Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Starý úředník, oficiál Borman, úřaduje ve sklepních kancelářích Pozemkového úřadu společně s dalšími oficiály a aktuáry. Mezi jeho kolegy je i mladý a pohledný doktor Marek, jehož přichází navštívit kamarád, inženýr Rudík. Objektem jejich společného zájmu se stanou dvě mladé ženy, objevující se za oknem protějšího domu. Jednou z nich je slečna Irenka, dcera ředitele jejich úřadu, druhá je Nasťa, přítelkyně pana ředitele. Když se koná slavnostní večírek na počest prezidenta úřadu, je pro nedostatek mužů, kteří by dělali dámám společnost, pozván také doktor Marek a protože ředitel je vášnivý karbaník, je přizván také Borman, jako třetí do mariáše. Zatímco Marek udělá dobrý dojem na ředitele i jeho choť, a padne do oka také slečně Nastě, odehrává se u stolku pravá karetní bitva. Přestože dostal Borman od pana ředitele instrukce, neřídí se jimi a dokonale v kartách obehraje vysokého představeného. Právě jeho nepodlézavost však udělá na pana prezidenta velký dojem. získá si tím jeho důvěru a nakonec je jmenován generálním tajemníkem celého úřadu... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (119)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v červnu 2020. Katakomby jsou satirizujícím drážděním prostořekého kabaretního klauna s melodramatickou složkou a doprovodným zpěvem mužského chrámového sboru. Hierarchický systém úředního aparátu je vydán na milost klauna, v jeho nezdvořilých rukách mění vnitřní strukturu a kymácí arogancí stavovských předsudků. Nálada pracovních vztahů je vyzývavá a jízlivá, v těch partnerských je koketní a lechtivá. Martin Frič vypustil klaunské satirizování a konejší. Vůdcem útoku je Borman (dobře připravený klaun Vlasta Burian), dlouholetý oficiál archivu Pozemkového úřadu. Klaun je mistrem mariáše a slovních inzultací v rytmu jízlivé upřímnosti. A když dostane povolení vstupu do manéže, celý svět se rázem rozetřese. Bohatýrem melodramatického políčku je dr. Marek (příjemný Antonín Novotný), úředník Pozemkového úřadu. Vzpomínka na rodinnou slávu potichu sedí v podzemí a sklepním okýnkem si maluje vzdušné zámky. Hrdost vítězí. Důležitou postavou je Kryštof (zajímavý Čeněk Šlégl), ředitel Pozemkového úřadu. Zkušený velitel ústavu je připravený k vlastní ženitbě, přesto především ochotně plní přání svého představeného. Výraznou postavou je Klásek (velmi příjemný Theodor Pištěk), samotný prezident Pozemkového úřadu. Vášnivý hráč mariáše dostává rozhřešení s jasným dovětkem spásného nápadu. Hlavní ženskou ozdobou je Nasťa Borková (příjemná Adina Mandlová), dětinsky nezralá a rozmazlená schovanka pana prezidiálního. Povýšenost je poraněna nevšímavostí a ihned nato se vzteká. Výraznou ženskou postavou je Malvína (zajímavá Růžena Šlemrová), energická manželka prezidenta Kláska. Je posedlá protěžováním sympatického mládí. K výraznějším postavám filmu patří také Sýkora (dobrý Jaroslav Marvan), akurátní přednosta Pozemkového úřadu. Je prodlouženou rukou vedení, přesto nedokáže odhadnout nevyzpytatelnou proměnlivost nálad. Z dalších rolí: ředitelova mladá dcerka s problematikou vlastní svatby Irena (Nataša Gollová), Markův bývalý spolužák, plánovaně protěžovaný na místo tajemníka úřadu, ing. Jiří Rudík (Raoul Schránil), bezelstný sluha Pozemkového úřadu Baltazar (Jindřich Láznička), třetí karbaník mariáše a poslušný úředník Šmíd (František Filipovský), či párek podlézavých revidentů úřadu, vrchní Kefurt (Miloš Nedbal) a spodní Hlinka (Bohuš Záhorský). Katakomby jsou rozjásaným a vášnivým filmovým dílkem s tím lehkým klaunovým satirizovaným biřmováním. Zábavný to filmový jásot. ()

Pisoarec 

všechny recenze uživatele

Divoký anděl ve starším hávu, hi hi! Nejdříve nechce ona jeho, pak on ji, nakonec se vezmou a jsou spolu šťastni. Martin Frič, snad nejplodnější filmový režisér na světě (říká se to, já mu to brát nebudu), to s legrací prostě umí. Ať už s Lamačem nebo s Burianem, vždycky se můžete těšit na sérii vtipných dialogů a scének, které dnes již dávno zlidovely a spousta lidí ani pomalu neví, odkud že vlastně jsou. Ostatní herecký ansámbl samozřejmě není vůbec pozadu vedle Nataši s Áďou , si tu jako vždy vedlejší roli střihla má oblíbená paní Růžena Šlemrová (hlavní roli pokud vím, hrála snad jen v Paní Morálka kráčí městem), ale opět s takovou noblesou a charismatičností, že vám mile utkví v paměti. Jinak Vlastík Burian je samozřejme, jak jinak skvělý, ale krom svých střeštěností dovede i hluboce promluvit do duše, až to zamrazí. Škoda tě, Vlastíku.... Co říct na závěr? Frič prostě jen těžko natočí špatnou veselohru a ani tohle nebyl ten případ, takže vhrůůůhu nebo spíš dolůůůů do ,,Katakomb" ()

Reklama

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Film, který neurazí, ale také nerozesměje tolik jako jiné Burianovy veselohry, výkony herců výborné, což je asi hlavní pozitivum filmu, jinak je to obehrané klišé - nafoukaná bohatá a zamilovaný chudý, temperamentní Gollová a uhlazený Schránil, neustálé postupy na vyšší místa, člověk se přestával orientovat, kdo je tajemník a kdo sekční šéf... Ale čtyři hvězdičky si to zaslouží. ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Skvělá komedie kde exceluje Vlasta Burian. Zajímavý námět a zároveň zjímavý pohled do zákulisí fungování "běžného" úřadu tehdejší doby. Z tohoto hlediska celkem poučné. No a vrcholem jsou ty "mariášové" scény, kde tehdy stejně jako dnes se při hře stírají stavovské rozdíly hráčů. Jako milovník mariášu nemohu dát méně než 5*. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Vlasta Burian hraje ve svých necelých padesáti muže před důchodem, který to na Pozemkovém úřadě pořádně rozsvítí. A že jim to s Jaroslavem Marvanem klape, dokázali už v jiných filmech. Film je především typ situační komedie, neboť stojí hlavně na dialozích. A je to výborná komedie. Ale pobavily i písně. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (6)

  • Večerné róby vo filme zabezpečil salón Hany Podolskej z Prahy. (Raccoon.city)
  • Cena Baťových závodů na Filmových žních ve Zlíně (1940). (argenson)

Reklama

Reklama