poster

Lesní chodci

Drama / Romantický

Česko / Slovensko / Francie, 2003, 95 min

  • Slarque
    ****

    Hraný film, který působí dokumentárněji než mnohé dokumenty, a při tom se ani nesnaží o nějakou vnější realističnost. Příběh těch šesti zvláštních lidí je daleko obecnější, než vypadá. Výjimečný film nejen v kontextu naší kinematografie.(18.3.2003)

  • Matty
    ****

    Polodokumentární filozofická esej na téma: „Já člověk a kam směřuji“. Čtyři postavy bloudící ve vlastních srdcích a věřící ve změnu k lepšímu po opuštění Česka – země s nejblbější náladou na světě. Jenže pokud je problémem společnost, mělo by se začít jedinci. A jedinec nikdy nepřestane vinit společnost. Proto přibývá samotářů, proto se samotářství stává masovou záležitostí a proto jej samotní samotáři zavrhují tak dlouho, až si najdou nějakou spřízněnou duši, aby se po krátkém vztahu mohli vrátit na začátek. Dočasný únik lze najít v bezcílném toulání lesem, v tichosti, daleko od civilizace, ale nemůžeme unikat věčně. Nikdo nemůže unikat věčně. Alespoň smrti ne. Lesní chodci jsou trošku vztahovým dramatem, trošku sociální sondou, trošku dokumentem (vnitřní monology jakoby nenamluvily postavy, ale samotní herci), trošku něčím víc než většina českých filmů posledních let. Nemá například význam se pohoršovat nad dobovými nesrovnalostmi, film, ač se odehrává během tří dekád (od 60. do 90. let), není o době, ale o postavách. Právě skrze ně reflektuje Vojnár věčnou „nasranost“ českého národa a snaží se najít odpověď na otázku „proč?“. Film se zaobírá do stejné míry obecnými otázkami o české populaci jako individuálními osudy postav, tzn. titulními lesními chodci. V čele hereckého obsazení exceluje Jiří Schmitzer, jenž jakoby ani nemusel nic hrát. Ostatní herci sice postrádají jeho přirozenost, ale „účel“ svých postav plní stoprocentně. Scénář filmu je plný navenek krkolomných souvětí, které by přece podobní „nádražní bufeťáci“ nikdy nestvořili, ale právě ony představují tu nejsnazší cestu k podstatě Vojnárova smýšlení. Jsou to věty šikovně vystavěné, s jejichž pomoci režisér třímá opratě filmu po celou dobu pevně v rukou. Díky kameře Ramuna Greičiuse se Lesní chodci nejen příjemně poslouchají, ale stejně příjemně se na ně dívá. 85%(27.11.2006)

  • Legas
    **

    Dobrý nápad a výborné herecké výkony. Všechna sdělení (?) filmu bohužel vyšumí do prázdna. Ivan Vojnár sice umí nádherné obrázky, ale udělat z filmu nějaký smysluplný celek... Ale je docela možné, že je to mou náturou a já Lesním chodcům prostě nerozumím.(5.5.2003)

  • Chrustyn
    **

    Depresivní prostředí ústeckých exteriérů, (ani jsem nevěděl, že to tu máme tak hnusný:)) kvanta extrémně hloubavých dialogů (ve výsledku docela o ničem) a nevýrazní herci, kteří hrají jako, že nehrají, takže ani není poznat, že hrají. O čem to vlastně bylo? ČD by si měly vybrat zajímavější reklamu.(17.1.2011)

  • Douglas
    **

    Film sice nabízí desítky a desítky mouder, jenže ty praskají hned po vyslovení jako bubliny z bublifuku, místo aby ve vás nějak rezonovaly. Postavy se nevyvíjejí a ať se snažil režisér sdělit cokoliv, nejsem zrovna člověk, který by měl pro tento způsob nenarativního a otravného esejizmu pochopení. Postavy Rufuse a Čerčila na mě působily spíš jako karikatury (otázkou je čeho). Kdyby ten vlak nezastavil, určitě bych měl na konci titulků mnohem lepší pocit než jen znuděnost... Možná zadostiučení. Škoda.(24.2.2003)

  • - Petra Poláková a Ester Hocke v době vzniku filmu působily v zázemí ČS Ústí nad Labem, a to jako šatnářka a inspicientka. V uvedeném divadle však vystupovaly - zejména Ester Hocke - někdy přímo na jevišti, protože v té době tam bylo častým jevem, že větší či menší role dostávaly i lidé ze zázemí divadla. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace