Režie:
Leigh WhannellScénář:
Leigh WhannellKamera:
Stefan DuscioHudba:
Jed PalmerHrají:
Logan Marshall-Green, Betty Gabriel, Melanie Vallejo, Harrison Gilbertson, Benedict Hardie, Richard Cawthorne, Christopher Kirby, Richard Anastasios (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Za pár let už nebudeme muset ani hnout prstem, protože moderní technologie za nás všechno obstarají. Technofobům se v takové době nebude žít zrovna lehko. Grey Trace (Logan Marshall-Green) je pověstný tím, že jako jeden z posledních lidí dává před technologiemi přednost vlastním rukám. Jedna noc, která mu obrátí život vzhůru nohama, však tenhle přístup rázně změní. Autonehoda na noční dálnici a střet s bandou grázlů, kteří mu zavraždí přítelkyni a jeho nadosmrti zmrzačí. Greyovy vyhlídky na invalidním vozíku jsou víc než temné, dokud mu kamarád vědec nenabídne technologické vylepšení. S čipem v míše dokáže Grey nejen znovu chodit a pohybovat rukama, ale získává i další, dosud netušené možnosti. Experimentální zařízení zvané STEM totiž dokáže například i vystopovat pachatele onoho nočního přepadení a také Greyovi pomoci si to s těmi gaunery vyřídit ručně. Kdo by odolal? Grey rozhodně ne. Když však zanechá prvního z pachatelů v tratolišti krve, napadne ho, jestli by STEM neměl aspoň trochu zbrzdit. Otázka zní, jestli to půjde. A jestli to Grey vůbec chce. (CinemArt)
(více)Videa (2)
Recenze (960)
Nasrat očipovaného kvadruplegika může být dost ošemetné. Nikdy nevíte, co do toho Intelu ti ťamani vlastně narvali, a tak se lehce přihodí, že ten gumový ležák náhle vyplivne jazykové ovládání, vypruží se ze zahálčivého horizontálu a precizně strojovým kunkfením vám pěkně nakope prdel. Takže od nynějška už radši nebudu parkovat před Tescem na kriplech a s ironickým úsměvem pak nabízet pičujícím vozíčkářům walkmany nebo je vyzývat k závodům ve skákání v pytlích. Každopádně Uanel, který kdysi dost zabodoval Pilou, avšak od té doby matlal jen skoro samé unylé sračky, si asi nějakým výkonným mikročipem apgrejdoval scénáristickou potenci, dokonce se naučil i jakž takž režírovat a překvapivě vypálil naprostou Vě-Fa pecku, u níž může jít pod tři snad jen totálně sebestředný artový velekokot. (Klidně mi, hoššy, zase napište něco hystericky milého, zas takový homofob nejsem.) Pecku natolik v detailech napěchovanou oblažujícími originálními vyfikundacemi, že ji odpustím i ten samoúčelný logický pičoid uprostřed filmu (scéna s hákováním čipu), za kterou by Uanelovi v kontextu s ne až zas tolik překvapivým závěrem Aristoteles dozajista pohrdavě pochcal levou hemisféru, načež by jej donutil vyžrat tak litr bolehlavu. Jinak je to ale čiré, zcela nevinné potěšení, skýtající naději, že filmy stále mohou být čistokrevnou zábavou, a nikoliv jen otravnou kulisou k honění gigantických eg a mikrošulinů umaštěným ufonům. ()
Od filmu, co má hodnocení prakticky ode všech čtyři hvězdičky, čekám určitou nekonfliktní "nezpochybnitelnou" kvalitu, proto jsem byl celkem překvapený, jak špatně je tenhle film natočený, jak mizernou má kameru (ve chvílích, kdy má vypadat "normálně", ty gimmicky byly celkem fajn - ale gimmicky jsou vždycky fajn), jak špatné je vedení herců (někdy se z záběru do záběru absolutně mění nejen mimika, ale i nálada a celkový tón, scénář podepřený nejstupidnějšími onelinery historie nepomáhá), jak nevýrazný je design futuristického světa. Technofobický příběh připomíná slabší díly Black Mirror a upřímně řečeno jsem prvních dvacet minut čekal, že to, jak strašně špatně a nemotorně ten film vypadá a je vyprávěn, se stane samo o sobě součástí děje, protože špatnost některých věcí hraničí s parodií (když se hrdina "o tři měsíce později" objeví s půlročním plnovousem, tak jsem se smál nahlas), ale zdá se, že je to tak dementní smrtelně vážně. Zvraty na konci průhledný od prvního okamžiku. Všechno blbě víceméně. ()
Rozhodne prekvapenie roka. Leigh Whannell, kamoš a scenárista filmov Jamesa Wana sa pustil do niečoho svojho a stojí to rozhodne za to. Hlavná postava (Logan Marshall-Green), ktorá zaujme a ťahá film s prehľadom dopredu, to tu máme. Príbeh o pomste s prvkami kriminálky, ktorý vás núti vo filme pokračovať a pátrať po vrahovi, to tu tiež máme. Čo ešte chýba ? Aha akčná stránka, ktorá prekvapivý tak, že sa vždy budete tešiť do terénu a kde nechýbajú prvky brutálnych smrtí. To tu tiež máme. Potom by to chcelo už len "niečo naviac" nech sa má prečo Upgrade zaradiť medzi vysoko hodnotené filmy. A ano aj to tu máme. Zariadenie STEM, ktoré pomáha hlavnému hrdinovi v tých najťažších chvíľach. Proste lahôdka s výborným záverom. 90% - 5* ()
I přes četné akční scény jde o komorní drama ve sci-fi kabátě se stejným posláním, jaké už mělo R.U.R. od K. Čapka. Necháme-li stroje, roboty, mikročipy dělat práci za nás a pomáhat nám, jednou se může stát, že ony nás už potřebovat nebudou. Kyborg, android, umělá inteligence. Asi nikdy nezvládnou všechno, co dokáže člověk, ale k přežití jim to bude stačit. Napínavé, nelítostné, nejen pro hlavního hrdinu bezvýchodné, skvěle nasnímané a s atmosferickou hudbou (mé obavy z převažujícího retra se naštěstí nenaplnily). Varující. ()
Fakt mám rád tyhle menší filmy, které přiletí jako blesk z čistého nebe a člověka naprosto odrovnají svou zpočátku překvapivou kvalitou. Za prvé mě hrozně bavila ta myšlenka uvěřitelného sci-fi z nedaleké budoucnosti a propracovanost světa, kde se uvěřitelně mísí triky s reálnými lokacemi. Cyberpunk a podobné subžánry mě baví, ale tohle je velice osvěžující. A navíc je tu Tom Hardy, resp jeho low cost verze. Je to sice nefér srovnání, ale člověka holt napadne na první dobrou, navíc Logan odvedl výbornou práci, takže je to kompliment. A hlavně, celé to šlape od začátku až do konce, občas Upgrade překvapí občasnou brutalitou a propracovanou akční choreografií. Za mě dokonalé dvojkombo s Predestination, ačkoliv tyto dva filmy si v základu příliš podobné nejsou. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (20)
- Severoamerické tržby dosáhly 12 milionů amerických dolarů, součet těch celosvětových pak 16,7 mil. (NIRO)
- Vůz, který Grey (Logan Marshall-Green) na začátku filmu opravuje, je Pontiac Trans Am. (Nathaniell)
- Film sa mal pôvodne volať "Stem," čo po holandsky znamená "hlas." (Astonko)
Reklama