Reklama

Reklama

Okno do dvora

  • USA Rear Window (více)
Trailer 1

Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (687)

Kass 

všechny recenze uživatele

"I'm not much on rear window ethics." Moc bych si přál napsat k "Oknu do dvora" nějaký moudrý a zároveň krásný komentář, protože jenom takový a žádný jiný, by si tenhle mistrovský thriller zasloužil. Obávám se ale, že vzhledem k mým omezeným spisovatelským schopnostem, bych ho nedokázal stvořit k mé úplné spokojenosti. Spokojím se tedy pouze s konstatováním, že jde o jeden z mých nejoblíbenějších Hitchcockových filmů; že J. Stewart je jako příležitostný šmírák neodolatelný; a že G. Kelly je tak nadpozemsky nádherná, že jsem to nevydýchal dodnes :-). Právě kvůli ní, a jí podobným kráskám z let dávno minulých, tak moc miluju staré filmy. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Hitchcock by se asi nikdy nespokojil s obyčejným thrillerem, či "normálním" kriminálním případem a tak není divu, že i v Rear Window si zkusil něco nového a natočil celý film z jediné místnosti a ještě k tomu přes okno. Příběh je založen na zvídavém a charismatickém J. Stewartovi, který neustálým špiclováním lidí za oknem odhalí nekalé praktiky jednoho ze sousedů... Děj graduje jako boží mlýny (=pomalu, ale jistě) až do klasicky-Hitchcockovského vypjatého finále, režijně je to velice precizní a příkladná práce. Bohužel pro diváka zmlsaného dnešními hutnějšími a intenzivnějšími thrillery, které vyvolávají nátlak přímo na samotného diváka, než pouze na postavy ve filmu, se může Okno do dvora zdát poněkud vlažné... 8/10 ()

Reklama

lesumir 

všechny recenze uživatele

Ani tentokrát jsi mi, Hitchi, neukázal, že jsi pánem hororů a strachu. Skvělým režisérem ano, to ti vzít nemohu, ale ta nafouknutá bublina, co lítá kolem tebe je opravdu převeliká! Přesto před tebou smekám, protože jsi dokázal odtočit dvouhodinový příběh, odehrávající se v jednom pokoji a to z jednoho okna. Pro většinu tvůrců zcela nemožné, ty jsi to dokázal a mistrně vykreslil vztah mezi dvorním hercem Stewartem a krásnou Kelly. Ale tohle není thriller, a mysterioznost už v žádném případě. Více bál u teen verze Disturbia, tady vůbec, ani náznak. Rear Window je spíše romantická pecka, zaobalená v originálně napsané krimi, kde fotograf se svojí "crew" (ošetřovatelka a milenka:) pozoruje ze svého dvoupokojáče sousedy. __ Po druhém shlédnutí beru všechno zpátky a přidávám hvězdičku. Dokonalé! ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Zajímavý Hitchcockův snímek, opředený legendou. James Stewart, jako dočasný invalida, tráví prakticky veškerý svůj volný čas tím, že z okna svého bytu pozoruje své sousedy, žijící naproti. Je svědkem podivných událostí a začne mít podezření na jednoho ze sousedů, že zavraždil a rozčtvrtil svou manželku. Kamera se prakticky nehne z Jeffova (Stewart) pokoje, ale to filmu vůbec neubírá na zajímavosti a napínavosti. Naopak. Hitchcock je mistr podobných experimentů a zde se opět trefil do černého. Není to žádný horor, není to ani thriller. Je to působivé drama protkané milostnou, romantickou linkou. A já jsem viděl další výborný Hitchcockův film. ()

Gimli 

všechny recenze uživatele

Je zbytečné psát o tom, v čem je tento originánlní Hitchcockův thriller skvělý. Spíše bych chtěl upozornit na jeho největší slabinu, kterou je podle mě hudba. Tentokrát se pera chopil Franz Waxman a jeho kompizce se skutečně hodí do prostředí, v němž se film odehrává, ovšem nehodí se k samotnému příběhu. Velká škoda, že si tehdy taktovkou nezamával Hitchcockův dvorní skladatel Bernard Herrmann. Schválně jsem si zkusil pustit skladbu Temptation z Herrmannova Psycha k jedné ze scén, kdy se hlavní hrdina v noci dívá dalekohledem do "onoho" bytu, a atmosféra byla opravdu mrazivější. ()

Galerie (132)

Zajímavosti (67)

  • L. B. Jefferies (James Stewart) šmíruje sousedy teleobjektivem 400mm Fern-Kilar od německého výrobce Kilfitt München, vynálezce makroobjektivů a zoomů. Objektiv je posazen na tělo Exakta Varex VX, zřejmě nejúspěšnější poválečnou německou zrcadlovku vyráběnou firmou Ihagee (Drážďany, NDR) na počátku 50. let, hojně vyváženou na americký trh. Ovšem v tomto případě rekvizitáři jméno výrobce přelepili černou páskou. Dále ve výbavě fotografa vidíme Meyer Optik Görlitz Trioplan 50mm, který se dodnes těší značné oblibě mezi uměleckými fotografy díky své specifické kresbě. Dohromady se jedná o velmi realistickou a věrohodnou výbavu skutečného akčního fotografa 50. let. (Ještěřák)
  • Zbudovaná scéna obytného domu Larse Thorwalda (Raymond Burr) stála kolem 75 tisíc dolarů. Obsahovala 54 bytů, z toho 8 plně zařízených, do nichž bylo vidět. Měly speciální vybavení a jejich koncepce co nejlépe vystihovala osobnost jejich majitele. Na komplexu pracovalo 50 mužů po dva měsíce. (MadBigMax)

Související novinky

Amy Adams bude ženou v okně

Amy Adams bude ženou v okně

27.07.2018

Režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Anna Karenina) si jako svůj další projekt vybral adaptaci knihy The Woman in the Window, která neskrývá svou inspiraci v hitchcockovském thrilleru Okno do dvora… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama