Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (320)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v květnu 2020. Kristián je lehoučké kavalírské osvěžení o mužské potřebě poezie do všední a nenápadně tíživé každodennosti obyčejného života. Martin Frič, pro melodramatické potřeby trhu, vrhl Kristiána do změti nepochopení toho blahodárného vlivu povznášejícího účinku zasnění se v ideály romantismu, kdy pod vlivem nasládle dovádivé chuti života se nechává unášet vlněním poezie v něžných půvabech neškodného a zároveň nakažlivého opojení hmatatelnou velikostí existence. Právě v těchto povznášejících náladách se nejsmysluplněji naplňujícím elementem vnitřního světa stává láska, opětovaná, nesobecká, plně zářící v kráse a velikosti. Spořádaností života trápeným hrdinou té étericky vzdušné poezie je Alois Novák vulgo Kristián (elegantní Oldřich Nový), úředník cestovní agentury s nepříliš zajímavým ruchem manželského soužití. Potřeba setřást okovy všednosti skládá poezii, milostné písně magického opojení, aby jednou nalezl nepochopení, z něhož potom život často v sebeobraně alergické reakce osciluje mezi noblesním šarmem a pokornou podřízeností, mezi bezstarostností a strojenou škrobeností. Hlavní ženskou postavou je Zuzana Rendlová (příjemná Adina Mandlová), mladá žena dobrého původu v samotném středu intenzivního mužského zájmu. Nakažlivě opojná nezvyklost je začátkem pátrání po vlastní budoucnosti. Pocit okouzlení tak musí být dostižen a zajat. Výraznou postavou je Josef Novotný (velmi příjemný Jára Kohout), Aloisův kolega a důvěrník nejniternějších pocitů. Jízlivost, ze zkušeností načerpaná bojácnost, vůle k drzosti a faktor smolaře, klaun obstojně obstarává zlehčení. Důležitou postavou je Mařenka (zajímavá Nataša Gollová), Aloisova cudná manželka. Obětavost se obejde bez fantazie, a nepochopení se třese vztekem. Lékem je poezie v oboustranném a pravidelném podávání. Z dalších rolí: bohatý a žárlivý Zuzanin snoubenec Fred (Raoul Schránil), uctívaná vrchnost, hlavní Aloisův nadřízený a ředitel cestovní kanceláře Král (Jaroslav Marvan), Fredův nejlepší kamarád i utajený sok v lásce Petr (Bedřich Veverka), šatnářka Orient baru Lída v pokušení (Aša Vašátková), tu melancholii úspěšně léčící Mařenčina tetička (Anna Steimarová), trik s kapesníčkem do zemdlení opakující osamělý mužík v Orient baru (Čeněk Šlégl), decentní ředitel Orient baru (Josef Bělský), či spolehlivý vrchní číšník Orient baru Robert (František Paul). Film Kristián patří k těm vůbec nejoblíbenějším kusům pamětnických filmů, pravidelně vysílaných na televizních obrazovkách. Je to osvěžující pobavení poetickým okouzlením života. Obrazové kompozice poezii vše obětují. Kavalírské filmové odlehčení! ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Těžko hledat v dějinách romantických filmů takovou legendu, jakou je Kristián, lépe řečeno jeho představitel, král Šarmu a vévoda z Rétorična, Oldřich Nový. Nelze říci nic jiného než - půvabné. V Kristiánovi ožívají všechny rysy, které utváří idealizovaný obraz života za první republiky, ale činí to takovým způsobem, že se mu nelze nepoddat. Již navěky budeme přesvědčeni, že za těch časů byly všechny ženy krásné a noblesní a v jejich společnosti platilo (a dodnes platí, když najdete tu pravou), že "nejkrásnější den je dnešní den". ()

Reklama

LeoH 

všechny recenze uživatele

Nesmrtelná únikovka z těžkých časů druhé republiky a počínajícího protektorátu. Nadprůměrně propracovaný scénář, stoprocentní řemeslo, bájení o nespoutané fantazii a odvaze žít si svůj život po svém se kupodivu netluče s mile konzervativním vyzněním. Kdo tvrdí, že se u toho nikdy nebavil, baví se u toho dodnes. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Třebaže nechápu, proč je pan Kristián považován za ztělesnění romantiky, chápu, proč je tento film považovaný za jeden z nejlepších ve svém období. Osud a plán však chtěl, abych zhlédl několik filmů podobného původu v rychlém sledu za sebou a tato série do mě otiskla ducha filmu své doby natolik silně, že jsem byl schopen přespříliš často předvídat, co se stane v nasledující vteřině a samozřejmě na konci. Kristian v tomto ohledu byl výjimkou v tom, že zcela jasný byl pouze konec. Silné ***. ()

Roman.Ticka 

všechny recenze uživatele

"Zavřete oči odcházím", to je tón hlasu, který mi zní v uších i s odstupeme času. Jeví se to pateticky, ale Kristián a jeho způsoby chování, noblesa, úroveň, gentlemanství a nezaměnitelný hlas, to vše na mě působí jak magnet, i když s nostalgií, která patří ke vzpomínkám. Jen pro ten dnešní den, stojí za to žít.... ()

Galerie (10)

Zajímavosti (55)

  • V knize „Nataša Gollová 2, Černobílé vzpomínání“ od Aleše Cibulky je velmi zajímavá informace týkající se barev ve filmu Kristián. Z poznámek tehdejší skript-girl, která měla na starosti kulisy v první scéně v salónku Orient baru lze vyčíst, že karafiáty s pivoňkami, které byly ve váze na stolku, měly červenou a růžovou barvu a šaty Adiny Mandlové (Zuzana), včetně půvabného kožešinového plédu, byly zelené. (selfesteem)
  • Róby a šaty pre Adinu Mandlovú (Zuzana) do filmu boli šité vo vtedy najprestížnejšom salóne v Československu – Salon Podolská. (Raccoon.city)
  • Martin Frič a Adina Mandlová (Zuzana) dostali za Kristiána národní filmovou cenu, která obnášela 5000 korun československých. Oldřich Nový (Alois Novák / Kristián) ji nedostal patrně jen proto, že jeho žena byla židovka. (Kulmon)

Reklama

Reklama