Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo je, nebo co symbolizuje postava Otesánka? To je základní otázka po smyslu tohoto filmu. Je Otesánek personifikací přírody, která nemá humanistické zábrany, která je naší láskou, přítelem ale i vrahem? Nebo je Otesánek naše temné nevědomí, které nás ovládá, ale i ničí, a s kterým dokážou komunikovat pouze děti a blázni? Možná obojí dohromady. Režisér Jan Švankmajer o svém filmu říká: Jak víme, lidové pohádky jsou převyprávěné staré mýty. Jaký mýtus je ukryt v pohádce o Otesánkovi? Bezdětní manželé se vzepřou svému osudu a dítě si na přírodě vyvzdorují. Doslova jí vyrvou její tajemství zrození. Za tuto vzpouru proti přírodě pak hořce pykají, ale nejen oni, ale i jejich okolí. Jak vidíme, dostali jsme se do bezprostřední blízkosti jednomu ze základních mýtů této civilizace: mýtu o Adamovi a Evě nebo chcete-li analogickému mýtu o Faustovi. Myslím, že teď po přečtení lidského genomu tyto mýty nabývají na zvláštní aktuálnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (177)

Lucretius 

všechny recenze uživatele

"Já jsem totiž strašně posesivní!" Pro lidi co ocení absudrní humor jde o jeden z nejzábavnějších (a zároveň nepochopitelně přehlížených) filmů co u nás po revoluci vznikl. Styl humoru zde velmi dobře sedí k psychologicko-hororovému ději, který naštěstí není rozmělněn v nějakou samoúčelnou bizarnost a má pevnou strukturu. Otesánek působí, jakoby byl natočen o tak sedm, osm lete dříve, což ale ničemu nevadí. Jde o jeden z mála porevolučních českých filmů, který zachycuje atmosféru doby, i když mírně jiné než jeho vzniku. Klobouk dolu před Pavlem Novým a jeho schopností zasmát se sám sobě, Švankmajer zde výborně využívá komičnost jeho přirozeného stylu herectví v kontextu jeho dřívějších rolí lidových štramáků. Jan Hertl exceluje jako normální člověk, který si celou dobu silně uvědomuje nenormálnost nastálé situace a zároveň je tlačen ji řešit. Do živého pak tne Veronika Žilková, jelikož její mateřská obětavost není oproti dnes běžné až tolik přepálená (do nějaké karikuující roviny), přesto jasně vyvstává její negativní rozměr. Kristína Adamcová do filmu pasuje naprosto přesně a pan Žlábek rulez! ()

kujon odpad!

všechny recenze uživatele

Na tenhle "film" jsem se docela těšil. Vypravili sme se na něj tehdy s celou třídou naší školy v né zrovna velkém očekávání. Ovšem to, co se rozpoutalo na filmovém plátně asi nebudu moci ještě do konce života vstřebat. Nechutné až kýčovité záběry se ve filmu střídají jako na běžícím páse. Chvílemi sem nevěděl jestli mam jít na záchod, předstírat srdeční koma, nebo si jen zakrýt oči a zacpat uši. Film doporučuji shlédnout jen na vlastní nebezpečí těm, kdo mají silnou vůli, žaludek a v lásce filmy od Uwe Bolla. Resumé: Absolutní SHIT, podle mne je to NEJHORŠÍ film všech dob. Kdyby bylo možné dát záporné hodnocení, tak já dám to nejzápornější. Fuj, fuj, fuj... ()

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrá černá komedie, která je pro Jana Švankmajera dosti netradičí - animace zde není mnoho, zato herci mají překvapivě co hrát a sami nejsou obětí fázování. Veronika Žilková a Jan Hartl jsou velmi dobří, ale to neříkám nic nového. Stejně dobrá je ovšem Jaroslava Kretschmerová, na kterou se tak trochu zapomíná, a kouzelná je Jitka Smutná v miniroli sociální pracovnice. P.S.: J. Š. svého času uvažoval, že do hlavních rolí obsadí Woodyho Allena a Miu Farrowovou. ()

Xeelee 

všechny recenze uživatele

[LFŠ 2008] To víš, že ho mám rád. – A kdys ho naposled nalakoval? Jako vždy vynikající Švankmajer. Na LFŠ jsem se byl podívat na výstavu Salamander Jana a Evy Švankmajerových, kde byla malá i velká verze Otesánka. Lidé by si měli uvědomit, jaké hrůzy čtou svým ratolestem před spaním :-) Vyčerpávající rozbor: Angerr Copak mu nedáváme dost najíst? ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Asi nejslabší Švankmajerův film. To však neznamená, že jde o špatné dílo. Z hlediska tuzemské kinematografie jde stále o nadprůměr ve všech jeho vrstvách. Otesánek je, co se umělecké stránky týče, asi tím nejvšednějším filmem od tohoto tvůrce. Nicméně herecké výkony jsou skvělé naprosto u všech postav. Pár nelogických rozhodnutí se také najde (u Švankmajera to však beru), co ale mi vadilo nejvíce je samotná délka filmu. Těch 125 minut je prostě moc. Na poli 90 minut bych ho hodnotil stejně jako Šílení, ale v této podobě se druhá polovina strašně vleče. A právě díky ní uděluji "jen" 65%. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (8)

  • V televizní reklamě na fiktivní mouku Flora, na kterou se hladově v čase 1:48:02 dívá František Štádler (Pavel Nový), použil režisér Švankmajer ukázku ze svého minutového snímku Zamilované maso (1989). (Ganglion)
  • Během závěrečných titulků hraje předehra opery „Čarostřelec“, kterou složil Carl Maria von Weber v letech 1817 až 1820. Její premiéry proběhly v Berlíně a později v Praze (obě roku 1821). (noelcoward73)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno