Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (318)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisérská legenda české filmografie Martin Frič stojí za snímky z 30. let jako Škola základ života, Cesta do hlubin študákovy duše nebo právě Kristián. Už tehdy si udělal velké jméno, které si v následujících dekádách rozšířil i o snímky jako Katakomby, Císařův pekař- Pekařův císař nebo Dařbuján a Pandrhola, právě jeho zmíněné tři snímky z 30. let jsou ale podle mě jasným vrcholem a nejradši mám přece jen toho Kristiána i když výběr je sám o sobě těžký. Herecká legenda Oldřich Nový je v roli muže žijící dvojí život parádní a na roli se perfektně hodí. Z nesmělého úředníka se najednou opravdu neskutečný svůdník a působí to až trochu smutně. Kristián se totiž dá brát jako jakési alter ego, které dodává panu Novákovi sebevědomí. Je tak jedno, že má doma milující ženu, protože mu něco chybí a dost možná si právě tímhle dodává sebevědomí. Je to zajímavý charakter a i přesto, že jde o komedii je na tom něco i trochu skutečně smutného. Dvojice žen Nataša Gollová (Novákova žena Mařenka) a Adina Mandlová (Zuzana) jsou sympatické a pohledné a do rolí se skutečně hodí. Zajímavostí může být fakt, že v originální francouzské hře Yvana Noého si Zuzana zahrála právě Gollová a původně tomu tak mělo být i ve formě českého zpracování, nakonec si ale obě herečky role prohodili. A bylo by jistě zajímavé myslet nad tím co by se stalo kdyby si ženy ve filmu role prohodili, jisté ale je, že by to asi obě zvládli a uhráli. Hezky to vypadá, pobaví to a má to i něco do sebe. Ohledně kvalit se toho o Kristiánovi dá říct málo a i přes to bohatě stačí. Kristián je prostě povedená komediální klasika, která parádně vypadá, pobaví ale zároveň donutí člověka zamyslet se. Pan Novák je zajímavá postava a ani jedna jeho osoba není ideální, každá má svá pozitiva a negativa. Klíčem pro Aloise Nováka by dost možná bylo zjistit to nejlepší z obojího a stvořit ideálního člověka. A v rámci filmu má několikrát šanci, především by si ale měl uvědomit, že to nejlepší ve svém životě už má nějakou dobu doma. Prostě povedená černobílá česká komediální klasika, která funguje i jako komedie, chvílemi i jako drama a především jako parádní romantika. Donutí zamyslet se nad svým charakterem, nad svým přístupem k životu a na svých citech. To je na Kristiánovi skvělé. A mám ho proto strašně moc rád. Stejně jako většinu tvorby Martina Friče….... ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od Krále Komiků, který mě nikdy nerozesmál, obdivuju Nového, protože byl narozdíl od úporného krále komiků přirozeně vtipnej, ironickej a sebeironickej, takže pro mě byl král Olda. Američani mají Casablancu, Češi maj Kristiána. Vlastně češi maj spíš Jágra, ale ve filmovym světě by to byl ten Kristián. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Těžko hledat v dějinách romantických filmů takovou legendu, jakou je Kristián, lépe řečeno jeho představitel, král Šarmu a vévoda z Rétorična, Oldřich Nový. Nelze říci nic jiného než - půvabné. V Kristiánovi ožívají všechny rysy, které utváří idealizovaný obraz života za první republiky, ale činí to takovým způsobem, že se mu nelze nepoddat. Již navěky budeme přesvědčeni, že za těch časů byly všechny ženy krásné a noblesní a v jejich společnosti platilo (a dodnes platí, když najdete tu pravou), že "nejkrásnější den je dnešní den". ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Dnes večer jsem vás viděl poprvé. Neznal jsem vás a vy jste neznala mně. A právě to je nádherné. Není mezi náma nic, ba dokonce ani lež. A je to úžasné. Dvě bytosti ve světe ztraceném se náhle setkají, přilipnou k sobě, vymění všechny své nastrádané sny a zapomenou, že zítra budou zase opuštěné a nešťastné." Občas taky trošku sedmilžu o tom, co jsem prožil a jakej jsem byl při tom frajer, ale na Kristiána nemám. Dokonce si ani neměním jméno. Ono je to stejně zbytečný, protože jeho noblesu se nedá naučit. S tou se musí člověk narodit a já mám podezření, že jsem byl při narození okraden. ()

Chickenka 

všechny recenze uživatele

Zavřete oči, odcházím..." Asi nejlepší předváůečný film. Vynikající herecký koncert Oldřicha Nového, Nataši Gollové a Adiny Madlové, u které se člověk pobaví, v prefektní režii M. Friče. Příběh je tak trochu ze života, kdy hlavní hrdina znuděn životem, si vytvoří dvojí realitu, ale ani jedna není dokonalá. Svádí po celou dobu svůj vlasní souboj o to, jaký "život" je vlastně lepší. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (54)

  • Podľa osobného svedectva historika Václava Březiny bola natočená ešte scéna zo Zuzaninho (Adina Mandlová) bytu, v ktorej Kristiána / Aloisa (Oldřich Nový) zvádza, do filmu však nebola zaradená a vraj je zachovaná v NFA. (Raccoon.city)
  • Premiéra se konala sedm dní po vypuknutí 2. světové války v pražském kině Lucerna. (KatRi)
  • Film sa v období Slovenského štátu nepremietal na území Slovenska. Bolo to kvôli veľkému tlaku Tretej ríše voči dovozu českých filmov. Ríšske ministerstvo propagandy vedené Josephom Goebbelsom zdôvodnilo zamietnutie projekcie tým, že jeho nasadenie neprichádza do úvahy, lebo v Nemecku existuje dosť podobných filmov. (Biopler)

Reklama

Reklama