Režie:
Felix HerngrenKamera:
Göran HallbergHudba:
Matti ByeHrají:
Robert Gustafsson, Mia Skäringer, Iwar Wiklander, David Wiberg, Jens Hultén, David Shackleton, Ralph Carlsson, Georg Nikoloff, Alan Ford, Simon Säppenen (více)Obsahy(1)
Allanu Karlssonovi je 100 let. V domově důchodců, kde v tomto věku tráví svůj zbývající čas, pro něj chystají velkou narozeninovou oslavu. Ale vitální stařík ještě nechce zůstat v bačkorách v křesle. Má docela jiné plány. Rozhodne se pro útěk. Poté, co vyleze z okna, se vydává na úžasný a naprosto nepředvídatelný výlet... Shodou náhod se mu do rukou dostane kufr plný peněz. Než se naděje, má v patách gang zločinců, sem tam se objeví nějaká mrtvola a mezi společníky, které na své cestě přibere do party, je i velmi neskladná slonice. Kromě toho po něm samozřejmě pátrá policejní sbor v čele s nepříliš schopným komisařem. Pro kohokoliv jiného by to bylo životní dobrodružství, ale s podobnými věcmi už má Allan bohaté zkušenosti. I když se nikdy nezajímal o politiku, byl nechtěně hlavním aktérem mnoha důležitých událostí 20. století. Bezděčně se podílel na vynálezu atomové bomby, stal se dobrým přítelem několika amerických prezidentů a mezi jeho další "známé" se při jeho životní pouti zařadili i Stalin, Churchill, Mao Ce-tung nebo Kim Ir-sen. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (978)
Vzpomínkové části opravdu velmi připomínají Forresta Gumpa, ovšem ve srovnání s ním je to slabší... ale zase je to evropštější, nebo chcete-li švédštější (v dobrém slova smyslu) a nehrají tady takovou roli sentiment a dojímání. Naopak ta zápletka kolem stoletého staříka mi připomněla některé ztřeštěné polské akční komedie plné různých nedorozumění. :D Vlastně bych to tedy shrnul tak, že pokud se v ději nebudete hnidopišsky hrabat, docela se pobavíte. :) ()
Nebudu tady vytahovat, že knížka je lepší, protože se tam vejde dvojnásobek děje a je možné si v ní lépe slovně hrát s mluvou vypravěče. Film předlohu přenáší na plátno skvěle, zachovává humor, obě linky se dobře proplétá, zkrátka baví. Kombinace absurdní zápletky a jednoho bláznivého životního příběhu vyprávěného s pořádnou dávkou nadsázky dělá z filmu parádní podívanou. ()
To sa naozaj nikomu nezdá tento film tak trochu preceňovaný? Je severský, absurdný, s čiernym humorom, je svojský, no nemôžem si pomôcť, že mi príde aj dosť lacný a naivný. Maskéri sa s dedkom veľmi nevyhrali a síce nemôžem porovnať s knihou, celý dedkov trip ma nejako obišiel. Nemá núdzu o zábavné nevyspytateľné momenty, šikovné poprepájanie postáv, no nebavil ma, ani nijak špeciálne nenadchol. ()
Nechtiac sa znovu vymykám zo všeobecnej spokojnosti s týmto filmom. Viacerí ho prirovnávajú k Forestovi Gumpovi, problémom je však to, že som aj jemu nadelil iba tri hviezdičky a nepociťujem potrebu, aby sa v jednotlivých krajinách nakrúcali variácie na túto, mne tak cudziu tému. Film som sledoval pozorne, lebo som vedel, že je trochu kontroverzný. Nepodarilo sa mi ani raz zasmiať, pretože to bol humor, aký mi prekážal aj v slávnom Sellersovom Bol som pri tom. A keď nie komédia, tak dráma alebo dobrodružný film ani náhodou. Až začínam mať podozrenie, že tento typ filmov je určený na vyvolanie falošnej ilúzie divákov, že stačí mať šťastie a úspech sa dostaví, aj keď preň neexistovali žiadne predpoklady. ()
Knihu jsem nečetl, ale filmová adaptace Stoletého staříka, který vylezl z okna a zmizel, ze všeho nejvíce připomíná skandinávského Forresta Gumpa seniora natočeného ovšem formou šílené balkánské crazy komedie (a občas dokonce podbarveného i nefalšovanou šílenou balkánskou dechovkou). Takhle nějak by asi vypadal evropský remake Forresta Gumpa, kdyby ho v mezinárodní koprodukci točil Emir Kusturica. A možná by tam ještě propašoval špetku vypůjčených motivů ze Svérázu národního lovu (a rybolovu - kráva/slon v letadle, ruská atomová ponorka u skandinávských břehů etc.), jenomže s postavou svérázného amatérského pyrotechnika navíc. Hlavní hrdina se gumpovsky proplétá významnými událostmi 20. století, setkává se s diktátorem Francem, fyzikem Oppenheimerem, Stalinem, Reganem, Gorbačovem, a mnohými dalšími slavnými postavami světové historie v takové koncentraci, až to trochu připomíná našeho Járu Cimrmana. S ním má společnou individualistickou koncepci dějin - Allan (stejně jako Cimrman) je největším hybatelem dějinného vývoje. Vzpomeňme na film Jára Cimrman ležící, spící. Nejde ovšem o mystifikaci jako v případě českého zneuznaného génia, tvůrci si nepomáhají klasickou pseudodokumentární formou, a ač se Allan setká třeba také s fiktivním bratrem Alberta Einsteina, výsledkem je naivní, veselý, možná ale až příliš ulítlý film. To píši hlavně v korelaci s tím, že zásadní složkou díla je onen typicky skandinávský černý humor, který ovšem často umocňuje absurditu zobrazovaných faktů. A mluvíme-li o absurditě, hned tu máme další literární spojnici - haškovského švejkování. Na rozdíl od dobrého vojáka Švejka ale tvůrci nevybavili svého hrdinu nijakým hlubším poselstvím (alespoň co se filmové podoby týče), jeho postava není vykreslena na pozadí traumat světové války, je to ryze popkulturní záležitost. A tím se vlastně obloukem vracím k Forrestu Gumpovi. Stařík je svérázný film, osobně znám ale celou řadu lepších severských komedií... ()
Galerie (31)
Zajímavosti (11)
- Ihned po uvedení do švédských kin na konci prosince 2013 zaznamenal film obrovský úspěch a již do poloviny ledna ho navštívilo přes milion diváků, čímž se zařadil mezi do té doby nejúspěšnější švédské filmy Arn - Riket vid vägens slut (2008), Muži, kteří nenávidí ženy (2009) nebo Tak jako v nebi (2004). (Kmotr76)
- Knižní předloha filmu "Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel" Jonase Jonassona se celosvětově prodala v počtu 6 milionů kusů a byla vydána ve více než 40 zemích. (morgos)
- V čase premiéry išlo o najdrahší film švédskej kinematografie. (kacer4)
Reklama