Režie:
Mick GarrisScénář:
Joseph StefanoKamera:
Rodney ChartersHudba:
Graeme RevellHrají:
Anthony Perkins, Henry Thomas, Olivia Hussey, CCH Pounder, Warren Frost, Donna Mitchell, John Landis, George Zaloom, Alice Hirson, Cynthia GarrisObsahy(1)
Čtvrtý díl slavné série je současně jakýmsi prologem k prvnímu filmu, který v roce 1960 natočil slavný Alfred Hitchcock. Odehrává se v současnosti, kdy už je Norman Bates, muž, který ve svém motelu zabil několik žen, vyléčen a volný. Je dokonce šťastně ženatý a čeká se svou manželkou dítě. Volá do rozhlasové talk show na téma matkovražda a svěří se moderátorce, že před lety zabil svou matku a nyní mu prý nezbývá nic jiného, než zabít znovu. Moderátorka se ho snaží udržet na telefonu a jeho záměr mu rozmluvit. Zpovídá ho a Norman se ve vyprávění dostává až na počátek svého děsivého příběhu. Jak mu zemřel otec, když byl ještě malý, jak ho jako kluka jeho šílená matka mučila a dováděla k zoufalství, a to tak dlouho, až ji nakonec v záchvatu žárlivosti, když si domů přivedla nového milence, zabil stejně jako jeho. Tím však začaly jeho skutečné potíže a v motelu, který zdědil, na to doplatilo životem několik žen. Norman prozradí, že ten, koho se chystá zabít nyní, je jeho milovaná manželka, protože se bojí, aby se s jeho dítětem děsivá historie neopakovala. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (62)
Zestárlý Norman Bates volá do rádia, vypráví svůj příběh a také proč chce zabít svou ženu. Čtvrtý díl je neskutečné vaření z vody a taky neskutečná nuda. Chybí jakékoliv zvraty, zajímavé postavy i spád, jediný co za to stojí je psychopatická matka a zvědavost, jak ji nakonec Norman zprovodil ze světa. Člověka pak napadají otázky jako který idiot zapálí barák, když je v něm. Nebo jak proboha mohl někdo Normana pustit na svobodu (už poněkolikáté). A jaktože si masového vraha vždycky oblíbí nějaká žena? No nic, ztráta času a s hororem to fakt nemá nic společného, tohle je utahaná televizní kriminálka. ()
Po 3jce jsem toho moc nečekal pravda, ale nakonec se ukázalo, že jsem se příjemně zmýlil. Zkrátka, prequel+sequel zároveň. 2 mouchy,1 ranou:-) Silných 3.5 Doporučuji ost, které sice během prvních pár minut, mohou klamati tělem vy smyslu, jéééé, dyk je to ouplně to stejný jako v 1...hehe. E-e. Není tomu tak. Je to lehce zremixovany původní ost + něco nové hudby. Podobně jako u Predators. ()
Po slabučkej trojke zlepšenie: dejovo, herecky a aj po technickej stránke (a v neposlednom rade potešilo aj znova počuť tóny Bernarda Herrmanna prevzaté z originálu). Henry Thomas ako mladý Norman Bates a Olivia Hussey ako pani Batesová boli správne kastingové voľby, prequelová časť (objasnenie mladosti Normana, ich vzťahu s matkou a samotnej vraždy) ma bez výhrad bavila. Druhá dejová línia zasadená v súčasnosti (Norman plánujúci finálnu vraždu a rádiohovor) je slabšia, no stále dokázala udržať moju pozornosť. Kameňom úrazu je finále v Batesovom moteli, ktoré je jednak z pohľadu Normanovej manželky (prečo kurva neodišla?!) absolútne nelogické, ale ako metafora o tom, že Norman konečne našiel pokoj a šťastie v podstate funguje. Natočené a podané je to však veľmi nešťastne a miestami bolelo v týchto momentoch na film pozerať. Od originálu (a aj dvojky) o triedu slabšie, no podľa mňa nie úplne zbytočné pokračovanie: ako posledná rozlúčka s Normanom Batesom, resp. Anthony Perkinsom ma štvorka neurazila. Aj keď určite mohla byť ešte lepšia. 55% a 3* ()
Normanova matka byla celkem pohledná, tu někdo napsal, a když si našla nového klátiče, tak se Norman rozhodl je oba otrávit. Ale ještě před tím ho nutila, aby s ní spal a když mu houpla hůlka, tak ho nutila nosit její šaty, aby byl jako holčička. No to jednomu asi musí nechat nějaké následky. Celkově jednou shlédnutelné a jinak zcela zbytečné pokračování stejně jako trojka. ()
Hloupoučké zakončení série, tenhle film nedýchá, nežije. Pár kýčovitých podobenství a návrat do dětství, to nic dobrého nevěští. Čas utíká a Anthony stárne, už to není Psycho, jen trocha hlíny tvárné, Hlíny z hrobu kde spočinout musí, kdo miloval jedničku, čtyřka se mu hnusí. Plačte lidičky za odcházejícími dějinami, tenhle díl však zůstal za branami. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (11)
- Interiér ložnice matky se poněkud liší od originálu, kde měl koupelnu a další skříň. (Benjamin-L)
- Režisér Mick Garris prohlásil, že práce s Anthony Perkinsem byla ta nejtěžší, jakou kdy podstoupil. (Cheeker)
- Když Anthony Perkins viděl film poprvé, řekl, že je to nejlepší díl série Psycho. (Cheeker)
Reklama