Režie:
Joel CoenKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Carter BurwellHrají:
Denzel Washington, Frances McDormand, Brendan Gleeson, Bertie Carvel, Harry Melling, Brian Thompson, Stephen Root, Ralph Ineson, Corey Hawkins (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Lord Macbeth (Denzel Washington) je přesvědčen trojicí čarodějnic, že je jeho osudem stát se příštím králem celého Skotska. Ambiciózní žena (Frances McDormand) jej v tom podporuje a k naplnění proroctví zbývá jediné – zbavit se krále současného (Brendan Gleeson). (buzzwoody)
Videa (4)
Recenze (74)
Macbeth má kliku na adaptace, což je velmi potěšující. A ještě lepší je to, že i tento způsob adaptace zdá se mi velmi šťastným. A nejen to, možná dokonce nejlepším! V porovnání se skvělou exteriérovou verzí skotské hry od Justina Kurtzela a syrové verze od Romana Polanského tahle rozhodně obstojí, protože je fakt nejlepší. Věrné zpracování originálu s naprosto fantastickou kamerou, neskutečnými výjevy plnými magických obrazů, husté a drsné mlhy, hry světla a stínu a jednoduchých expresionistických kulis, s minimem akce a téměř celé v interiérech... Absolutně divadelní, neskutečně krásné. Působivé, vizuálně opravdu vymakané, strhující, s fantastickými herci. A je úplně jedno, že jsou černí, protože jsou fakt úžasní. Denzel je velikej borec, Frances je tradičně úžasná, ovšem naprosto nejlepší je tady magická a děsivá Kathryn Hunter v roli všech tří čarodějnic. Je to drsné, napínavé, takhle se prostě má filmovat předloha. Krásně na tom je, že na divadle by to vypadalo úplně stejně a možná ještě o něco hůř. Skutečná lahůdka, které ta černobílá neskutečně sekne a dělá jednu z nejlepších a největších Shakespearových tragédií ještě působivější. Jsem nadšen, tohle se skutečně vydařilo. Artovka pro širokou veřejnost a jeden z vizuálně i herecky naprosto nejlepších filmů, jaké jsem kdy viděl. 8,5/10. Veškeré nominace a ocenění budou zde vskutku zasloužená! Těším se na ně. ()
Okázale neokázalé prolnutí divadelních a kinematografických tradic v příběhu, který je.. tak nějak vedlejší. Shakespeare psal nadčasová díla, která už jsou jako antické tragédie dávno spíše archetypy než plnokrevnými zápletkami, a Joel Coen to chápe. A vše tomu přizpůsobuje - časoprostor filmu je sice oficiálně popsán (Skotsko v 11. století), ale ve skutečnosti funguje jako svévolný fiktivní svět s prvky fantasy. Tohle je Shakespeare, ne učebnice dějepisu, tudíž ani obsazení černošských herců prostě není a nemůže být problém. Prostředí je osvětlováno a inscenováno tak, že opravdu připomíná jeviště, ovšem zdokonalené promyšleně volenými filmovými postupy. Inspirace expresionismem je mnohdy zřejmá, jindy jen návodná - film sice ve svém černobílém formátu 4:3 a se scénami, které neoplývají dynamickým pohybem, vypadá jako produkt starší doby, ale režie je jinak moderní a nechybí jí žádné klasické normy jako záběr/protizáběr nebo časté střihy na detaily. A vše vypadá moc krásně, i když ten chlad kamenných stěn a zamlžených vřesovišť, kde není vidět na krok, dopadá i na vyprávění. Opět je to tedy ‘jen’ uctivá sprška básnických a archaických monologů, v níž zaniká vývoj postav a skoro vše se odehraje hrozně mechanicky. Tedy až na několik nádherně inscenovaných scén, v nichž se dramatický efekt náhle probouzí. Je to určitě soustředěný a dobrý film, jen mi přišel ve finále moc uspěchaný a netečný. Denzel i Frances každopádně válí a Joel Coen ukazuje, že svému médiu rozumí a umí jej aplikovat i na čistou divadelní látku. 75 % ()
(23/2022) / Zaujímavý experiment v podaní A24 a AppleTV ktorý dokázali spojiť veľmi zaujímavý herecko režisérsky team. Celý zážitok stojí na originálnom spracovaní. Ak to niekomu sadne, myslím že to bude vedieť oceniť. Ja som sa veľmi snažil aby sa mi film páčil, ale bohužiaľ nevydalo, základný problém bola expresívna divadelnosť, naozaj film je až bizarný. Potešili ma ale herci, špeciálne Frances McDormand. (5/10) ()
// Divadelní depka, kterou Joel Coen vzdává hold nejen divadlu a Shakespeareovi, ale především filmu jako řemeslu takovému. Rozhodně lepší než ten poslední experimantální western, co natočil s bráchou. Příště už bych ale poprosil návrat k věcem jako Tahle země není pro starý, V nitru Llewyna Davise nebo Fargo. Porovnávat první polovinou s druhou půlkou kariéry těchto tvůrců není zrovna veselá záležitost. ()
Když jeden z bráchů Coenů dělá stylizovanou filmovou adaptaci Shakespeara, tak to přeci nemůže dopadnout špatně. The Tragedy of Macbeth svým stylem vlastně ani moc film nepřipomíná. Je to vlastně jako sledovat divadlo. Atmosférické a kameramansky mistrovské divadlo, které si vystačí s minimalistickými kulisami. A ono to vlastně opravdu bohatě stačí. K čemu by člověk potřeboval nějaké super CGI efekty, když Macbeth je primárně o nahlédnutí do niter postav, kterých se týkají motivy jako manipulace, fatalismus a svědomí. Washington zde předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů za posledních pár let. Plus vlastně celkově se na to moc hezky kouká. Jsem taky rád, že Joel Coen odolal touze udělat z filmu až příliš moc velkou artovku, jejíž stopáž by se protáhla na dvě a půl hodiny pouze nějakými super pomalými a němými záběry. Ve výsledku by to filmu rozhodně uškodilo. Takhle to bylo tak akorát. Velice působivá adaptace. I přestože mě to vlastně nedostalo do kolen. Průměrné 4* ()
Galerie (12)
Zajímavosti (4)
- Frances McDormand si už v minulosti zahrala v divadle Lady Macbeth, a to v roku 2016. (Real Tom Hardy)
- Jedná sa o už 9. spoluprácu medzi režisérom Joelom Coenom a herečkou Frances McDormand. Tí sú taktiež manželia už od roku 1984. (Real Tom Hardy)
- Natáčanie filmu začalo 7.2.2020 v Los Angeles a trvalo 36 dní, čo je režisérov rekordný čas. Kompletne celý film bol natočený v interiéroch štúdia na takzvaných "soundstages." Jedným z dôvodov bol aj zámer tvorcov, aby film vyzeral čo najviac "odtrhnutý od reality." S výnimkou poslednej scény nie je žiadny záber z exteriéru. (Real Tom Hardy)
Reklama