Režie:
Saša GedeonScénář:
Saša GedeonKamera:
Štěpán KučeraHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Tatiana Dyková, Aňa Geislerová, Jiří Langmajer, Jiří Macháček, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná, Pavel Marek, Anna Polívková, Petra Kolářová (více)Obsahy(1)
V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (379)
Pomerne dosť nadhodnotený snímkom v podivnom šate atmosféry, kedy hlavná postava Pavla Lišku ani z ďaleka nepôsobí ako jediný a najväčší idiot v tomto filme. Po vzhliadnutí ma napadla jediná vec. Buď neviem čo obnáša žáner komédia, alebo som úplne nechápavý. Nesadlo, respektíve ako komédia, tento snímok rozhodne nepôsobí .. ()
Film jsem poprvé viděl v době svého vzniku a zapamatoval jsem si, že mě dostala hudba. A ejhle - on to můj veliký oblíbenec Vladimír Godár. Nádherná práce a ten poetický motiv, který se objevuje v různých pasáží filmu je pastva pro uši i duši. Celkově filmu nenuceně dotváří děj i charakter postav. Tohle je nejlepší film od tenkrát začínajícího a nadějného Saši Gedeona, který od té doby žádný jiný celovečerní film nenatočil a to je sakra veliká škoda! Už ukázal v Indiánské létu obrovský talent a cit pro detail, který naplno dorazil v Návratu idiota. Bezchybné herecké výkony, dialogy, které mají fakt šťávu, tempo a spád, vztahy a nenaplněnou lásku a situace, které patří k životu. Sašovi posloužila předloha F. M. Dostojevskijho - Idiot, kterou zpracoval přímo bezchybně a zasadil ji do dnešní doby. Profesionální filmařina, která mě evokuje dobu zlatých šedesátých let minulého století a geniální českou Novou vlnu. A další opravdu krásnou součástí snímku je moje dříve nejvíc milovaná herečka Táňa Vilhelmová, kterou nyní už bohužel moc nemusím. Ale v Návratu Idiota mě dostala a položila na lopatky (ty její nádherný očiska a výraz tváře). A Pavel Liška jako Idiot je kapitola sama pro sebe. Vrcholná tvorba českého filmu z konce dvacáteho století. ()
Spousta moc pěkných scén, trefné obsazení Pavla Lišky, ze kterého je ovšem cítit divadelní prkno. To si podle mého názoru měl Saša Gedeon ohlídat. A Liška v tom není sám. I Tatiana Vilhelmová občas "ujede". Také je ve filmu několik okamžiků, kdy jsem nepochopil, co na daném místě postavy pohledávají (přechod přes ledovou plochu, náhlý střih do nějakých tanečních apod.). Jinak báječný zážitek, jeden z mála skutečně kvalitních českých filmů. ()
Saša Gedeon vykročil správnou nohou za úspešnou kariérou, ďalší podobný krok už ale neurobil. Návrat idiota je niečo ako malý európsky nezávislý festivalový film, v Čechách sa mu ale podarilo výrazne komerčne zabodovať, zrejme jemným českým laskavým humorom, bez ktorého prítomnosti by som sa kľudne obišiel. Nie, že by som sa snáď nezasmial, ale keď je v skoro každom českom filme....Návrat idiota je hlavne o hereckých výkonoch, tu nemám vôbec čo vyčítať. Melancholická komediálna dráma, prečo nie. ()
Film, který dělá z Pavla Lišky jednoho z nejlepších českých herců. Jedná se o rozjezd jeho výborné kariéry. Nádherný tragikomický příběh, inspirovaný Dostojevského klasikou a převedený do současných reálií. Mě ten film prostě bavil. Ujetosti, podtržené dokonalými herci a režií... Co chtít víc. Jeden z nejlepších českých filmů. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (10)
- Při scéně v kině je promítán český film Lidé na kře (1937). (selfesteem)
- Ve scéně, kdy František (Pavel Liška) vystupuje z vlaku za Annou (Anna Geislerová), má jazyk pravé boty přes kalhoty. V jednom z dalších záběru v chodbě pod nástupištěm má však jazyk boty přes kalhoty na opačné straně. (ACE 2007)
- Při venkovní scéně během plesu je jasně vidět použití pěnového umělého sněhu. (Dvojirakri)
Reklama