Reklama

Reklama

Sugarlandský expres

  • Česko Expres do Sugarlandu (více)
Ukázka z filmu 3

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Ukázka z filmu 3

Recenze (137)

Han22 

všechny recenze uživatele

Tady už mi začínají krimi klasiky, které jsem kdysi hodnotil nebo aspoň viděl. Steven Spielberg je můj nejoblíbenější režisér a byl jim už před těmi 21 lety, kdy jsem si nenechal ujít v televizi jeho prvotinu.  Sugarlandský expres je klasická policajtská road movie o dvou uprchlících a jednom rukojmí. Nedá se říct, že by byla nějak strhující, napínavá nebo nedejbože akční (s výjimkou jedné scény s šílenými lovci). Spielberg už ale tady ukázal co bude umět nejlíp. Zaprvé to místy vypadá opravdu velkolepě - davy fandících lidí na cestě, reportéři a až monumentální armáda policejních aut. Zadruhé je to s lehkostí natočené, místy vtipné a hlavně hezké. Dvojice hrdinů jsou dva drobní kriminálníci, kteří jen chtějí zpátky mimčo. Pronásledování vede kapitán co nechce zabíjet. A mladý polda/rukojmí se postupně mění na kamaráda. K tomu ještě snesitelná Hawnová a mladičký Atherton v hlavních rolích. O to víc mě rozsekal a naštval srdceryvný konec, který jsem od Spielberga nečekal... holt podle skutečné události. I tak 4* si to zaslouží bez problémů. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ani na skutočný príbeh ma to neprekvapilo. Hysterický a nesympatický výkon Goldie Hawn v nudnom road movie, kde sa takmer nič nestane a má navyše predvídateľný záver. Nebola to ani solídna policajná naháňačka a ak tam už šlo o dieťa, pre diváka nepresvedčivé, prečo by ho mala dostať práve takáto matka. ()

Reklama

Beastmaster4 

všechny recenze uživatele

Na dobu natočení (r. 1974) určitě dobrý film. Ono hodnotit takové filmy po tolika letech je vždy nespravedlivý úkol. Jeho kouzlo už je utopené v moderním stylu natáčení. Téměř nic se už nedělá jako tenkrát a pro diváka, který neměl tu čest (či smůlu, jak se to vezme) není absolutně možné se k hodnocení postavit objektivně. Příběh podivného milujícího se páru, který po cestě za záchranou svého syna unese policejní auto i s policistou je místy až komický a roztomile nevinný. Stejně působí mladá Goldie Hawn, která byla okouzlující :-) Film samotný je pak celkem dlouhou scénou krátké epizody. Dovolil bych si tvrdit, že kdyby existovala kniha, stačilo by jí možná tak 100 stránek (pokud existuje a je obsáhlejší, pak se jí omlouvám). Kdybych film náhodou neobjevil, tak bych ani netušil, že S. Spielberg mohl něco podobného natočit. Sice nejsem Spielbergův kdoví jaký fanda, ale určitý styl se u určitého režiséra jednoduše neočekává. Jak je vidno, jeho budoucí styl se měl teprve začít utvářet a tak je SUGARLANDSKÝ EXPRES oproštěný od všech Spielbergových, pro dnešního diváka známých stop. Tak mi to aspoň přišlo a jestli je to pro vás dobře nebo ne, nechám na vás :-) Minimálně doporučuji těm, které zaujal film režiséra R. Scotta, THELMA A LOUISE. Není to sice tak vážné, ale pár společných maličkostí tu objevíte. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Spielberg v roce 2013 a 1974 se hodně liší, čehož je právě Sugarlandský expres zářným příkladem. Je to civilní a lidský příběh pojatý jako velké a ničím nevázané dobrodružství, v němž Steven úplatňuje svůj talent zfilmovat snad jakoukoli látku pro diváka maximálně přitažlivým způsobem. Goldie Hawn a Ben Johnson unikají policejním autem napříč Amerikou, za nimi se postupně hromadí blikající policejní sirény a kilometr po kilometru se stávají většími a většími mediálními hvězdami. To vše podáváno velmi svižně, zábavně a samozřejmě tak, aby oba uprchlíci nakonec vypadali jako skuteční američtí hrdinové, kteří jsou pro lásku k dítěti schopni čehokoli. Jejich situace je poutavě nasnímána z několika úhlů pohledu, které se v průběhu výborně prolínají a ponořují diváka do víru absurdity a nenávratnosti, jenž jednání našich hrdinů nejlépe charakterizuje. Že tahle cesta nemůže skončit šťastně víme už dlouho dopředu, ale zde nefunguje závěrečná pointa jako záchytný a stěžejní bod vyprávění, nýbrž pouze jako logické a neodvratné vyústění. Spielberg stvořil krásný a oslovující snímek, který si v jeho filmografii rozhodně zaslouží své výsadní místo, stejně jako mezi filmy s kolonkou road-movie.. 80% ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je vtipné pozorovat první filmy Scorseseho, Coppoly, Lucase a Spielberga a vidět, jak strašně si byli podobní. Sugarland Express je každopádně vynikající relativizující road-movie vypovídající především o své době a americkém životě. Spielbergův kino-debut skutečně má co nabídnout jak Stevenovým fanouškům, tak i těm, co si na něj nepotrpí. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Producenti nebyli schopni najít dítě, které by se podobalo hlavnímu hereckému páru. Spoluproducent Richard D. Zanuck tak obsadil svého vlastního syna. (HellFire)
  • První celovečerní film Stevena Spielberga a zároveň první spolupráce s jeho dvorním skladatelem Johnem Williamsem. (Satan)
  • První film využívající ruční kameru uvnitř auta. (Satan)

Reklama

Reklama