Režie:
Sam PeckinpahKamera:
John CoquillonHudba:
Jerry FieldingHrají:
Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T.P. McKenna, David Warner, Ken Hutchison, Del Henney, Jim Norton, Donald Webster, Len Jones, Sally Thomsett (více)Obsahy(1)
Místo klidné dovolené musí bojovat o život. Americký režisér Sam Peckinpah je znám jako tvůrce řady drsných westernových příběhů Jízda vysočinou, Divoká banda, Junior Bonner či působivých dramat Útěk, Ostermanův víkend. Mezi jeho působivé snímky patří také film Strašáci (z roku 1971), k nimž si napsal scénář podle knihy spisovatele Gordona Williamse. Učitel matematiky David přijíždí z Ameriky s mladou manželkou Amy do jejího rodného městečka u pobřeží Anglie. Společně se usadí v opuštěném a poněkud zchátralém domě. Zatímco David zde chce v klidu dořešit své pracovní úkoly, Amy se nudí a hledá každou příležitost ke změně. Proto se také rozhodne pro opravu staré garáže. Mezi stavebními dělníky po letech opět potkává své bývalé nápadníky a nedokáže zcela zapřít svoji frivolnost. Jednoho dne muži pozvou Davida na lov a v jeho nepřítomnosti Amy znásilní... Režisér Sam Peckinpah nabízí zneklidňující studii násilí, skrytého někde hluboko uvnitř mírumilovného jedince, jenž je v určitý kritický okamžik nucen bojovat o holé přežití. Sílu a působivost vyprávění nenápadně dosahuje rafinovaným použitím zpomalených záběrů a rychlým střihem, zejména v divokém a drsném závěru příběhu. (Česká televize)
(více)Recenze (425)
Strašáci servírují studie násilí, proměny lidských povah nebo vrstvy strachu, ale v tak mdlé podobě, že ani tradičně precizní Dustin Hoffman nic nezachrání. Když chci vidět přechod hrdiny z nekňuby na chladný obranný stroj, tak čekám víc než bezradného chlapíka, který najednou přimhouří oči a začne konat. To pro mě není uvěřitelně budovaný zvrat, ale deus ex machina ve prospěch Peckinpaha, který se tak může vyžít v krvi, akci a střihu. ()
"V TOMTO DOMĚ NESMÍ DOJÍT K ŽADNÉMU NÁSILÍ," říká postava Dustina Hoffmana své manželce, aniž by tušila, že k němu už došlo. Stejně tak otec pedofilem (nechtěně) zabité dívky touží po spravedlivé pomstě, aniž by tušil, že jeho lolitovská dcerunka pedofila zcela regulérně svedla. A takový je celý film. Nic není černobílé. Násilí exploduje a do té doby ustupující manžel se mění v odhodlaného obránce nijak idylického rodinného krbu, zatímco dosud bojovná manželka se hroutí. I když jsou mi jeho styl a témata v mnohém sympatická, celkově není Sam Peckinpah můj šálek kávy, konkrétně se u jeho filmů vždy mírně nudím. U STRAŠÁKů to ještě vynikne díky srovnání s od začátku fascinujícím konkurenčním Boormanovým VYSVOBOZENÍM. STRAŠÁCI jsou studení, syroví a špinaví a finále s obléháním domu brilantní. A už nikdo nenatočí facky tak drsně jako Sam. "JÁ NETREFÍM DOMů." - "TO NEVADÍ. JÁ TAKY NE." ()
Konfrontácia amerického humanistu, intelektuála a pacifistu s bandou násilníckych anglických buranov. Okuliarnatý blbeček proti partičke primitívnych ožranov. Krpatý židák versus urastení dedinčania. Stret dvoch svetov, ktorý vyústi do krvavého masakru. Nebolo to špatné, ale nesplnilo to moje očakávania. Je vidno, že ubehlo od natočenia tohto snímku viac ako štyridsať rokov. Na dnešnú dobu je to málo ostré. Som zvyknutý na drsnejšie kúsky. Nezdalo sa mi to ani nijak zvlášť dramatické. A ani herecký výkon mladého Dustina Hoffmana mi veru nevyrazil dych. "Straw Dogs" je hodne prestarnutý soft exploitation. Som rád, že som si ho pozrel, ale už sa ku nemu zrejme nikdy nevrátim. *** ()
Mám dojem, že David patrně neprožije poklidné volno na venkově, kde jeho manželka provokativně tyčí bradavky, skrývání vraždícího pedofila není považováno za dobrý skutek a omylem zastřelený šerif je důvodem k invazi venkovských buranů. Takže, milý Davide, hlídej všechny otvory do svého domu, zapomeň na složité matematické operace a raději zkus absolvovat jeden přímočarý kurs přežití. Občas můžeš do napjaté atmosféry prohodit vtípek, nezapomeň nahlas pustit nepříjemný dudácký koncert, ale hlavně už sejmi toho uvřeštěného Krysaře nebo i já odhalím mírumilovnost své povahy a naporcuji si jeho pohlavní orgány k večeři. ()
Hrátky s divákem a jeho myšlením je to nejlepší, co film může nabídnout. Věděl to už Alfred Hitchcock a ví to i řada režisérů, kteří se podle jeho vzoru snaží točit své filmy. Strašáci jsou dost drsný film. Hlavním plusovým bodem je právě mladý Dustin Hoffmann, který se v průběhu celého filmu proměňuje z uťáplého mlaďocha v solidního řezníka. Respektive rozum prohraje nad základními lidskými pudy. No a od toho se odvíjí celý film. Má svoje kouzlo, stojí za to ho vidět, ale tři hvězdičky jsou pro mě tak akorát. ()
Galerie (77)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (19)
- T. P. McKenna, který hraje majora Johna Scotta má ovázanou paži. To nebylo původně ve scénáři, ale McKenna si ji zlomil během divoké jízdy s prostitukami, kterou uspořádal režisér Sam Peckinpah. (Kulmon)
- Majora Scotta si měl zahrát Trevor Howard. (Chatterer)
- Dva týdny před natáčením donutil režisér Peckinpah Dustina Hoffmana a Susan George, aby spolu žili i se scénáristou Davidem Zelag Goodmanem, který jejich vzájemné ovlivňování během času zpracoval do scénáře. (Kulmon)
Reklama