Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
Strhující procedurální drama, seversky odtažitá a nezaujatá filmová rekonstrukce únosu dánské nákladní lodě somálskými piráty. Narozdíl od neméně skvělého a strhujícího Kapitána Phillipse je to drama deheroizované a civilněji exponované. Tobias Lindholm je Pan Filmař! ()
Únos vypráví příběh unesené nákladní lodi ze dvou úhlů pohledu - zajmuté posádky a ředitele firmy, které loď patří. A kupodivu je to právě ta ředitelova část, která mi přišla zajímavější, protože je neokoukaná a nabízí jiný pohled na věc. Film se snaží být autentický, ale to drama se tam jaksi nestupňuje a ke konci vychází trochu do prázdna. Když to porovnám s emocionálním kolotočem, které nám na konci Kapitána Phillipse předvedl Tom Hans, tak tenhle film mě prostě nechal chladnou. Myslím, že zajímavější by byl film natočený podle téhle skutečné události: posádku (nebělošskou) plující pod vlajkou Emirátů na 33 měsíců (!) zajmula parta tupých somálských kovbojů. Společnost s únosci jakkoli odmítla vyjednávat, tak si to piráti pěkně vybili na posádce (bičování, psychický teror atd.). Po skoro třech letech pak byla posádka osvobozena díky malé organizaci na podporu únesených. To by panečku bylo drama, ze kterého by šel mráz po zádech. ()
Už Bojem a Honem (spoluscenárista) Lindholm prokázal potenciál. A Únos mi to jen potvrdil. V Dánsku dobře situovaný, distingovaný profesionální vyjednavač kontraktů, jehož ovšem tentokrát čeká vyjednávání týkající se nejen peněz, a na druhé straně světa obyčejný kuchař těšící se na návrat domů, na který ale nemusí dojít…Úvodní přepadení možná působí chaoticky, zároveň však velmi autenticky. Únosci začnou vyvíjet pomalu sílící psychologický nátlak a vyjednávači v Dánsku jsou neustále na tenkém ledě. Dochází ke střetu 2 odlišných světů, z nichž se divák dokáže naladit na oba. Navíc, vše působí civilně a uvěřitelně, není tu prostor na falešné hrdinství (žádná tupá „hollywoodština“ s heroickou posádkou, která ozbrojené věznitele s klidem vyřídí). Dobře to demonstruje i nesmyslná ztráta, jež připomene, jak hloupé je někdy lpět na věcech. Následující emocionální dopad je pak silný, protože i po skončení v divákovi zůstává pachuť zmaru a ztráty. Pomalejší tempo a komornější atmosféra jsou jen ku prospěchu, dávám slabší plný počet. ()
určite netreba porovnávať dánsky Únos s Hanksovým Kapitán Philipom. Toto bolo viacej dokumentaristické, loď more .. chudí vychrtlí černosi (zase mi pri pohľade narástli troška rasistické miery na Somálčanov) . V scenári ušla drobnôstka ... 10 dní na mori, a zásoba vody pre minimálne dvojnásobný počet ľudí, ako aj pohonné hmoty .. ale budiž, možná šetrili, aj keď kuchár na začiatku avizoval , že v najbližšom prístave treba doplniť vodojemy. Tiež film neustále vzbudzuje otázku, či je naozaj vhodné riešiť otázku únosov takto , "súkromne" nevojensky, len s jedným "odborníkom", bez pomoci armády ci nejakého námorného spoločenstva, Indický oceán nie je síce Kaspické jazero ale aj tak .. vo svete družíc a špacialnych jednotiek od výmyslu sveta ..hm .. neviem .. či išlo o milióny alebo životy posádky .... Vie sa koľko somalski piráti prepadli napríklad amerických či ruských lodí ??? :) ()
Greengrassov Kapitán Philips bol výborne a divácky atraktívne natočený film o priebehu únosu lode somálskymi pirátmi. Som rád, že som ako prvú videl práve americkú verziu, pretože ak by to bolo opačne, tak by som šiel s Greengrassovým hodnotením výraznejšie dole, po Lindholmovi by ma tá verzia už určite tak nebavila. Lindholm sa v tomto prípade venuje len tomu, čomu sa má venovať a čo mám zhodou okolností aj najradšej. Úplne vynechal samotný divácky atraktívny prepad lode, namiesto toho sa venoval výlučne len budovaniu napätia a dusnoty medzi posádkou a pirátmi, samozrejme tiež aj napínavému vyjednávaniu. Mal na to dostatok času. Navyše tu výraznou mierou uľahčil aj vcítenie sa do postáv, keďže bol snímok natočený jeho typicky civilným a naturálnym spôsobom. Klobúk dole, tlieskam, severské spracovanie opäť raz ako jasný víťaz. ()
Reklama