Reklama

Reklama

Indiánské léto

  • angličtina Indian Summer (festivalový název)
všechny plakáty
TV spot

Obsahy(1)

Gedeonův první "skorocelovečerní" film sice svou poetikou odkazuje na snímky české nové vlny 60. let, ale zároveň přichází s novým pohledem. Uzavřená a samotářská dospívající Klára tráví konec léta u babičky se svou sestřenicí Marií, která je jejím pravým opakem. Na místní diskotéce se Klára seznámí se dvěma chlapci, usilujícími o Marii. Vztahy mezi oběma dívkami a zároveň jejich vztahy k oběma mladíkům tvoří předivo křehkého příběhu dospívání. Klára, poučená získanými zkušenostmi, odjíždí z prázdnin vstříc dalším výhrám i prohrám, svým dalším životním osudům. V jednoduchém vyprávění o čtyřech mladých lidech na konci léta rozehrává Gedeon v konkrétních postavách příběh mnoha jejich vrstevníků z dnešní doby a dnešního světa. Zachycuje jejich pocit prázdnoty a tápavého hledání svého místa, včetně povrchnosti jejich dialogů, ale včetně podvědomé víry v lásku. První setkání s city a projevy dospělosti podává v lyricky tragikomické formě. Životní pocity hrdinů dokreslují texty písní jedné z typických předtavitelek tzv. "tancovačkového " rocku, rakovnické skupiny Brutus. V české filmové produkci jde o ojedinělý snímek, který staví na odlišných východiscích než většina ostatní české tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (143)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Divná Maruš, ještě divnější Klára a jejich divní ctitelé. Výborně zrežírovaný banální příběh se záměrně absurdním dějem, rozkrývá mládežnickou politiku své doby. Devadesátková civilnost, v podání dvou hereček, zastupující toto alternativní pojetí i v jiných, daleko mladších filmových počinech, mě bavila. I když humor je prostý i lehce naivní, celkově se jedná o skvělou záležitost, na kterou bez diskuze navazují snímky jako Šeptej, Knoflíkáři či všeobecně úspěšní Samotáři. ()

Nonna 

všechny recenze uživatele

U tohoto filmu se mi stala jedna nepříjemná věc : Sleduji děj, který se tak nějak zatím poklidně a nudně sune nikam a náhle dávají reklamu. Zanadávám si, co že reklama i na ČT a čekám co bude dál. No a začal jiný film. Asi jsem tedy nejen nepochopila umělecký záměr autorů, ale ani jsem nepostřehla, že film skončil. Tak nevím, kde je chyba... ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hodinový Gedeonův ,,skorodebut" je v rámcové kompozici uvozen naprosto stejně jako jeho celovečerní debut skutečný - Návrat idiota, totiž motiv kolejí a jedoucího vlaku. Také úplně stejně čerpá především z odkazu 60. let a jejich novovlné poetiky, tam kde ale v Idiotovi variuje především motiv hlavního hrdiny v aluzi k výjimečnému románu Dostojevského Idiota a snaží se na plátno přivést jeho moderní reinkarnaci, v Indiánském létě experimentuje spíše opět v klasickém duchu české nové vlny a její linie reprezentované Passerovým Intimním osvětlením či filmy Miloše Formana. Minimalistické výrazivo, pomalá dynamika střihu, akcent k poetice všednodennosti, vesnické či maloměstské prostředí, kde se nejenom jakoby zastavil čas, ale svět hodně posmutněl a zšedl smutkem ukrytým někde hluboko uvnitř postav. Repliky jsou v podstatě jen cyklením a variováním několika stále se dokola opakujících frází, čímž dosahuje Gedeon zajímavého efektu - jazyková klišé se stávají nosnou osou snímku. Nedějovost je pak vyjádřena v konceptu spočívajícím v oddramatizování téměř všech událostí, čímž celý příběh jen tak zvolna plyne a divák ho vnímá pouze jako jeden dlouhý výjev. Stěžejní je Formanovské zacílení na svět dospívajících (který ostře kontrastuje se světem babičky) a jeho frustraci z maloměstské nudy, zesílené právě ,,problematickým" věkem. Obě hrdinky podvědomě čekají na nějaký zvrat, zlom, deus ex machinu, která daný stav zvrátí a přinese počátek čehosi nového, co by je vytrhlo z letargie, a tak se snaží přelom urychlit a vyvolat uměle - máme tu ohlas rituálu postřižin i vynikající lyricky laděnou scénu ve vaně s jablky... Danost se ale uspíšit nedá... Vlak znovu odjíždí v podstatě tak, jak přijel... Podobné filmy: Divoké včely, Návrat idiota, Mistři, Černý Petr ()

rawen 

všechny recenze uživatele

Na této miniatuře jako by se Gedeon teprv zaučoval a zkoušel si jak daleko (či spíš kam co do délky) může zajít. Výsledkem je kratinké strohé vykreslení "skleníku" venkovského dospívání - slovník čítající dohromady 15 slov omílaných pořád dokola, prázdné dialogy, které se točí spíš kolem slov samotných než kolem významu, který by měly mít. Jsem rád, že jsem nevyrůstal na nějaké podobné vesnici .) To vše podává Gedeon takovým tím "českým" absurdním nadhledem alá Miloš Forman (Černý Petr)... Vychází mi z toho příjemná hodinka, které chybí vyšší ambice, což je ovšem vzhledem k "poslání" filmu zřejmě úplně v pořádku. 8/10 ()

Pekisan 

všechny recenze uživatele

Se zblizuj, nikto ti nebrani. - Se zblizuju. - Se zblizuj. - Se zblizuju, ale ty se nezblizujes. - Ja se zblizuju, bud klidnej:)) Peklo prazdnych pubertlanych dialogov na dedine. Takto to muselo a urcite aj stale vyzera, niekde na vidieku pocas dlhych nudnych letnych prazdnin. Film som si zohnal hlavne kvoli scene s vanou, ale nesklamal ani zbytok. Na okraj len tak perlicka: Klara Issova mala pocas nakrucania nieco medzi 15-16 rokmi. Klobucik dole za odvahu a vykon. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (5)

  • Natáčení probíhalo ve Mšeně a Skalsku na Mladoboleslavsku, filmovalo se také na staré železniční trati Skalsko-Dolní cetno. (M.B)
  • Tento krátký český film od S. Gedeona byl natočen na motivy novely amerického spisovatele F. S. Fitzgeralda (1896-1940) "Bereniké stříhá vlasy". (Soníto)
  • Kapela, která hraje na zábavě, na níž se hrdinové filmu vydávají, je rakovnická skupina Brutus. (rakovnik)

Reklama

Reklama