poster

Obr Dobr

  • USA

    The BFG

  • Slovensko

    Kamoš Obor

Rodinný / Fantasy

Velká Británie / USA / Kanada, 2016, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • D.Moore
    ****

    Magická fantasy disneyovka o dívce, která "ještě musí pochytat hodně snů", a obrovi, který ty sny - alespoň některé - umí dělat. Steven Spielberg se Obra Dobra chopil se svým typickým perfekcionismem a ačkoliv opravdu jde především o snímek určený dětem, dospělí si v něm to svoje také najdou, pokud v nich ještě alespoň trochu dítěte zůstalo. Vždyť poselství toho vzácně neuspěchaného filmu je tak univerzální... Oba hlavní herci (Ruby Barnhill, o níž ještě doufám uslyšíme, a digitální Mark Rylance, kterému digitálnost nic neubrala) jsou úžasní, režie má spoustu nápadů (obrovo schovávání se před lidmi, Sophiino schovávání před lidožrouty), kouzlí nádherné scény (chytání snů) a humor na rozdíl od Hooka není snad ani v jednom případě vyloženě jednoduchý (ani v případě toho prdění, které je naopak velmi vtipné). Hudba Johna Williamse, která místy připomene Sám doma, je opět dokonalá, tentokrát ozdobená krásnými flétnovými sóly. Jen mě trochu mrzí, že se Obr Dobr do kin dostal jen s dabingem. Není špatný, ale je zkrátka vidět, že v původním znění budou některé emotivní scény ještě emotivnější. A na to si schovávám pátou hvězdičku.(3.9.2016)

  • Cervenak
    ***

    Keď je v Spielbergovom filme najzábavnejšia (a možno jediná zábavná?) scéna s prdením, je niečo zle. Dievčatko skvelé, animácia úžasná, magické okamihy tam sú. Ale to tempo netempo je teda smrtiace. Niekto to môže právom nazvať nudou, ja si budem ešte chvíľu nahovárať, že Spielberg mal zámer natočiť film, ktorý nebude zbesilo dynamický ako všetko, čím sa dnešná kinematografia snaží zaujmúť diváka.(7.9.2016)

  • eLeR
    ****

    Pozerať Stevenov film bolo ako opätovne čítať Roaldovu knihu. Nie je to super dokonalé a možno je to aj trochu dlhé, ale presne takto som si to pri čítaní predstavovala. Naozaj vydarená adaptácia.(2.9.2016)

  • triatlet
    *****

    Je potěšující, že i v dnešní době existují lidi a filmy, na něž je spolehnutí. Podobné okouzlení jako před čtvrtstoletím u Hooka. Jen s 3D brýlemi navíc.(1.9.2016)

  • Bluntman
    *****

    Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016.(1.9.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace