Reklama

Reklama

Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu

  • USA Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (více)
Trailer 2

VOD (1)

Černá komedie Stanleyho Kubricka pojednává o skupině paranoidních generálů fascinovaných válkou, kterým se “nešťastnou náhodou” podaří rozpoutat jadernou apokalypsu. Náčelník generálního štábu "Buck" Turgidson a generál strategického letectva Jack Ripper vyšlou letku bombardérů, aby zaútočila na Sovětský svaz. To aktivuje sovětskou tajnou zbraň zvanou “bomba posledního soudu.” Jedná se o ďábelský raketový systém, s nímž má být uskutečněn odvetný úder. Aby upozornil na tuto katastrofu, stane se britský kapitán Lionel Mandrake jedinou osobou, která má přístup ke generálu Ripperovi. Americký prezident Muffley se ve snaze odvrátit neštěstí pokusí přesvědčit opilého sovětského premiéra, že je to všechno jen hloupý omyl. Prezidentovým poradcem je šílený dr. Divnoláska, někdejší nacistický vědec. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (598)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Výborná satira na to jak by to mohlo být, kdyby si nějaký velící základny řekl, že všichni na naši planetě jsou z tekutiny a musí se v ní přeměnit :). Geniální herectví Petera Sellerse nemá chybu. Nedá se říci, že na něm stojí film, protože takovým to "chybám" se Kubrick vyhýbá. Jeho talent a herectví však film povznáší. Jeho dr.Strangelove je s božský!! Jeho křeč v pravé ruce, jeho výraz, mluva s cigaretou na rtech to vše z něj dělá obdivovanou postavu. Hláška o původu doktora mezi dvěma generály je bezchybný!!! Upřímně nechápu jak na tohle někdo mohl přijít. Hudba nemá, jak je již zvykem u Stanleyho, naprosto chybu. Závěrečná jízda na bombě a rozmluva o poslední lidské šanci. To vše tento film dotváří k dokonalosti. A to nemluvím o konci... Chcete méně satirický pohled na obdobnou situaci ? PS: ten prodloužený konec musel být opravdu pěkně mimo:). ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

"MEIN FUHRER, I CAN WALK!" ------------ Tretie zhliadnutie znamená istý komentár, Dr. Strangelove znamená filmovú povinnosť. Neopakovateľný Peter Sellers a George C. Scott, geniálny Kubrick, Tracy Reed, perfektne zvolená hudba, silná atmosféra mapujúceho obdobia, ktoré bolo samo o sebe dosť atmosferické, napäté, vyhrotené a svojim spôsobom aj pozoruhodné, to všetko je Dr. Strangelove. Počas sledovania sa takisto vynorilo množstvo otázok a patričnú zvedavosť bolo nutné ukojiť jedine komplexnejším čítaním nielen na tému samotných jadroviek či konsekvencie ich použitia, ale napríklad aj na zaujímavý koncept Mutual Assured Destruction. To, čo Kubrick pred vyše 50 rokmi sfilmoval, bude eventuálne realitou, no ešte predtým ju môžeme vidieť majstrovsky natočenú. Na záver asi už len dodať – We'll Meet Again. ()

