Erotikon
Drama / Romantický / Poetický / Psychologický
Československo, 1929, 85 min
Režie:
Gustav MachatýHudba:
Erno Košťál, Jan KlusákPlakáty
Obsah
-
Za deštivé noci poskytne železniční hlídač nocleh elegantnímu cestujícímu, kterému ujel vlak. Když je hlídač odvolán do služby, zůstane George, jak se cestující jmenuje, s jeho dcerou Andreou v domku sám. Na Andreu mladý světák velmi zapůsobí a ještě téže noci mu dívka podlehne. Ráno George odjede. Andrea po čase zjistí, že čeká dítě. George pokračuje ve městě ve svém nevázaném životě a stýká se důvěrně především s vdanou paní Gildou. Když dostane od hlídačovy dcery dopis, že je těhotná, pošle jí peníze. Andrea odjede do města, aby tam tajně porodila. Dítě se však narodí mrtvé. Andrea se později provdá za muže, který ji zachránil na opuštěné cestě před znásilněním. Andrea mu dala vlastní krev pro nutnou transfuzi po zranění, které mu násilník způsobil. Jednoho dne se náhodou ve společnosti svého manžela setká s Georgem, který ji začne znovu svádět. Záhy se i v mladé ženě probudí znovu dřívější touha, opouští manžela a chce odejít s Georgem. V jeho bytě je svědkem výstupu Gildina muže s Georgem a s hořkostí si uvědomí, že George má další milenky. Žárlivý Gildin muž Georga zastřelí. Andrea se vrací domů ke svému muži, jehož lásky si nyní mnohem víc váží. (oficiální text distributora) -
Erotikon uzavírá Machatého mimořádně intenzivní tvůrčí období let 1926-1929, kdy se mu po režijní stránce podařilo dokončit tři kvalitní filmy. Atraktivní „internacionálně" laděný název a mezinárodní herecké obsazení v čele se zkušeným Olafem Fjordem a jednadvacetiletou Itou Rinou, které si režisér „přivedl" z Berlína, měly podpořit plánované zhodnocení Erotikonu v zahraničí. Ovšem nejzásadnější přínos pro budoucí úspěch filmu představoval talentovaný kameraman Václav Vích, jenž byl schopen naplnit Machatého náročnou představu vizuální podoby díla.
Natáčení interiérových scén začalo v polovině listopadu 1928 a Machatý s Víchem podle novinových zpráv disponovali kamerou s nejnovějším americkým objektivem výjimečných kvalit, co se týkalo měkkosti a plasticity obrazu. Technické zázemí štábu doplňovaly speciální jeřábová konstrukce pro plynulé snímání pohybově náročných scén a ruční kamera, v několika případech použitá ke zvýraznění dramatičnosti situací.
Odvrácenou stranou mimořádné pečlivosti při přípravě obrazové stránky filmového díla byla menší scenáristická pozornost, věnovaná funkčnímu řešení a propojení některých detailů obsažených v linii příběhu. Druhá polovina filmu, přibližující osud hlavní hrdinky po příchodu do města, tak vykazuje několik prvoplánových scenáristických a inscenačních řešení, jejichž faktické nelogičnosti si povšimla již dobová kritika, např. dívka zesláblá nedávným porodem je dárkyní krve.
Z okruhu Machatého klíčových spolupracovníků na tomto díle je třeba kromě Václava Vícha a Vítězslava Nezvala zmínit autora scénického řešení arch. Julia von Borsodyho a mladého fotografa a budoucího experimentálního filmaře Alexandra Hackenschmieda. - Jiří Horníček (Letní filmová škola)
- komentáře
- zajímavosti
- ext. recenze
- galerie
- videa
- v bazaru
- ve filmotéce
- diskuze
Diskuze k filmu (44)
-
- 31.1.2012 05:47
lucascus
(hodnocení, komentáře)A to jsem si říkal, že asi nikdy žádný němák nedokoukám do konce, tenhle mě dokonce i bavil. Bezva práce kameramana, super mimika herců, pořádný scénář. Akorát tu pověstnou nahou scénu jsem tu neviděl, tak nevím, asi jsem viděl nějakou cenzurovanou verzi, nebo byla tak krátká, že jsem ji ani nepostřehl.
-
- 3.3.2011 17:06
-
- 1.2.2011 00:15
-
- 13.6.2010 14:01
Karlos80
(hodnocení, komentáře)A Sexena alias NinadeL jede dál..;.-)
to Santek: Moje řeč a že jich tu takových je, tyhle grafomany, papouškující to co někdo už dávno před tebou napsal, neberu nikdy moc vážně, neříkám když je to u filmu, kde je víc jak sto komentářů (tam ale nakonec dotyčný nemusí psát nic že anebo stačí kolikrát jen nějaký krátký, ale o to více výstižný text, který řekně daleko víc než rádobychytrý odborný slohový text, na který se dotyčný stejně i tak musí nějak předem připravit..), ale u filmu kde jsou třeba jen tři a on napíše v podstatě to co ty, akorát to trochu přiobalí o nějaké to nové někdy cizí slovíčko, které ve své podstatě znamená totéž, je zbytečné:-) -
- 26.10.2009 17:56
Marthos
(hodnocení, komentáře)Karlos80: Jak vidím, ta tvoje estébácká povaha se nezapře. Takže jsi se zase dokonale předvedl jako udavač nejvyššího kalibru. A to, že jsi mizerný škrabal ví na této databázi snad každý. Ty jsi totiž nepochopil jednu zásadní věc. On právě "nový a stylisticky lepší háv" má větší informační hodnotu než ty tvoje cancy ve stylu "jsem to viděl dávno a byl to teda průměrný průměr a to i když jsem viděl tři fotky z celkového počtu asi dvaceti čtyř". Mimochodem, proč nepíšeš komentáře k českým němým filmům? Ale to bys je napřed musel znát. Jak si s tím poradí běžný user? :D -
- 7.10.2009 23:10
Santek
(hodnocení, komentáře)Fabienne : Nejde komentovat každý film co jsi viděla. Já komentuju, jen když mám co říct. Těch filmů jsem viděl na tisíce a tak jsem rád, že můžu aspoň na rychlo někde hodit jen tak hodnocení. Já zase neberu vážně lidi, kteří napíšou stejný komentář jako dalších x desítek lidí pod nima. Zbytečné. /// A že je nějaký film ztracený, neznamená že ho někdo nemohl vidět. Pamětníci stále existují. -
- 22.11.2006 00:00
-
- 28.4.2006 17:27
-
- 28.4.2006 15:46
-
- 28.4.2006 15:41
Fabienne
(hodnocení, komentáře)SeXena: Všem je jasné, že každý uživatel je tu úplně jiný. Někdo přistupuje k hodnocení a komentářům zodpovědně, jiný méně. A podle toho si tvořím svou představu a vybírám si jen texty lidí, kteří o filmu už něco vědí. ČSFD v poslední době používám jako učební pomůcku (hledám si např.české názvy filmů apod.). A když narazím na film pro mě zcela neznámý, přečtu si komentář a mrknu na hodnocení. A pak najednou čtu - " tento film je považován za ztracený". A ejhle - tři uživatelé ho viděli, hodnotili, ale nezanechali bohužel komentář. Tak právě tyhle lidi pak už neberu vážně. Jenže já si dříve myslela, že tohle je typ uživatelů, který zase nebere vážně celou ČSFD. Napadá mě jen jedno: Práce chvatná, málo platná... -
- 28.4.2006 15:38
-
- 28.4.2006 13:14
Tsunami_X
(hodnocení, komentáře)Sexena : Ok napisu to zcela jednoduse. Videl jsem spoustu fotek ze spousty filmu, cetl jsem pomerne dost knih o pomerne velkem mnozstvi filmu a seznamil jsem s nazory mnoha jedincu na urcita dila. Ale nektere veci jsem nevidel, tudiz si je nedovoluji hodnotit! Chapes uz kde je pointa? -
- 28.4.2006 10:40
-
- 27.4.2006 23:51
hirnlego
(hodnocení, komentáře)"...spíš se můžeme ještě přít o to, jestli má člověk hodnotit filmy, nebo své dojmy z nich." - a víš, že máš pravdu? Například já hodnotím film podle toho, jak na mě prostě zapůsobil - kašlu na nějaký nasvícení nebo délku záběru, atp. - u mě je to čistě jen o pocitech......teda ale tohle už se zvrhlo dokonale - myslim, že já už to tady radši zapíchnu - takže se tu mějte :) -
- 27.4.2006 23:29
hirnlego
(hodnocení, komentáře)sexena: samozřejmě s tebou ve věci kvality některých komentářů naprosto souhlasím - bohužel občas testem proklouznou i naprostý hovada:). Jinak všechno v pohodě, jen je zbytečné hodnotit něco, co člověk neviděl - toť vše. (možná by stálo za to tuhle diskusi přejmenovat :)) -
- 27.4.2006 22:32
hirnlego
(hodnocení, komentáře)hmm, zajímavá duskuse. Hodnotit něco, co člověk neviděl, je samozřejmě blbost - souhlasím, že mnohem užitečnější a hlavně smysluplnější by bylo napsat k tomu kterému filmu nějaké podrobnosti - rozhodně lepší, než si tu honit triko nějakým občas vcelku zbytečným, neboť nikomu nějak zvlášť nepomáhajícím hodnocením. Ale samozřejmě je pěkný, že se tu někdo snaží udělat osvětu starejm filmům, jen by to chtělo trošku přehodnotit způsob........a já se taky snažím, aby náš život zde byl barevnějším, plnohodnotnějším, lepším - též jsem se zasloužila o přidání více než jednoho filmového plakátu k filmům, kde žádný nebyl - ó, jak hřejivý pocit! Ale to už se diskuse zvrhla definitivně někam do pryč, takže já padám... -
- 27.4.2006 20:08
-
- 27.4.2006 19:20
Dudek
(hodnocení, komentáře)Souhlasím s Fabienne (zejména s tím nehodnocením)... K tomu Tvému příspěvku bych měl ale ještě několik poznámek, ale omezím se jen na pár. Co jsi chtěla říct tímhle? ''Zatím jsem dokázala prosadit plakáty k filmům s Marlene Dietrichovou'' nerozumím tomu dokázala prosadit, zní to jako by jsi musel bojovat o to, aby se ty postery přidaly... '' Až uvidím nějaké vaše dílčí výsledky na snaze o lepší obsah celého ČSFD, tak se můžeme bavit dále.'' Myslíš, že tohle je fér. Pokud máš pocit, že jsi jediná, kdo tu něco pro databázi dělá, tak jsi na omylu a asi jen těžko si všimneš kolik plakátů jsem poslal, protože si to nikde nemůžeš přečíst. Je tu mnohem více lidí, kteří píší profily, obsahy, dodávají informace a ''pečují'' o web, tak se zamysli nad tím co píšeš... '' Natož přehled herců a jiných vymožeností.'' Co jsou to konkrétně ty jiné vymoženosti, myslíš, že můžeme dodat třeba oficiální webovky sto let starému filmu, recenze někdy nejsou a fotky jsou tu věcí práv. K používání jistých slov se vyjadřovat nebudu. Neber tento příspěvek jako útok, ale jen vyložení názoru, díky... -
- 27.4.2006 18:05
Fabienne
(hodnocení, komentáře)SeXena : Mohu se tedy zeptat, proč nenapíšeš jen komentář bez hodnocení, pokud máš k nedochovanému filmu nastudováno tolik? Myslím, že jestli máš tu představu, jak film asi vypadal, je spíše lepší napsat alespoň pár slov či vět. Běžný uživatel se tak dozví, že film je nedochovaný, jak asi vypadal a nebude ho mystifikovat tvé hodnocení. Vážně oceňuji tvou práci na ČSFD, ale ohledně nedochovaných filmů jsou rozhodně lepší komentáře (i když to trvá jistě delší dobu) než hodnocení... Nehledě na fakt (na kterém se snad shodneme), že i nastudování sebelepších materiálů zdaleka nenahradí zážitek z filmu. -
- 27.4.2006 08:32
78%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Mládeži přístupný
| V kinech ČR od: | 27.02.1929 |
|---|---|
| V kinech ČR od: | 13.01.2011 AČFK |
| V kinech SR od: | 08.09.2011 ASFK |
| Na DVD od: | 01.04.2007 Filmexport |
| Na levném DVD od: | 04.03.2011 Filmexport |