Tvůrci:
Paolo SorrentinoRežie:
Paolo SorrentinoKamera:
Luca BigazziHudba:
Lele MarchitelliHrají:
Jude Law, Diane Keaton, Silvio Orlando, Javier Cámara, Scott Shepherd, Cécile de France, Ludivine Sagnier, Toni Bertorelli, James Cromwell, Ignazio Oliva (více)VOD (1)
Epizody(10)
Obsahy(2)
Nový seriál od režiséra oscarového snímku Velká nádhera vypráví kontroverzní příběh o začátku pontifikátu hlavy katolické církve Pia XIII., vlastním jménem Lennyho Belarda. První americký papež je složitá a rozporuplná postava, která je ve svém počínání tak konzervativní, že to hraničí až s obskurností. Přesto má ale hluboký soucit s chudými a potřebnými. Je to velice vlivný muž, který si zatvrzele drží odstup od vatikánských pochlebovačů, aniž si připouští možné důsledky svého postoje. V desetidílné sérii se představí držitel dvou nominací na Oscara Jude Law v hlavní roli Pia XIII. a oscarová Diane Keaton jako řádová sestra Mary, jeptiška ze Spojených států žijící ve Vatikánu. (HBO Europe)
(více)Videa (5)
Recenze (288)
Sorrentino servíruje zvláště v prvních dílech neuvěřitelnou podívanou, kde je papežova postava jednou z nejnevyzpytatelnějších, kterou jsem kdy v seriálech viděl! To se sice postupem děje vytrácí a končí poněkud smířlivěji. Ale ten drive, ta atmosféra, ty detaily... A pak jsou tu herci. Jude Law exceluje, ale jsou tu i další: Orlandi třeba jako kardinál SSC Neapol :-). Gutierréz. A taky to intro! A rozpravy, třeba s premiérem nebo o vatikánském marketingu... :-D Kamera samozřejmě. Opravdu originální počin - troufám si říct, že lepší seriál v roce 2016 nevznikl... Otázku katolicismu nechám stranou, pro něj bych neměl pozitivních slov, tak aspoň zaujme jistá snaha papeže o očistu. ()
Ačkoli zde skutečně může divák cítit pocit jakéhosi mírného rozezlení nad neuspokojivým (ne)rozuzlením, je ona rodičovská záležitost, tvářící se jako zápletka a hlavní motor papežova nevyzpytatelného a striktního jednání, v klidu odložitelná na vedlejší kolej. Jedná se o klasicky esteticky působivý Sorrentinův obraz Vatikánu a starobylé instituce, která za svými zdmi ukrývá bohatou směsici jedinců a charakterů, morálních dilemat i pokrytectví. Kromě vizuální stránky a zajímavého servírování teologicko-společenských a psychologických otázek, tkví nejsilnější stránka seriálu v oné nejednoznačnosti, ve které se všechny postavy a okolnosti pohybují a odvíjejí. Hranice mezi dogmatičností a moderností, vypočítavostí a morálností, zlem a křehkostí, mocí a bezmocí, láskou a odstupem se téměř stírají. A když se Jude Law, ono ztělesnění nepochopitelného střetu bigotní agrese a empatického citu zároveň, ono ztělesnění starozákonního i novozákonního v jednom, v papežském odění a za zvuků elektronické hudby prochází se zapálenou cigaretou chodbami paláce plného renesančního umění - kdo by to nemiloval? Jeho projev ze stínu před plným náměstím v úvodu seriálu patří k tomu nejlepšímu, co jsem za poslední dobu viděl. ()
Největší seriálové překvapení poslední doby - a to jsem Mladého papeže sledoval trestuhodně až tři roky po jeho vzniku. Ale zato hned třikrát za sebou, protože mě dlouho nic tak nevzalo. Pomalé tempo neuspává, naopak - každá scéna je maximálně hypnotická a magická a nutí mě chtít vědět, co bude dál. Když je třeba, dojímám se (u scény Pope's Love Letters jsem byl naměkko jak snad nikdy), když je třeba, směju se. Což je prakticky u každé papežské audience, z nichž nejlepší je setkání Pia XIII. s italským premiérem, kterého si namazal na chleba, nebo s grónskou premiérkou. Skladbu Senza un perché od Nady od té doby poslouchám skoro pořád - a vlastně i teď, když tohle píšu. Takže nemůžu zapomenout na senzační soundtrack. Jasně, ne všechny díly jsou dokonalé, dějová linka se starým kamarádem kardinálem Dussolierem mě jako jediná moc nebavila, ale to jsou detaily. Vedle perfektní Sorrentinovy režie a parádního scénáře je nutno vyzdvihnout práci s postavami: osobně mě nejvíc bavily tři. Vedle Lennyho Belárda pak (asi nepřekvapivě) kardinál Gutierréz a hlavně Jeho Eminence kardinál státní sekretář Angelo Voiello. Mimořádné hluboké, nutící k zamyšlení nad otázkami věrouky a - vzhledem k tomu, co tu od ostatních čtu, možná překvapivě - mě to mnohem víc přivedlo zpět ke katolictví než naopak. Už se nemůžu dočkat podzimního Nového papeže. ()
Nástup do seroše má tedy Jude jak drsňácká rocková hvězda. Nicméně jeho status náčelníka katolíků je snadno zaměnitelný s jakýmkoli jiným zaměstnáním. Jenže manýry nového vedoucího skladu, nebo šéfíka logistiky by nešokovaly. Jo a taky tu jde o to poslání..... . Pak vyměkne a začne myšlenkovat. Nějaká alespoň snaha o náhled aktuálního stavu (katolické) církve se fakt nekoná. A proč taky. Seriál si v pohodě vystačí s tou hromadou srandy, s prima úvodními titulky a nějakým tím mudrováním. Nemám problém. ()
3,5* --- Sice jsem čekal asi něco trošku jiného, ale nevadí mi to a přesto to byla velmi zvláštní záležitost. Papežem se stal někdo, jehož postoje skoro nikdo nezná a Pius XIII. je rozporuplný ve své nečekané neortodoxnosti i silné konzervativnosti natolik, až to dělá s celou církví kotrmelce. Ze začátku to vypadá, že je Pius pěkný mamrd, smysl to začne dávat ke konci. Byť je to celé trochu přitažené za vlasy, má to několik světlých chvilek, skvělého Juda, výborně to vypadá a má to skvěle vybranou a udělanou hudbu. už jen kvůli těm posledním třem plusům to stálo za to. ()
Galerie (87)
Zajímavosti (21)
- Kopii baziliky sv. Petra vyrobila továrna (Fabbrica) sv. Petra ve Vatikánu. Kopii Sixtinské kaple poskytla vláda Vatikánského městského státu. Poděkování autorů bylo (mezi mnohými jinými) i farnosti sv. Anselma v Cecchignole. (jungewolf)
- Ve 41. minutě, když se jde Lenny / Pius XIII (Jude Law) ptát Mary (Diane Keaton) na rodiče, tak si zakrývá tričko. V další scéně je však odkryté a je zřetelně vidět. (Zix.)
- Sídlo filmového pápeža je v priestoroch Pápežského učilištia a internátu sv. Anzelma v Ríme. (crescenzio)
Reklama