Reklama

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se na tenhle film těšila a tak těžce mi nesedl. Jako bych pozorovala z vnějšku sebe samou, jak se koukám na film s pocitem - jo, tady bych se měla bavit. Neměla bych se zasmát nebo aspoň zašklebit? Asi jo. A nic. Možná, až si nebudu dělat starosti .... a ne, že bych neměla ráda bombu, jen jsem se včera s tímhle filmem nějak minula. Znamenám si - podívat se znovu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick za svůj život „realizoval“ pouze 13 celovečerních filmů, na druhou stranu je mnoho jeho filmů legendární záležitostí. 2001: Vesmírná odysea patří mezi nejuznávanější sci-fi všech dob, Osvícení zase mezi nejuznávanější horory všech dob, stejného uznávání se poté dočkaly také Olověná vesta, Mechanický pomeranč nebo také Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Kubrick sice realizoval pouze 13 celovečerních filmů, za svou kariéru ovšem zvládl pokrýt prakticky každý stěžejní žánr. A v případě Dr. Divnolásky došlo na komedii. V případě Kubricka pochopitelně na krapet ambicióznější.  V roce 1964 už nějakou dobu probíhala studená válka mezi USA a Sovětským svazem, 2 roky nazpátek poté došlo ke kubánské krizi. I tentokrát Kubrick šáhl po předloze, v tomto případě po knize Red Alert od Petera George. Politická satira, která se i díky palčivému tématu nevyhýbá černému humoru, je dalším Kubrickovým zásadním milníkem a i tentokrát patří Dr. Divnoláska mezi nejuznávanější zástupce svého žánru.  Slavný komik Peter Sellers tu zazářil hned v trojroli, kromě titulního Dr. Divnolásky, bývalého nacisty a na invalidním vozíku, také jako prezident USA Muffley a kapitán královského letectva Mandrake. Sellers tu utvrdil pozici hereckého chameleona, kromě něj tu poté byl George C. Scott (který se tu jako generál Turgidson objevil pár let před tím, než mu titulní role v Generálu Pattonovi přinesla Oscara), Sterling Hayden jako paranoidní brigádní generál Ripper a nebo James Earl Jones, pro kterého byla role poručíka Zogga filmovým debutem. Film plný výrazný výkonů ovšem táhne především zmíněný Sellers. Ve třech rolích střídá přesvědčivě akcenty, úroveň serióznosti pojetí postav a snadno se mu daří až budovat dojem, že jeho tři charaktery vlastně nehraje stejný herec. Síla Kubrickovi satiry tkví v tom, že zůstává silná a strefuje se do černého i v dnešní době (téma strachu z atomových bomb a napjatých politických vztahů je nevyhnutelně příliš aktuální), film díky tomu zvládá být zábavný, přesto z něj též zvládá funkčně mrazit. Film úmyslně sleduje směšnost průměrného myšlení zelených mozků, které snadno implikuje nějakou nadsázku, přeci jen ovšem ve finále není tak daleko od pravdy. Základy filmu sice stojí na vážné knižní předloze, Kubrick ovšem v tehdejším kontextu film obohatil o nadsázku a nádech absurdní podívané, která jakoby se odehrávala ve zcela jiném světě. Přesto jde pořád o náš svět, který je snadné rozeznat i přes nějakou tu Kubrickovu fabulační přidanou hodnotu. Rodeo na bombě snadno patří mezi nejvíce ikonické momenty komediálního žánru. Stejně tak spousty momentů tak funguje, protože jsou přehnané a působí skutečně jak z jiného světa (jen si zkuste představit, že by v roce 1964 volal Lyndon Johnson Nikitovi Chruščovovi s tím, že omylem spadla jedna bomba).  Kubrickova vize i tentokrát působí zcela puntičkářsky dokonale, prim v tom hraje úžasná vizuální stránka, působivá výprava i spousta sofistikovaně promyšlených záběrů. Do velké míry komorní záležitostí její komornost bohatě stačí, především proto, že se i přes komornější prostředí tady pořád řeší důležitá téma jako je jaderná hrozba a s tím i hrozba 3. světové války. Jména postav mají skrytý podtext (Jack Ripper -Jack Rozparovač), stejně tak se i přes nadsázku a satiru Kubrick vyhýbá fraškovým momentům a pořád i přes uvolněný satirický nádech servíruje podívanou na úrovni, která dokáže i z pouhopouhého bunkru udělat vizuální orgie. Tvůrci jako Kubrick v dnešní době holt chybí. Silně ostatně působí i závěr, který ihned po výbušném rodeu nabídne plán Dr. Divnolásky na spasení lidské civilizace, která i díky Divnoláskově minulosti snadno svádí k naplnění ideálu Adolfa Hitlera a jeho „čisté rasy.“ Pak už jen chybí mrazivá pasáž zobrazující skutečné výbuchy atomových bomb a otevřený nádech tragédie. Pro Kubricka šlo jistě v mnoha ohledech o fascinující otevřená vrátka, možná proto se sám v roce 1995 rozhodl pro realizaci pokračování s názvem Syn Divnolásky, kdy chtěl, aby se režie filmu chopil Terry Gillam, tvůrce filmů jako Brazil, 12 opic nebo Strach a hnus v Las Vegas. Scénář nikdy nebyl dokončen a Gillam se i přes zaujetí námětem o filmu nedozvěděl až do Kubrickovi smrti v roce 1999. Těžko říct, jak by Kubrickem schválené pokračování jeho filmu v režii Gilliama dopadlo, odkaz Dr. Divnolásky bude nicméně alespoň žít v podobě chystané divadelní hry, kde si po vzoru Petera Sellerse na prknech Noël Coward Theatre zahraje několik rolí Steve Coogan.  Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu je i po 60 letech filmem, který zvládá být satirický rýpavý, v mnoha ohledech zábavný svou absurdností, stejně tak ovšem mrazivý a chtě nechtě aktuálnější, než se kdy vůbec mohlo zdát. Ať už nás nejvíce mrazí z potencionálních atomových výbuchů, žití v podzemí a nebo nevyhnutelný návrat totalitního nebo diktátorského režimu. Kubrick vážnou předlohu nerealizoval s tím nejvážnějším nádechem a spousty momentů svou zábavností funguje. Neznamená to ovšem, že by Kubrick přes to vše skutečně nezvládl v roce 1964 v mnoha ohledech trefit do černého. Zvláště kdy některé ústřední postavy svým myšlením snadno evokují Donalda Trumpa, svou zmateností poté Joea Bidena. Seznam filmů v Národním filmovém registru pro kulturně, historicky nebo esteticky důležité filmy se nevyhnutelně rozrůstá, Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu je nicméně jedním z těch filmů, který na ně patří zcela právem.... () (méně) (více)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Perfektní nápad, který je přes svůj bizarní průběh dotažený k dokonalé pointě. Teď už rozumím těm tisícům narážek, které se táhnou americkou popkulturou. Rodeo Slima Pickense, štáb. Vskutku zásadní snímek kinematografie. Peter Sellers exceluje, skrze doutník huhlající Sterling Hayden je ztělesněním vojenství a George C. Scott krade skoro všechny scény jen a jen pro sebe. Skvělé. ()

Galerie (194)

Zajímavosti (69)

  • Armáda odmítla s filmaři spolupracovat. Kokpit tehdy nového letadla B-52 byl vyroben podle jediné zveřejněné fotografie. (Witta)
  • V brzké fázi produkce snímku spolupracoval s režisérem Stanleym Kubrickem i producent James B. Harris, který se podílel na všech jeho dosavadních filmech. Harris se posléze věnoval autorské a režijní práci a Dr. Divnoláska byl jejich poslední spoluprací. (gogos)
  • Pád George C. Scotta ve scéně, kdy jako generál Turgidson jde v řídící místnosti pozadu, zakopne, překulí se a jakoby nic pokračuje v zanícené argumentaci, byl skutečný. Stanley Kubrick to chybně považoval za vcítění se Scotta do své role a pád ve filmu ponechal. (Taita89)

Reklama

Reklama