Režie:
Marie PoledňákováScénář:
Marie PoledňákováKamera:
Petr PolákHudba:
Václav ZahradníkHrají:
Jana Preissová, Tomáš Holý, František Němec, Vlastimil Harapes, Jana Dítětová, Blanka Waleská, Gabriela Vránová, Petr Kostka, Stella Zázvorková (více)Obsahy(1)
Evergreen, který nikdy neomrzí! Tomáš Holý jako nadmíru čilý a podnikavý Vašek ve slavné a cenami ověnčené komedii o hledání tatínka. Nadmíru podnikavý školák Vašek žije sám s maminkou. Ta se ale po večerech víc než jemu věnuje své profesi – baletu. „Všichni kluci mají tátu, jenom já nemám ani psa!" stěžuje si Vašek. A sám se snaží sehnat mamince nějakého nového manžela a sobě náhradního tatínka. Na zimní rekreaci „narazí" na sympatického Luboše. Když se maminka nečekaně musí vrátit do Prahy na záskok do divadla a jeho dostane na starost právě náčelník Horské služby – vezme situaci do vlastních rukou! To ale Vašek ještě netuší, že se horolezec Luboš s jeho maminkou už dávno zná. Když Luboš vidí, že se na Vaška může ve všem spolehnout, začne si na prstech cosi přepočítávat... Mimořádně úspěšná rodinná komedie Marie Poledňákové stojí i poněkolikáté za zhlédnutí nejen díky zajímavé zápletce, vtipným situacím a dialogům, ale i pro skvělé herecké výkony Jany Preissové, Františka Němce. A především neodolatelného Tomáše Holého. (Česká televize)
(více)Recenze (442)
Nemám rád filmy Marie Poledňákovej. Nepáči sa mi je režisérsky rukopis a nemám zmysel pre jej druh humoru. A všimol som si, že s každým ďalším titulom, pod ktorým je podpísaná ide kvalita krôčik po krôčiku nenápadne dole. Ak bude tento trend u nej takto pokračovať ďalej, a ja som presvedčený, že bude, tak to skončí až v odpade. Koncom sedemdesiatych rokov minulého storočia však natočila dve rodinné komédie, ktorým predsa len môžem s čistým svedomím dať tri hviezdičky. Jednou z nich je snímok z roku 1977 „Jak vytrhnout velrybě stoličku“. *** ()
Malý dohadzovač hľadá ženícha pre svoju maminku a je to ťažšie ako vytrhnúť veľrybe stoličku. Rozhodovanie medzi posadnutým horolezcom a namysleným tanečným trénerom je zložité a tak zostávajú sami, až to musí rozhodnúť chlapec. Prekvapenia sa konajú na každej strane a keď Anapurna vydá svoje tajomstvo, je vyhrané. Táto príjemná komédia s naozaj zimnou atmosférou sa v tohtoročnej "zime" hodí viac ako popoluška. –––– Neboj, mami, já se ti nezabiju, jako táta. –––– Jsou věci mezi nebem a zemí, pro který žádný ženský nemají pochopení. –––– Spousta lidí si myslí, že každej horolezec je vlastně cvok. ()
Nedávno jsem si připomenul tuto klasiku mého dětství s dcerkou a musím říci, že funguje i po letech. Líbila se mně i mojí dceři. Nicméně to není můj nejoblíbenější film. Občas na mě působil a působí, i znovu po mnoha letech smutně. Tomáš Holý to v podobě Vaška hraje excelentně a nutno říct, že je to on, který film vytahuje z průměru. Jeho věčné hledání táty i smutek bez něj dokáže zahrát výtečně a společně s hudbou vytvoří právě tu posmutnělou atmosféru. V tomto ohledu mám mnohem raději druhý díl, kdy převládne naopak atmosféra bezstarostných prázdnin a radostného dovádění s tátou. ()
Velice pěkný rozjezd dvoudílné české legendy, ve které hraje nejlepší dětská herecká hvězda (nebojím se napsat) světa. Jak Jak vytrhnou velrybě stoličku, tak i Jak dostat tatínka do polepšovny dokážu odcitovat nazpaměť, a to už o něčem svědčí. Jak vytrhnout velrybě stoličky by si i zasloužilo ohodnocení pěti hvězdami, ale v porovnání s druhým dílem o několik kroků zaostává, proto dávám nejvyšší stupeň čtvrté hvězdy :-). ()
Jana Preissová coby úchvatná milfka ve filmu, který je strašně poznamenaný dobou svého vzniku, jakož i neustálým reprízováním v televizi. Vtipu je zde pomálu, film je mnohem spíše truchlivou televizní podívanou o obnově jednoho dávného vztahu (ostatně v zajímavostech se zde píše, že to Poledňáková původně ani jako komedii nezamýšlela). Pokud jde o mě, vždycky mě na tom filmu iritoval ten jeho debilní název, a navíc soudím, že mají stejně všichni radší až druhý díl (s rovněž debilním názvem), takže asi tak. ()
Galerie (31)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (43)
- Ve filmu jsou k vidění fragmenty baletů "Giselle" a "Spartakus". V době natáčení je bylo možné zhlédnout v Národním divadle v Praze v choreografii Jiřího Blažka. (Kesijop)
- Film byl natočen ve spolupráci se souborem Baletu Národního divadla Praha a členy Horské služby Špindlerův Mlýn. (Zlatohlávek)
- Vlastimil Harapes byl původně k filmu pozván jako poradce pro herce, který ztvární roli Jindřicha. Následně ho režisérka Marie Poledňáková vyzvala, „že co by komu radil, ať to rovnou zahraje sám“. (Jirka_Šč)
Reklama