Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poklidné francouzské městečko, kde se všichni znají a kde nikdo nevyčnívá, prožívá postní období. Na morálku dohlíží upjatý starosta, hrabě de Reynard, kterému manželka utekla do Itálie. Do městečka přijíždí neprovdaná a volnomyšlenkářská Vianne Rocherová se svou dcerou Anouk. Vianne si pronajme místní cukrárnu od Armande Voizinové. Chce prodávat čokoládové výrobky podle starých tradičních receptur. Vianne má talent odhadnout, jaké touhy lidé skrývají. Obyvatelé zpočátku odmítají do obchodu vstoupit. Armande však zachutná horká čokoláda a otevře Vianne své srdce. Je nemocná a trápí se, že jí její dcera a sekretářka de Reynarda, Caroline Clairomontová, nedovolí setkávat se s vnukem Lukem. Vianne zařídí, aby se setkávali v cukrárně. Nabídne bonbony i ustrašené Josephine Muscatové. Ta žije s manželem Sergem, kterého nemá ráda. Vianne jí dodá kuráž, Josephine muže opustí a začne Vianne v obchodu pomáhat. Vianne se daří dávat lidi dohromady tak, jak si to tajně přejí. De Reynard proti Vianne brojí a píše faráři Henrimu nenávistná kázání do kostela. Vianne připravuje večírek pro Armande a mezitím po řece připlují na lodích kočovníci, mezi nimiž je i Roux. De Reynard je chce samozřejmě vypudit, v městečku nejsou vítáni. Vianne se s Rouxem spřátelí. Vianne připraví pro nemocnou Armande večírek. Jeho účastníci nakonec tancují na břehu řeky za kytarového doprovodu kočovníků. Vianne se s Rouxem miluje na lodi. Pod neblahým vlivem starosty Serge lodě zapálí ze msty k Josephine. Josephine s Anouk téměř uhoří, Armande po návratu domů zemře a Roux odjíždí. De Reynard vyžene Sergeho z města. Vianne ztratí odvahu a rozhodne se jít zase dál... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (678)

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Hořká nebo sladká? Krásný příběh o čokoládě, která svou jemnou chutí přiměje nejednoho člověka přehodnotit své předsudky a podívat se na vztahy s lidmi z trochu jiné strany. Příjemní herci, hlavně Julie Binoche a Johnny Depp, příjemná hudba, pohádková atmosféra, prostě příjemný nepřeslazený film do nepohody. ()

