Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Celovečerní debut nejmladšího českého režiséra Matěje Chlupáčka vypráví příběh dospívající dívky Jolany, která je předmětem sexuální touhy svého nevlastního otce. Problémy v rodině nedokáže řešit, ztrácí schopnost komunikace i se svými kamarády a stále více se propadá do uzavřeného světa svých představ. Doma hru na šťastnou rodinu hrát nedokáže, svět venku ji vysává, má strach, ale submisivní erotické hry zároveň neodmítá. Neúnosnost situace a řada dramatických okolností doženou hlavní hrdinku až do nevěstince, kde se její postavení dále vyhrocuje. Ale je otázka, co Jolana vlastně chce? Není útěk do snů lepší než drsná okolní realita...

Čerstvost pohledu začínajícího filmaře, který nepracuje v zaběhnutých vzorcích, se ve filmu Bez doteku kloubí se zkušeností již protřelých profesionálů štábu. Výsledkem je snímek s ojedinělými režijními prvky, který se nebojí nabízet divákům spíše otázky než odpovědi. Zároveň disponuje přesnou výtvarně dokonalou kamerou a uvěřitelnými hereckými výkony, které filmu dodávají až mrazivou věrohodnost. Režijní debut nejmladšího režiséra ve střední Evropě nelze přehlédnout. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (140)

Psema 

všechny recenze uživatele

Solidní řemeslo, výborní Malý s Rodenem a sympaticky jiný koncept, který doplácí na to, že ač spoléhá na herce a postavy, ve scénáři nemá ani pro jednoho dostatek šťávy. Herci tak nemají co hrát a postavy se stávají figurkami, které říkají neskutečné (a místy až směšně silácké) nesmysly - a ještě navíc ve one-linerech. Je navíc zarážející, že ačkoli chce film záměrně stavět na nezodpovězených otázkách a náznacích, film nemá jedinou scénu, kdy by postavy zbytečně neverbizovaly svoje pocity, aby i ten poslední Pepík pochopil. Snový svět hrubě nevyužitý (a přitom má Jastraban takové charisma!), ženské postavy jen držáky na podprdy, velmi vágní budování Hádkovy postavy, kterému to snad nemůže žrát ani ten největší naiva a zbytečné soustředění se pouze na postavu Jolany, jež je ale profilovaná podobně apaticky jako Bella z Twilightu. Nic nedělá, s nikým se nebaví a prostě jenom proplouvá. Až na to, že tady na první sex nečekáte čtyři filmy, ale čtvrt hodiny. A ač mám rád kozy všeho druhu, rád koukám i na ty nejbizarnější Lynchoviny a rozhodně jsem otevřený originalitě, tady je všeho tak strašně málo jak k vyvolání diskuze, tak k filmovému zážitku. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Český pokus o "hlavolamový film", u něhož je divákova energie spotřebována na pochopení logiky stylu a logiky vyprávění, za což je mu na oplátku dán pouze nejistý pocit "uhodnuté pointy". Na přemýšlení o motivech postav a smyslu jejich jednání se už energie nedostává a vlastně k nim ani není poskytnut materiál, protože potřebné detaily jsou potlačeny ve prospěch stylu (zjevný problém nedostatečné kontextuality, která je přebita propracovanou - a poměrně zdařilou - vyprávěcí koncepcí). Téma dívčí sexuality či sexuálního zneužívání se zde ale nijak neřeší (sex je zde použitý pouze jako efektní prostředek a záminka k zápletce), osobní problémy Jolany jsou kompenzovány především prostřednictvím snových sekvencí, které sice mohou naznačovat, proč film dopadne, jak dopadne (plakát k filmu může být chápán jako takový částečný spoiler), ale kontext moc nerozšiřujou. Tou největší slabinou jsou však naprosto příšerné, neuvěřitelné, umělé dialogy, navíc zahrané špatně, neprofesionálně až ochotnicky. Dle mého rozumu je Bez doteku film (budoucího) inženýra, ne umělce; film inženýra nolanovského typu, který umí zajímavě stříhat a má jasnou představu o tom, jak zkomplikovat jednoduchou zápletku, ale neumí napsat přirozený duchaplný dialog a příběh se silným emocionálním dopadem (jak by to dovedl umělec buñuelovského typu, na kterého je zde marně odkazováno). ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Hodně mizerná dramaturgie, velké ambice a dost nevyrovnané herecké výkony (v záporných číslech vede asi matka Petry Lustigové, hlavní kontroverzní hrdinka Tereza Vítů hraje naopak bez zbytečných gest a přehrávání). Vyděšená holka a nadržený nevlastní otec s ksichtem v jejím klíně, když je matka na noční. Něco jí na tom přesto přitahuje. A tím to jen začíná. Přesuneme se totiž do bordelu, na scénu se ještě intenzivněji dere odcizenost, chlad.., abychom se o chvíli později přehoupli k nějaké další snové manýře. Talent u mladého tvůrce rozhodně je, pomáhají mu zkušení kolegové i netriviální námět, pochybný obsah jeho tajuplné prvotiny ale zůstal jaksi mimo mě. Něco jsem chápal, jinde spíš hádal. Jakoby až moc chtěl zachytit festivalovou vlnu těch rozervaných mladých umělců, která se na nás valí. Nezachytil. Ale sledovat ho nebude úplně od věci!! ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jako povídka by tenhle film vypadal dobře, jenže u filmu se musí pracovat ještě s herci, zvukem a obrazem a ne jen se slovem. Tohle je problém tohoto příběhu, který je ve své podstatě silný, ale v podání mu něco schází. Marian Roden nehraje špatně, ale jeho scény jsou někdy křečovité. Tereza Vítů je mladá, krásná a odvážná, což film potřeboval. Jsem rád, že je v současnosti herečkou Jihočeského divadla. Bohužel ve filmu "Bez doteku" je zbytečně moc výplně. Slušela by mu výrazně kratší stopáž. Na divadle by to jako experiment vypadalo zajímavěji. Konec bohužel vyznívá do prázdna. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

