Reklama

Reklama

Hercule Poirot - Season 12 (2010) (série)


Vražda v Orient expresu (S12E03)

(epizoda)
  • Velká Británie Murder on the Orient Express (více)

Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, se jedné mrazivé noci stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho pasažéry, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v srbském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického obchodníka a jaký byl její motiv. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (207)

VaHo 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

K detektivce Vražda v Orient-expresu mám zvláštní vztah. Byla to má první detektivka s Poirotem, jakou jsem četl, a zpětně jí hodnotím jako jednu z nejlepších, ne li vůbec nejlepší. Přitom je to tak jednoduše a geniálně vymyšlený a vystavěný příběh (jeden vlak, uvízlý v závějích v divočině v Jugoslavii, jeden mrtvý, 12 podezřelých a nejslavnější belgický detektiv…). Při hodnocení tohoto dílu se nedá vyhnout porovnání s filmem Sidneyho Lumeta z roku 1974. Zatímco starší verze se drží předlohy co to jen jde, nový díl z roku 2010 si dovoluje pojmout závěr poněkud jinak (neříkám že ke škodě), ale milovník Christie ve mně křičel „Vždyť je to jinak!“, musel jsem ale dát za pravdu chladné logice, že mírná změna příběhu neuškodila, přeci jen já od adaptace nechci naprosto přesné převyprávění příběhu, jako oživlou ilustraci. Přes některé nedostatky (Poirot katolíkem?, poněkud „jiné“ řešení případu, kamenování) se mi to docela líbilo. ()

Garch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pominu-li, že David Suchet je pro mne až reinkarnací Hercula Poirota a veškeré případy, které jsou předkládány v jeho podání považuji za nejbližší předloze, pak je od začátku této adaptace Vraždy v Orient expresu kladen zdaleka největší důraz na morální dilema slavného detektiva. Jak krutá může být spravedlnost, aby ještě zůstala spravedlností? Poirot skutečně trpí. Filmové ztvárnění i hudba jsou také temnější. Vražda v Orient expresu (S12E03) není dokonalá, ale má nejsilnější přesah, právě důrazem na vnitřní boj v myslích čestných lidí, postavených před vážné rozhodnutí. ()

Reklama

Dzonysek 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Asi nejlepší díl ze všech s Davidem Suchetem, možná proto, že se od ostatních dost liší. S blížícím se koncem seriálu a stárnoucím Suchetem jsou díly stále vážnější a temnější. Vražda v Orient expresu se však syrovostí a ponurostí zalézající jak zima za nehty vymyká.  Velice dobře pointovaný závěr. Suchetův mistrovský herecký výkon hlavně v momentech, kdy musí bojovat s vlastním přesvědčením... ()

akisha 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nečekaný zvrat ve vyprávění činí z tohoto dílu obtížně hodnotitelný film. Chybělo mi trochu toho vtipu (zaznamenala jsem jeden knírový), na druhou stranu to absencí humoru a naopak zvláštní psycho hudbou získalo úplně jinou podobu, než jakákoliv jiná Poirotovka. Poirot zvážněl, skoro se nesměje a na konci se rozzuří jako nikdy předtím. Ale líbilo se mi to. I přes to, že nikdy nebyl takhle nábožně založený a pohled na něj, jak třímá růženec, je všelijaký, tak závěrečná scéna je mimořádně působivá. Navíc už předloha je moje hodně oblíbená, ačkoliv tam Poirot na konci tak nemoralizoval ani neváhal, ale prostě to rozlouskl a hned na místě pořešil. Všechny postavy jsou skvělé a skvěle zahrané, typově odpovídají a potěší zejména přítomnost Davida Morrisseye. Zcela jiný Poirot, nejvážnější a nejpůsobivější. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po každém skončení filmu z osmdesátých let, které u příležitosti 125. výročí narození Agathy uvedla česká televize a v němž hráli slavného detektiva Peter Ustinov a Albert Finney, jsem si vždy pustila televizní verzi a mohla souhlasně s mnoha dalšími napříč fóry a databázemi říci, že David Suchet na rozdíl od dvou výše uvedených Poirota nehraje, on jím, s noblesou sobě vlastní, je. Ale Vražda v Orient expresu se odlišuje, nejen od předchozích zpracování, ale i od všech ostatních částí tohoto britského tv. cyklu a podle mě patří k tomu nejlepšímu a rozhodně nejpůsobivějšímu, co se v něm natočilo; se scénami, při kterých mrazí v zádech úplně stejně jako krajina někdejší Jugoslávie, již po dlouhý čas sledujeme. Setkáme se s mnoha projevy spravedlnosti (které se nám, stejně jako některým protagonistům nemusejí líbit - od kamenování za cizoložství, až po rekonstrukci odkrývané vraždy) a všechno to, stejně jako různé kontrasty zde zobrazené (včetně víry v Boha – nějak k tomu totiž ta oblast i námět příběhu vybízí) a všechno to v člověku zůstává ještě dlouho po zhlédnutí a musí si, chtíc nechtíc, udělat názor. A tohle se, při vší úctě k hvězdným představitelům i Finneyově nominaci na Oskara, u předchozích zpracováních a dokonce ani adaptaci jiného Poirotova příběhu ( s výjimkou Opony) nestalo. Zcela bez výhrad.... ()

Galerie (14)

Zajímavosti (5)

  • Ve filmu říká v 51. minutě pan Bouc (Serge Hazanavicius), že kněžna Dragomiroff (Eileen Atkins) se pohybuje uličkou vlaku jako bitevní loď Bismarck. To je ale nesmysl, protože román vyšel poprvé 1. 1. 1934, zatímco loď Bismarck byla objednána až 16. 11. 1935 a uvedena do služby 24. 8. 1940. Není tedy možné, aby se Poirot (David Suchet) bavil v Orient expresu o Bismarcku, který ještě nebyl ani objednán. (pjotri)
  • Pro natáčení exteriérů scén, odehrávajích se v Istanbulu, posloužila Valletta, hlavní město Malty. (a.kopecka)
  • Zápletku příběhu autorce poskytla autentická kriminální událost té doby, a to únos a vražda ani ne dvouletého syna amerického pilota Ch. Lidbergha, hrdiny prvního sólového přeletu přes Atlantik. (annes)

Reklama

Reklama