Hromino 

všechny recenze uživatele

Jedna z mála světlých výjimek pro romatické filmy, které mám rád. Úžasná Juliette Binoche, jemná a na city hrající hudba, citlivý scénář a bystrá režie jsou zárukou lákavé záležitosti, jíž si rád pouštím i po mnoha zhlédnutích. A to mi věřte, že tenhle druh filmů jinak opravdu není můj šálek čaje – teda přesněji řečeno čokolády. :) ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Až neuveriteľné množstvo známych mien dokázal Hallstrom do svojho filmu dostať a narozdiel od podobne hviezdne nabitých filmov z toho nakoniec prúser nebol. Práve naopak. Hoci príbeh o cukrárke, ktorá si otvorí obchod s čokoládou je vlastne úplne jednoduchý, Hallstrom niekoľkými malými dejovými linkami dokázal film až neskutočne oživiť a o žiadnej z nich sa nedá povedať, že je menejcenná. Soundtrack od R. Portman je neskutočne pestrý a počúvateľný. Vlastním doma originálne cd a hudba k filme neskutočne sedí. P. Stormare vtipne dokazuje, že z chumaja gentlemana neurobíš a Alfred Molina ma rozosmial, keď sa nechal načapať vo výklade obchodu, kde žral čokoládu ako divá sviňa. Na chvíľu som sa v ňom videl, tiež neviem čokoláde odolať. Hlavne tmavej s celými lieskovými orieškami...80%. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Čokoláda mi chutnala o trošku více, než předchozí Hallstömova jablka. Čím že to je? Jednoduše, ačkoliv film nemá výraznou dějovou linku, dokáže šířit pohodu a příjemno od začátku až do konce. Vianne s dcerou se po příchodu do bezejmenné francouzské vesnice ujímá s úsměvem a zdánlivě nezlomným altruismem cukrárny a... a to stačí. V programu je přeměna zapadlé komunity, nechutně přecpané starými zvyklostmi a předsudky, na hřejivější místo k bytí. Kouzelnou hůlkou bude čokoláda a Viannina schopnost odhadnout zákazníkovi chutě, morálním zrcadlem banda říčních tuláků. Vianne je vskutku kouzelná v podání Juliette Binoche, a jakýsi pohádkový podtext má ve filmu skoro všechno - dal by se krásně vyprávět dětem před spaním. Starosta, snažící se v zahleděnosti do starých tradic Viannu vypudit, představuje lotra, kterému nevýrazně konkuruje násilnický Serge. Tulák Roux se stává Vianniným princem, nechybí ani nezbedná dítka a symbol moudrosti v podobě stařeny Armande. Otázkou je, zda pohádka dobře skončí, nebo sebou smýkne a předvede v druhé polovině nějaký nevídaný obrat. Myslím, že je to jasné. Viannina dilemata (zůstat, nebo prchnout před věčnými předsudky - usadit se, nebo pokračovat v kočovném životě předků) jsou klišé a ani se jinak tvářit nesnaží. SPOILER Spolu s popelem Vianniny maminky odchází i minulost, Vianna zůstává ve svém novém domově, s rodivší se láskou, s rodivším se krásným místem pro život. Ne nadarmo je první záběr na vesničku zahalen do chladných modrých barev, zatímco ten poslední krásně hřeje teplejšími odstíny . Čokoláda je ohromně hezký film, se sympatickými postavami, krásnou kamerou, neskutečně pohodovou atmosférou a neopomenutelnou hromadou čokoládových výrobků, kterému nesluší právě ty momenty, jež se snaží vytrhnout z pohádkové lehkosti a brázdit vody větší dramatičnosti. Nehledat katarzi, nehledat psychologickou hloubku, nehledat převratno a objevno. Nechat se unášet pohodou. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodná óda na čokoládu je holdem skutečně svobodnému lidství. Přesně a citlivě položená doba i místo děje (francouzský venkov té doby byl stále tvrzí výrazně katolického konzervatismu v podstatě starého feudálního režimu) přesně postihuje počátek prudkého hodnotového zlomu evropské společnosti, který se mohl udát kdekoliv - v Normandii právě tak jako v Province, v Kalábrii stejně jako v Aragonu, v Edinburghu srovnatelně jako v zapadlé kyperské nebo řecké vsi. Anonymní městečko, které se vědomě nevymanilo ze středověkého krunýře svých hradeb, místo, kde se téměř zastavil čas, reprezentuje jen jedno z posuzovaných pojetí života. Tím druhým je polyteistickou, zčásti ještě totemistickou mytologií podmalované putování dvou poutnic, matky a dcery, jejíž vzpomínka je hlavní dějovou linií neobvyklého příběhu. Konfrontace, která nemá vítěze, protože silnější je vždy ne ten, který ve jménu pýchy bere a odnímá, ale ten, kdo nerezignuje na pokoru a umí přijímat. Protože brát není dávat. Zhruba tak lze vystihnout zdánlivě průzračné mravní poselství tohoto mimořádného filmu. Severák, vítr drsné Skandinávie, vábí k těkání z místa na místa vždy a každého, a hopsavý klokánek dětské fantazie Pantoflíček, ho musí, chtě nechtě, následovat. Po velkém zlomu, po návratu k sobě samému, po odplynutí drsnosti, která skrývá až chlapeckou plachost navenek nesmlouvavě nesmiřitelného aristokratického starosty maloměsta se vlastně nic nemění. Jen lidé jsou tu na sebe milejší a zdvořilejší, pozorněji sledují své úspěchy i nezdary. Stařenská Madona drsného pábení v jedinečném podání Judi Denchové právě tak jako virtuózní magie něžné krásky Juliette Binochové nebo pokorný návrat k smysluplnému, vnitřně bohatému a tvořivému životu trampského tuláka a předchůdce beatniků i hippies v jedné osobě v podání Johny Deppa vedle dalších skvělých výkonů propůjčují tomuto poselství zvláštní neokázalou naléhavost. Naléhavost, která prostotou pravdy i střídmostí formy, v níž ji podává, je zváště působivou. Krajinná dvojkamera Rogera Bratta a Jeremy Brabena uchvacuje jak zasazováním města do jeho krajinného rámce, tak důsledným a důkladným mapováním a vychutnáváním zdánlivě všedních míst jeho ulic a zákoutí (zejména to platí o soše Reynaudova předka před kostelem a radnicí na plácku, který plní funkci centrálního náměstíčka). Vnějšková všednost mnohdy nezasvěceným jakoby nenabízela nic jiného než urousanou, vlastně opotřebovanou všednost; teprve bližší pohled naznačuje, že osobitost a výraznost nejsou zvláštním, ale všeobecným lidským kulturním statkem, který je dostupný pro každého z nás. Oslňující skandinávská obdoba českého čapkovského či fričovského všedního dne na rozhraní věků zůstává trvalým poselstvím-vzpomínkou, která do nás vstupuje spolu s rychle odeznívajícími posledními záběry filmu. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (33)

  • Některé z použitých doplňků ve filmu pocházely přímo z městečka, kde se natáčelo. (Geriel)
  • Francouzské městečko Flavigny-sur-Ozerain, kde byla natočena většina filmu, je domovem l'Abbaye de Flavigny, odkud se do celého světa vyvážejí cukrovinky v malých krabičkách zdobených květinovými vzory. Závod však neumožňuje prohlídky. (Geriel)

Související novinky

Oscaroví tvůrci míří do Prahy

Oscaroví tvůrci míří do Prahy

15.10.2011

Praha se už brzy zařadí po bok dalších světových měst, která mají štěstí na velké kulturní akce s účastí zajímavých hostů. V pondělí 21. listopadu 2011 totiž Rudolfinum hostí benefiční Concert for… (více)

Reklama

Reklama