Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (320)

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Lojzíčku, ty jsi dnes nějaký divný." GENIÁLNÍ film, bez debat. Scénář předběhl svou dobu o kilometry. Podívejte se na to takhle - kolik bylo natočeno komedií o tom, jak se někdo vydává za někoho jiného a nestíhá obě své identity? Ve 30. letech každá druhá. A čím mezi nimi právě Kristián tak vyniká? Právě stavbou scénáře. V devíti případech z deseti bychom v takové komedii sledovali nejprve uťápnutého Aloise Nováka, jak se nudí v cestovní kanceláři, bojácně mžourá zpoza brejliček na svého šéfa a hraje s Mařenkou domino. Až pak by dostal nápad udělat ze sebe někoho jiného. Nejenže by byl takový začátek zdlouhavý a nudný, ale úplně by změnil náš pohled na hlavního hrdinu. V okamžiku, kdy by - už jako Kristián - poprvé vstoupil do Orient-baru, bychom zadržovali smích v očekávání, kdy a jak asi udělá chybu, vypadne z role. Tím by se změnila celá základní filosofie příběhu. A představte si, že původně to právě taková tuctová veselohra od běžícího pásu být mohla! V pozůstalosti Martina Friče se našly poznámky k původní verzi scénáře, tehdy ještě otrocky věrné divadelní frašce Yvana Noé. Hrdinou nebyl žádný sváteční snílek, ale normální děvkař, jeho žena byla ukřičená herdekbaba, Zuzana neměla daleko ke štěstce a do děje měla zasahovat i její matka, vdova po jakémsi generálovi. To vše se změnilo a podle mé teorie zásluhou Oldřicha Nového. Ačkoli to nebývá nikdy uvedeno v titulcích, snad na všech filmech, které točil s Fričem, se autorsky podílel. Pamětníci vzpomínají, jak měl vše matematicky vypočítané po takové detaily, jako kolik kroků Kristián udělá při svém entrée. A byl to také ON, kdo si přes Fričovy pochybnosti prosadil obě herecké partnerky. Adině Mandlové se tak postaral o nejoduševnělejší roli její kariéry a Nataše Gollové (která v předchozí jevištní verzi hrála překvapivě Zuzanu) o start ke hvězdám. Nádherný film, nádherný. Ikona celé kategorie "film pro pamětníky". 100% ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Klasika naší kinematografie s legendárním Oldřichem Novým v hlavní roli muže se dvěma tvářemi. O ději netřeba psát, spíše bych poukázal na to, že film je starý téměř sedmdesát let, viděl jsem ho mnohokrát, má velmi mnoho dalších "věrných" diváků a především dokáže stále velmi příjemně a kultivovaně pobavit. Kolik takových filmů znáte? ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Nechápu, čím to je, ale v záplavě všech těch prvorepublikových společenských komedií, na většinu z nichž se dnes mohu dívat jen s útrpným úsměvem, v lepším případě se shovívavým pochopením, Kristián skutečně nestárne. Když jsem ho na posled (po letech) viděl, čekal jsem předem, že to bude vyčpělé, ale řezal jsem se od začátku do konce, je to síla. Je-li tento film vnímán jako živý pomník Oldřicha Nového, pak plným právem. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Dnes již legendární a i pro mě překvapivě snesitelný film por pamětníky (v tomto ohledu přijímám jen legendární komedie mistra Buriana) o šarmantním úředníčkovi, který se po večerech vydává za Velké zvíře a svým šarmem okouzluje krásné ženy z vyšších společenských kruhů. Vše se změní ve chvíli, kdy zaujme ženu, která o něm chce vědět více. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Těžko hledat v dějinách romantických filmů takovou legendu, jakou je Kristián, lépe řečeno jeho představitel, král Šarmu a vévoda z Rétorična, Oldřich Nový. Nelze říci nic jiného než - půvabné. V Kristiánovi ožívají všechny rysy, které utváří idealizovaný obraz života za první republiky, ale činí to takovým způsobem, že se mu nelze nepoddat. Již navěky budeme přesvědčeni, že za těch časů byly všechny ženy krásné a noblesní a v jejich společnosti platilo (a dodnes platí, když najdete tu pravou), že "nejkrásnější den je dnešní den". ()

Galerie (10)

Zajímavosti (63)

  • Názov filmu je na originálnych úvodných titulkoch "Kristian". V dobových popisoch aj v iných písomných materiáloch je to Kristián s dlhým á. (Raccoon.city)
  • Divák dostane hneď prvou scénou naservírovanú úsmevnú mystifikáciu, kde prostredie navodzuje skôr atmosféru gangsterského brlohu. Divák napäto očakáva melu, ale potom sa kamera presunie vpravo a veľké gangsterské tajomstvo je nám prezradené, pretože sa jedná o čašníkov. Režisér sa tak pohráva s mysľou diváka a dáva mu tým najavo, že je to celé jedna veľká hra a nič nemusí byť také, ako sa zdá. (Raccoon.city)
  • Oldřichu Novému (Alois Novák / Kristián) hodně záleželo na tom, aby vypadal dobře – uvědomoval si, že má pravou tvář pohlednější než levou, a tak se ke kameře snažil téměř vždy otáčet pravou stranou. (Kulmon)

Reklama

Reklama