostech a nabývání ztraceného kontroly vypráví občas nesoustředěně a po celou dobu velmi pomalu, abychom pochopili každou sdělenou myšlenku, a téměř nedramaticky (napětí leteckého úvodu je například oslabováno druhou dějovou linií s Nicole). Zatímco první, akčnější polovina, slibující hrdinovu rychlou proměnu, je ještě slušně rytmizována střídáním scén tichých a scén podbarvených moderní hudbou, v té druhé vše splývá a naděje na změnu slábne. Poté, co ho nakopne letecká havárie, díky které doslova spadne nohama zpátky na zem, je Whip odhodlán udělat si v životě pořádek. Až nutnost čelit vlastním prohřeškům a vést bitvu, jejíž příčinu považuje za nesmyslnou, jeho odhodlání citelně oslabí. Whip sice udělal jeden hrdinský skutek, ale filmovým hrdinou hollywoodského střihu není. V detektivce by byl zároveň viníkem i vyšetřovatelem a tuto jeho vnitřní ambivalenci dokázal Washington bravurně vystihnout, ačkoli nedostal mnoho velkých dramatických momentů ani možnost odstínit postupnou proměnu postavy. Neprodělává kontinuální vývoj k lepšímu, a jako takový si ani nezaslouží soucit. Režisér se o něj zajímá bez patosu, bez empatie, jako kdyby šlo jen o objekt ke zkoumání, na jehož permanentní opilosti rozhodně není nic cool (takže žádné subjektivní záběry, žádné chlastací střihové sekvence s rockovou hudbou). SPOILER Pohledy zvenčí, kdy se svědkem vlastních činů stává také Whip samotný (televizní zpravodajství), si Zemeckis připravuje půdu pro závěrečné odhalení, komu (zřejmě) po celou dobu patřila vypravěčská perspektiva. Přesně jako upřímná zpověď napraveného hříšníka, pohrdajícího svým dřívějším já, film také působí. KONEC SPOILERU Let je ukázkovým „krizovým“ filmem. Trochu naivně, ale bez přehánění a nejlacinějších scenáristických kliček (ty přicházejí až na závěr) varuje před hledáním opory v drogách a alkoholu. Ač má snímek nakročeno k náboženskému poselství, vysvobozením nakonec není Bůh (nad jehož fanatickým následováním Let spíše pozvedává obočí), nýbrž celkem prostě a obyčejně rodina. Cynismus stranou, i takové filmy jsou dnes třeba. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, imf, eye candy ()
Chlast je svině. Tyhle řádky píšu zrovna v době, kdy mě bolí hlava po včerejší oslavě. Jenže zatímco u mě bude další podobně laděná akce až třeba za několik měsíců, pilot Whip Whitaker je ožralej dennodenně. A flašku v ruce nedokáže pojmenovat jako flašku v ruce. Je moc fajn vidět u hraného filmu po dlouhých letech jméno Roberta Zemeckise, který poslední roky platit za technologického inovátora. U silných dramat (Trosečník, Forrest Gump) ho přesto vidím mnohem raději. Flight přesně takový je, to „divácky“ zásadní si navíc odehraje hned v úvodu. Zběsilým manévrem totiž zachrání v porouchaném letadle na devět desítek lidí, jenže hrdinou je jen částečně, protože v krvi měl známky chlastu a koksu. A to úřady přehlížet nebudou. Výsledek se velkým gestům a zásadním americkým poselstvím docela brání. Alespoň v první polovině určitě. Jenže scénář (mimochodem si ho všimli i filmoví kritici) nejprve namixoval solidní drámo, kdy pilotovo charisma a jistota v kokpitu jsou v protikladu s jeho mizerným charakterem a kdy narkomanka-pilotova nová láska ještě chce vidět světlo v tunelu, pak ovšem ubral na rytmu. Velká výzva před Whipem teprve visí, pro ostatní toho ale scénář moc nevymyslel. Boj narkomanky Nicole se závislostí tak prakticky „neexistuje“, Whipova rodina je v ději téměř zbytečná, kámoš John Goodman mi do příběhu navíc moc nesedl. Přesto tu máme sympaticky civilní film, který před kamerou jednoznačně táhne Denzel Washington a za ní spolehlivý Zemeckis. Sice to moc neustál s délkou a s několikerým poplácáváním po ramenou, a pevné místo v mé filmotéce mít zřejmě nebude, přesto tu máme nezpochybnitelně silný film, řemeslně a herecky precizní, kterému kvality nikdo neupře!! ()
Pomalý, umírněný, konzervativní film s co možná největší dávkou humanismu, přičemž na závěr nemůže chybět patřičné poučení. Zemeckis je zručný režisér a výborně vede herce. Denzel předvádí velice nadstandartní výkon. Scéna havárie není tak vyšponovaná jak bych si představoval, ale celková dramaturgie ok. Hrdina se chová logicky, dialogové sekvence mne dost bavily a tah na bránu tu taky máme solidní. Postava Kelly Reilly mi tu přijde možná trochu zbytečná a naroubovaná násilím (jen aby tu byla milostná linie), ale to je jen drobnost. Asi ne úplně druhý Forrest Gump, ale určitě jsem čekal daleko mělčejší záležitost. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (20)
- Keď Whip Whitaker (Denzel Washington) príde po prvý krát do apartmánu Nicole (Kelly Reilly), môžeme na zadnej poznávacej značke vidieť GA-CNH320, čo je rovnaká značka, akú má Generál Lee vo filme Vidláci na pretekoch (2005). (Spilvo)
- Když je letoun obrácený "vzhůru nohama", letí v záběru z pilotní kabiny v mnohem větší výšce, než v předchozím záběru ze země. (imagoo)
- Nadine Velazquez (Katerina Marquez) v rozhovore uviedla, že hoci nebola nervózna z toho, že musí byť v scéne v spálni s Denzelom Washingtonom (Whip Whitaker) úplne nahá, jeden bod počas natáčania ju znepokojoval. V úvodnom zábere sa jej postava mala potulovať po miestnosti nahá a obliecť sa po večernej párty a je tu okamih, keď nemá oblečenú spodnú bielizeň, zohne sa, aby niečo zdvihla z podlahy, a postava Washingtona pozerá zozadu na ňu. Velazquez povedala, že cíti, že sa to zdá príliš veľa. Požiadala teda vizážistku, aby jej na zakrytie intímnych partií dala kúsok telovej farby, ktorú by mala nosiť na nich. Potom sa cítila dobre, aj keď túto scénu niekoľkokrát natočili. (megajalec)
Reklama