Režie:
Jim JarmuschScénář:
Jim JarmuschKamera:
Robby MüllerHudba:
RZAHrají:
Forest Whitaker, John Tormey, Cliff Gorman, Dennis Liu, Richard Portnow, Tricia Vessey, Henry Silva, Frank Adonis, Victor Argo, Gano Grills, Chuck Jeffreys (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Nelítostný k protivníkovi, laskavý k dětem a zvířatům. Ghost Dog (Forest Whitaker) je nájemný vrah řídící se kodexem japonských samurajů. Svůj ledový klid ztratí v okamžiku, kdy mu mafiáni jako varování zahubí jeho milované holuby. A to nelze nechat bez pomsty... Král nezávislého filmu Jim Jarmusch pojal žánr gangsterky po svém a na konci 90. let přišel s dnes už kultovním snímkem, svěže kombinujícím východní filozofii, mafii a hip hopový soundtrack od RZA, člena legendárního Wu-Tang Clanu. Zenový ale zároveň zábavný film z podsvětí velkoměsta. (Aerofilms)
(více)Videa (3)
Recenze (604)
Jarmusch citlivě a přesně konfrontuje etiku starodávných japonských bojovníků se světem současných mafiánských strejců bez špetky morálky, u toho vážně filosofuje nad životem a k odlehčení se nebojí použít do absurdna vyhnané úryvky z Looney Tunes. Že se jedná o do detailů vypiplanou záležitost, kde i Ghost Dogův copánkový účes nápadně připomíná samurajskou přilbici, není pochyb. Přesto ve mně film nerezonoval natolik, abych mu mohl s čistým svědomím udělit plný počet, který si, pokud bych měl hodnotit pouze formální stránku, určitě zaslouží. Možná časem. ()
Ghost dog je často překvapivě vtipnou černou komedií. Taky jde ale o pomalejší gangsterku, v níž se vyskytuje obskurní postava černoského zabijáka, který má své vlastní pojetí samurajství. Díky tomu se dozvídáme různé myšlenky ze starého Japonska, a tak je film i mírně filozofický. Jim Jarmush opět vykouzlil skvělou atmosféru a jedná se o jeden z jeho nejzábavnějších snímků. Ale taky je to slušný úlet, nic vážného nečekejte. (8/10) ()
Filmový synkretismus Jima Jarmusche, který oproti svým dalším filmům ctícím bezezbytku pravidla žánru (jen je jako v Mrtvém muži povyšuje na umění tím, že se na žánrový tvar podívá jakoby z druhé, do té doby divákům i jiným tvůrcům odvrácené strany) v Cestě samuraje smíchal hned několik zcela nesouvisejících inspiračních zdrojů a přetavil je do ryze postmoderní variace na samurajské filmy okořeněné prvky americké gangsterky, filmů z prostředí italské mafie, nezávislých snímků i filmů čistě intelektuálních a artových. Je to až neuvěřitelné, co všechno se do Ghost Doga vešlo a přesto jde o homogenní filmový útvar, který stoprocentně funguje a jehož percepce ale vyžaduje od diváka jistou míru poučenosti a schopnost číst filmové odkazy a aluze (kdo kupříkladu neviděl předešlý Jarmuschův film Mrtvý muž, těžko ocení kratičký výstup Gary Farmera odkazující k jeho indiánu Nobodymu). Vůbec indián Nobody je analogická postava i s bezejmenným hlavním hrdinou Cesty samuraje - naprostých solitérů odvržených společností majících pouto pouze k přírodě (holubi...) se silným intelektuálním zázemím a jeho naprostým míjením se s většinou společnosti. Indiánovy absurdní promluvy plné skryté hloubky a mystiky stejně jako Ghost Dogův samurajský kodex plní funkci udržení smyslu života - svět kolem nich je totiž dysfunkční, nemocný, nemorální, špatný a zlý a nelze se s ním ztotožnit, jde pouze stát vůči němu v opozici a být nezávislý a fyzicky i psychicky natolik silný, aby se dalo v takové konkurenci přežít. Jarmuschovi sociální vyvrhelové, psanci západního modelu civilizace (jak v historii - Dead Man, tak i v současnosti - Ghost Dog) odráží možná jeho vlastní náhled na svět - intelektuála jdoucího si tvrdohlavě vlastní cestou, nepochopeného a předpokládejme plného skepse a depresí. Ghost Dog - Cesta samuraje je velký film a vypovídá o tomhle světě, kde jakýkoliv etický kodex je pouhou směšnou formulí. Stejně směšnou, jako představa samuraje v New Yorku... ()
║Rozpočet $-miliónov║Tržby USA $3,308,029║Tržby Celosvetovo $9,380,473║ Jim Jarmusch je zatiaľ pre mňa neznáma, a tento jeho počin aj keď s pomalým tempom vyrozprávaní, bol celkom príjemným mixom samurajskej gangsterky. V určitých rovinách nič nové nepovie, hlavne už na začiatku sú hneď karty rozhodené ako bude dej smerovať, či že vzájomné "krvavé" pomsty až do konca filmu. A čo teda môže na takomto všednom snímku upútať, tak hlavne vedľajšie postavy ako Francúzsky zmrzlinár, dievčatko od susedov, nešťastný pytliaci, .... v podstate cez to pomalé tempo s občasnou akciou sa nám dostáva viac, než by sa dalo spočiatku čakať, plus to všetko čo teda sledujeme pri reakciách Ghost Doga vysvetľujú vkladané samurajské princípy. ()
70% Z GHOST DOG mám takový nijaký pocit. Svým filosofickým rozměrem mi to připomělo pozdější Jarmuschuv film LIMITS OF CONTROL, zároveň mi ale úplně nesedl ten žánrový a náladový mix, samurajská estetika, New Yorská mafie, francouzsky mluvící zmrzlinář (mj. Isaach De Bankolé). Líbilo se mi ale uskutečnění nerealistických nápadů z animovaných pohádek ve skutečném světě (výstřel s krz vodovodní odpad). Měl bych to radši trochu prostější. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (35)
- Na většině poznávacích značek viditelných na autech ve filmu je napsáno „Industrial State“ a „Highway State“. Názvy jsou fiktivní. (sator)
- Ghost Dog (Forest Whitaker) trefí Handsome Franka (Richard Portnow) nejprve do břicha, pak do hrudi a nakonec do hlavy. Jde o odkaz na “seppuku“, japonskou rituální sebevraždu, během níž se meč (nůž) vede nejprve napříč břichem, pak směrem k hrudní kosti a nakonec asistent stíná sebevrahovi hlavu. (džanik)
Reklama