Reklama

Reklama

David prchá z blíže nespecifikovaného vězení, kde byl podrobován mučení. V pohoří Ardeche potká Thomase a Julii, kteří žijí v bývalé pastýřské usedlosti. Thomas píše knihy a Julie je výtvarnice. Oba se vzdali hlučného pařížského života, aby mohli v klidu tvořit a žít. Neznámý muž, kterému jen podají pomocnou ruku, vzbuzuje pochybnosti a podezření. Před čím se schovává a kde se vzal uprostřed hor a bez zavazadel. Thomas je důvěřivější, chce Davidovi pomoc, ale Julie se bojí, i když neví přesně čeho. A strach není dobrý rádce... Film s hereckým hvězdným triem Jeanem-Louisem Trintignantem, Philippem Noiretem a Marlene Jobertovou natočil režisér Robert Enrico, z jehož filmografie známe především film Dobrodruzi a Stará puška. (Česká televize)

(více)

Recenze (46)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Vždy prchá. Vždy je pronásledovaný pro nějaké význačné tajemství... V 70. letech vznikalo na západě množství thrillerů s konspirační tematikou, které odrážely paranoidní atmosféru v době studené války, často různé kvality, ale s přibližně stejným ideologickým podtextem. Uvidíte-li něco podobného poprvé, netušíte předem do čeho jdete a máte zrovna štěstí na jeden z kvalitnějších snímků této řady, dost možná se vám dostane strhujícího zážitku, který s vámi slušně zamává a ještě budete ho nějaký čas rozdýchávat. Přesně takové pocity mi před třemi lety přinesl Kramerův Princip domina. Tyhle konspirační filmy mají trochu smůlu, že čím víc jich vidíte, tím víc u dalšího snadněji prokouknete filozofickou linii a tím méně strhující zážitky vám postupně přinášejí. Ale ono to Domino mělo oproti Tajemství i jednu další výhodu: svoji politicky vyhraněnou myšlenku vůbec netajilo, Kramer s ní vytasil na diváka hned v úvodním prologu a tudíž zůstává ve své manipulaci s divákem naprosto nevinně. Enrico s Jardinem konspiraci nechávají na poslední chvíli a působí to jako poslední záchrana nepříliš vyvedeného scénáře. Zatímco spočátku jsem byl plně vhozen do napjaté atmosféry, delší čas v ní setrval a při sledování vývoje situace s příchodem neznámého podezřelého člověka do cizí chaty nedokázal pohnout ani očima, v poslední třetině ve znamení zvratu za zvratem a často i podivného konání postav nutně směřujícího k závěrečné myšlence jsem už se žádnou z postav ani trochu necítil. Dovětek, který má po sérii několika nepravděpodobných zvratů a vztahového chaousu dodat chaotickému filmu myšlenku se společenským přesahem, mě tedy nerozházel, nepřiměl mě k zamýšlení. Leda k takovému, zde měl něco podobného Robert Enrico zapotřebí. Enrico, libující si často v lyrických scénách, natočil v Tajemství možná svůj nejnapínavější film. Ale dle mého názoru současně taky nejslabší. Naštěstí se mu podařilo vybudovat slušně paranoidní atmosféru, podporovánou spočátku hodně temnými flashbacky. Dávám tři hvězdy s lítostí, že v případě inteligentnějšího vyústění a propracovanějšího scénáře jich mohlo být víc. 70% ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,MLIEKO MÁM TIEŽ RÁD. JE TO AKO PIŤ TRÁVIČKU. PRIAMO CÍTIM AKO PREHĹTAM SEDMOKRÁSKY." __ Hodnotím síce priemerne, pretože ide o zaujímavý námet, ktorému by sa zišlo niekoľko tvorčích zásahov aby posilnili jeho vyznenie. Divák si tu musí vytvoriť celý rad vlastných názorov a tu filmu myslím trocha škodí. Nájdu sa tu však aj zaujímavé momenty ako napr. príchod ozbrojených zložiek na samotu. Pôsobí veľmi nadsadene do momentu, kedy sa neodhalí skutočná príčina rozbíjajúca budovanie paranoje. Druhý milý detail som si povšimol, keď pred dodávkou na úteku prejde pokojným krokom čierna mačka a rôzne komplikácie na seba nenechajú dlho čakať. S trojice hlavných hrdinov mi prišiel najsympatickejší Philippe Noiret. (300. hodnotenie, 38. komentár k filmu) ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Paranoidní konspirační drama, ve kterém  si divák nemůže být ničím jistý mám rád. Enrico s Jardinem se tady doslova vyžívají v dějových kotrmelcích a to na mě většinou zabere. Bavil jsem se výborně.  Někdy je ovšem film  trochu kostrbatý. Zrovna byl závěrečný zvrat je úžasný a pro mě zcela nepředvídatelný, ale trochu zmatený a rychlý. Asi by to chtělo ještě pár minutek navic a motivace Thomase (Noireta) pro mě byla po celou trochu nepochopitelná. Ale jinak jsem byl spokojen už jenom kvůli hvězdnému hlavnímu triu a zajímavému prostředí. Dopočítal jsem se na solidní čtyři hvězdy. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Tajomstvo pod taktovkou Roberta Enricoa, je naprosto tajomnou záležitosťou, čiže by sa v podstate dalo celkom podotknúť, že samotný názov tohto titulu, jednak priamo korešpondoval so svojou všadeprítomnou, obzvlášť znepokojivou atmosférou, ktorá by sa miestami dala normálne krájať na márne kúsky, a tak tým pádom na nej film neustále ťažil, skrátka bol na nej naprosto závislým, kedy ani vôbec nezáležalo na tom, kde sa postavy zrovna nachádzali, lebo stále prevládala akási, skľučujúca nálada naprieč týmto, vskutku, dosť nepredvídateľným a tajomným dianím po scenáristickej stránke veci, súčasne i niekoľkokrát ešte podtrhnutým akýmisi, záhadnými flashbackmi ohľadom protagonistu Davida Daguerrea v podaní vynikajúceho Jeana-Louisa Trintignanta, ako človeka, momentálne sa nachádzajúceho v ozaj nezávideniahodnej pozícii, zároveň i unikajúceho, následne sa ukrývajúceho u istého páru v podobe Thomasa & Júlie, ochotných poskytnúť mu pomocnú ruku, ale snáď automaticky sa natíska (pomocná) otázka v tom zmysle, že vlastne dokedy budú môcť takto fungovať, a to predovšetkým nielen na tomto prvotnom, sprvoti bezpečnom mieste?  • Hlavnej postave, mimochodom, mimoriadne zručne sekundovali Philippe Noiret s Marlène Jobertovou, a síce som si v danom príbehu, pozorne všímal i toho, že občas konali veľmi zvláštnym spôsobom ohľadne osoby, ktorú vôbec nepoznajú, a v nasledujúcej nadväznosti prílišnej dôveryhodnosti v podobe jeho protipólu, no všetko postupne do seba krásne zapadalo, až som ostal v kľúčovom rozuzlení úplne zarazeným, a to ani nehovoriac o definitívnej bodke za týmto príbehom, a k tomu i podčiarknutom Morriconeho famóznou hudobnou zložkou, ktorou ma znovu dostal do varu! • Vedľa nadchádzajúcej Starej pušky, sa tentoraz najprv jednalo o určitý medzistupeň pred príchodom nekompromisného Juliena Dandieuova. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

O jednom si máme od samého počátku myslet, že je blàzen, to je David. Druhý se tak raději rovnou chová, bez jakéhokoliv rozumem zdůvodnitelného podnětu uvěří zcela cizímu člověku neověřitelnou konspirační historku. Takže jediná rozumně jednající zůstává Zrzečka, než se jí vyrobí nápad, že musí prořezat gumy. Enrico je kouzelník, i s takto chatrným nàmětem, který postràdá špetku logiky, dokázal vybudovat napětí hodné kvalitnîho filmú. Záhadou mi zůstává nadšení kolegů z hereckých výkonů, všichni tři odvedli svůj standard, možná dokonce trošku méně, než jsme u nich zvyklí. K závěrečné šokující pointě se raději snad ani nebudu vyjadřovat, jen zmíním, že byla naprosto předvídatelná od samého začátku. Sedmdesátá léta byla ve znamení filmů s konspiračními teoriemi, ale tenhle určitě nepatří k těm nejlepším. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se na hradě La Chèze v departementu Côtes-d'Armor v Bretani v severozápadní Francii. První známá zmínka o pevnosti La Chèze je z roku 1278, hrad byl vždy obýván až do 5. července 1944, kdy ho během bitvy o Cheylard vypálili nacisté. Takto hrad ztratil střechu, všechny francouzské stropy, nástěnné dekorace a podobně. V roce 1946 hrad koupila obec a téměř 45 let zůstal k dispozici erozi a rabování. V roce 1989 se někteří obyvatelé rozhodli zámek obnovit a bylo vytvořeno Sdružení pro ochranu dědictví Boutièrois. (sator)

Reklama

Reklama