Reklama

Reklama

Šmejdi

  • Slovensko Šmejdi
Trailer

Obsahy(1)

Manipulace, nátlak, ponižování, agrese. Skryté kamery zachytily drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory. Co se opravdu děje na populárních zájezdech s obědem zdarma? Praktiky, ze kterých mrazí. Lži a promyšlená manipulace, jejímž jediným cílem je donutit bezbranné staré lidi k nákupu předraženého zboží. Senioři ze svých nuzných důchodů splácí horentní sumy za často nekvalitní produkty. Někteří z nich se dušují, že už na žádnou akci nikdy nepojedou, jiní to nevydrží a jedou znovu. Co je žene? Zvědavost? Samota? Nebo závislost? Autorky tohoto filmu rok v převleku navštěvovaly akce, kde se důchodcům vymývají mozky a kde mladí lidé nejsou vítáni.  Vedle autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů přináší dokument i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků. Film tak poprvé komplexně mapuje tento nechvalný fenomén dnešní doby. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (702)

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Námět 8/10 Děj 9/10 Komentář 9/10 Kamera 5/10/// PLUS: námět, zpracování, Ondřej Vetchý jako vypravěč MÍNUS: Prvních několik desítek minut výrazně zajímavějších, přesto by mi nevadilo, kdyby těch informací, rozhovorů a záběrů bylo ještě více./// Shrnutí: Tak to je vážně síla. Zanechalo to ve mě silný dojem a to i přesto, že jsem měl od tohoto dokumentu vysoká očekávání. Zpracovat tak závažné téma je chválihodné, odvážné a rozhodně výtané. Dnes bych nikomu na to nenaletěl, ale vím co bude za 50 let? Budu mít někoho kdo mě "ochrání" od takových podvodníků? Způsob jak nachytat starého člověka mají opravdu vychytaný a proto je opravdu nejlepší obrana nejezdit. Proto nechápu jak na to někdo může přistoupit. Dobře možná bych pochopil že jednou se člověk napálit může, To asi i já v jejich věku. Jenže opakovaně? Navíc když nabízené zboží (nebo podobné) sám prodávám v elektru za částky kolem 500-1000 korun. A takové podvědomí by z letákových nabídek mohl mít i leckterý senior. Tak mi vysvětlete jak si někdo může opakovaně do domácnosti nakopit zboží za 200 tisíc? Možná za to může zmínená závislost, ale stejně to nechápu. To mají důchodci tolik peněz? Ale říkám si: dokáže člověk odolat tak lákavé reklamě? Navíc když je klamavá, to se to potom vymýšlí. Dnes jen doufám, že všichni nebo alespoň většina účastníků tohoto podvodu byla řádně potrestána. Přesto se obávám, že těmto podvodům není konec a je potřeba proti tomu nadále bojovat./// Celkem 80%/// ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Dokument, u kterého vydržíte. A to se cení. Na konci jsem si však kladl otázky, pro koho je vlastně dokument určen. Pro ty babičky a dědy? Ne, dozvěděli jsme se, že to je jejich závislost. Jako na čokoládě nebo automatech - prostě budou jezdit dál, děj se co děj. Pro mladší? Ne, ti tam ani nejsou zváni. Pro ty pokoutné prodavače? Ne, na ně je zákon krátkej, proč by si něco brali z dokumentu. Pro koho to tedy je? No, pro všechny, aby se pobavili lidskou blbostí, lidským žalem, beznadějí, i temnými zákoutími lidské duše. Takže zde vlastně nejde o nic, než o čistou zábavu, šikovně zabalenou do vážné sociální sondy, která investigativní formou odhaluje cosi shnilého ve státě českém absurdistánském... ()

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Podle mého soudu jsou Šmejdi z koncepčního hlediska poměrně špatně udělaný film, který (sám o sobě) nebude mít ten zamýšlený preventivní účinek, který zřejmě chce mít. Podstatná část filmu je postavena na paní Daně, která už ale předváděčkové vášni zcela propadla a u níž se dá hovořit o čisté závislosti. Jenže paní Dana reprezentuje jen jeden typ návštěvníků těchto akcí - typ v závěrečné fázi; typ, který cíleně jede na předváděčku a ví, co ho čeká; typ s již zjevnou patologickou poruchou; typ, který nějakým dokumentem už odrazený od svého konání býti nemůže - a navíc tou svou extrémností může paradoxně snižovat preventivní odstrašující účinek, protože divák si nepřipustí, že by mohl dojít až tak daleko. Na začátku filmu mělo být jasně řečeno, kdo všechno se předváděčkových akcí účastní a z jakého důvodu. To se ale dozvídáme postupně a jakoby mimochodem - viz paní Boženka, která tam zjevně byla jen jednou (či jen párkrát) a stala se obětí jen jedinkrát (ale o to silněji to prožívá), nebo paní Marie v samém závěru filmu, která prostě chtěla jen jet na výlet na zámek. Zatímco u paní Dany si většina lidí odfrkne: "Tohle se mně stát nemůže, takhle blbý být nemůžu, může si za to sama", u těch dvou dalších dam jsou praktiky nemorálních prodejců mnohem zřetelnější a jejich příběh se může zopakovat u samotných diváků mnohem pravděpodobněji. Z těchto dvou případů bych rozvíjel celý dokument. Kromě toho film působí velmi amatérským dojmem, jakoby spíchnutý horkou jehlou: Skáče z myšlenky na myšlenku, v rychlém sledu vysvětluje různé praktiky a snáší argumenty (což starší nezkušený divák vůbec nemusí stíhat pobírat), v přímých rozhovorech na kameru autorka neklade naléhavější otázky a vlastně nemá žádou jasnou koncepci. Film sám o sobě proto asi nemůže mít ten správný účinek. Ale pozadí celého projektu, prvotní myšlenka a doprovodné akce (spolu s masivní medializací) jsou naopak záslužné a strategicky dobře promyšlené. Film jako takový je ale spíš průměrný a kinosál je pro něj příliš velkým soustem. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

NECHCEŠ UMŘÍT? TAK NAKUPUJ!..... /// Propracovanost mafiánskejch prodejních praktik, mixnutá pohledem do očí smutnejch českejch důchodců. Nebo do smutnejch očí …? Což to je jedno, protože … KDO BY ODOLAL poučné a poutavé prezentaci? Člověk při vyprávění seniorů přemejšlí, co je vlastně horší, páč třeba ono ,,TY BLBÁ KRÁVO“ se chce zařvat i mě. Šmejdi jsou dokument, kterej se dotýká celý společnosti, ať už si o těch, jejichž ráj je Kaufland a jejichž tempo je vražedný, myslíme cokoliv. A měl by se povinně podávat všem při dovršení věku 60ti let. S příspěvkem na pohřeb a kupónem k žehu zdarma. Nebo vy snad víte, co zejtra dělá vaše babička? /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Deku za 15 litrů kupuju jen tehdy, když je k ní šiška salámu zadáčo. 2.) Při podnikání dodržuju zásady. Hlavně tu o reciprocitě. 3.) Sedmihodinová prezentace – to je něco pro mě! /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

A máme tady další šokující slepenec záběrů skrytých kamer, po kterém se bude opět hlasitě nadávat, útočit a protestovat. Tentokrát ne proti lovcům delfínů, ropným společnostem nebo supermarketům s plesnivou zeleninou; tentokrát řveme na šmejdy, co buzerujou naše babičky a dědy. No ale kdepak jsme, když naše babičky a dědové nastupují do autobusů? Když na ně my, děti a vnoučata, budeme dávat pozor a vysvětlíme jim, že tihle chcípáci jsou dobří tak leda jako zkušební terče nových brokovnic, nebudou muset Silvie Dymákové posílat do kin něco, co s filmovým dokumentem nemá nic společného. Tak až tady dokřičíme, sejdeme se u babi na buchtách, jo? ()

Galerie (19)

Zajímavosti (6)

  • Výraz „šmejd“ byl do češtiny převzat i se svým původním lexikálním významem ze staré němčiny, kde slovo „schmeid“ znamenalo drobné věci ze železa, mosazi apod. Šmejdem se tedy původně rozuměly nějaké drobné kovové (postupně i jiné, zvláště textilní) předměty, s nimiž se obchodovalo. Prodejci těchto věcí, šmejdíři, patrně poměrně často při výkonu svého řemesla inklinovali k nepoctivému jednání, zvláště vydáváním nekvalitních a bezcenných věcí za hodnotné. (sator)
  • Takzvaný německý soukromý vlastník zámku Klecany, jenž slouží jako sídlo firmy „šmejdů“, se jmenuje Jens Beckhäuser a platí za krále těchto prodejců s nekalými praktikami. (Nick321)
  • Spolu s filmem byla také spuštěna „Petice proti šmejdům“, která rok po uvedení filmu nasbírala přes 170 000 podpisů. Jedna z dominantních firem, které se tímto druhem podnikání u nás živila, oznámila konec činnosti v ČR. Česká obchodní inspekce začala po uvedení filmu udělovat výrazně vyšší pokuty, ale hlavně – seniorů na předváděcích akcích skutečně výrazně ubylo. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (VášaVF)

Související novinky

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Reklama

Reklama