I já měl dojem, že místo Jastrabana se tam objeví Roden. Bylo to opravdu jako jedna z epizodek Soukromých pastí byť dokonaleji podaná. Buď jsem byl ale unaven, nebo to na mne bylo z hledisky myšlenek Jolany hůře stravitelné, nevím. Nějak mi to nesedlo, ale nezastírám, že třeba kamera byla skvělá. Kdo ale jednoznačně vyčníval ze všech postav byl Ondřej Malý. Když jsem jej úplně poprvé viděl jako estébáka v Poutech, byl jsem doslova ohromen. Pak jsem náhodou viděl nějaký nekonečný seriál v Tv či co to bylo a on tam měl nějakou rádoby komediální roličku, kde se mi zdálo že přehrává a je trapný. Ovšem po tomhle filmu mne definitivně utvrdil, že když mu dá někdo zajímavou postavu a prostor, je to naprostej borec. Tady coby majitel bordelu neměl konkurenci. Zdá se, že role hajzlů a podivných týpků podává dokonale s bravůrou a to myslím bez jakýchkoliv urážek. Kdo ovšem herecky zcela selhal byl Hádek, jeho chlapecký projev měl své místo v Tmavomodrém světě, ale o jej užívá ve všech filmech a sem do scén z bordelu se fakt nehodil. Pane Chlupáčku jen tak dál. Tři náboje do bouchačky. * * * ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Tento snímek byl natočen během neuvěřitelných 20 natáčecích dnů. Natáčelo se v Praze, např. u Žižkovského tunelu. (Luzzi)
  • Původně měla hlavní roli ztvárnit jiná mladá herečka. Tereza Vítů se však režisérovi líbila více a na poslední chvíli byla hlavní role přeobsazena. (Luzzi)
  • Matěji Chlupáčkovi bylo během natáčení pouhých 17 let, přesto si získal naprostý respekt všech členů štábu. (Luzzi)

Reklama

Reklama