Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pro rodinu s dvěma malými dětmi to měla být dokonalá dovolená. Luxusní hotel v tropickém ráji a hoteliérův tip na tajnou pláž coby potřebná špetka dobrodružství. Na první pohled ta pláž opravdu nemá chybu – je nádherně písčitá, obklopená skalami a blankytně modré moře láká k tomu, abyste do něj okamžitě skočili. Na druhý pohled už to tak ideální není, protože z přítomnosti dalších opalujících se turistů je jasné, že podobný „tajný“ tip dostalo mnohem víc lidí, i když pořád nejde o nic, co by mělo rekreanty znepokojovat. Trable v ráji se projeví až ve chvíli, kdy děti na pláži najdou opuštěné věci patřící jiným hostům hotelu a z moře vytáhnou mrtvolu. Než se z prvotního šoku vzpamatují, čeká je mnohem větší otřes – všichni náhle nevysvětlitelně rapidně stárnou, což je patrné zejména na dětech. Tam, kde před chvílí stáli dva prckové, jsou teď vyděšení teenageři na prahu dospělosti. Všem na pláži je záhy jasné, že pokud se chtějí dožít večera, musí okamžitě vypadnout. Jenže to nějak nejde… (CinemArt)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (438)

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Už Albert Einstein tvrdil, že čas je relativní. Potvrzuje to i tenhle film. Lidem, kteří se ve filmu dostanou na pláž utíká čas extrémně rychle a kdyby šlo o českej film tak by si klidně mohli zpívat...Můj čas je pouho pouhé prozatím. Můj čas může říct já už neplatím. Rád tak rád bych žil a mám jen zbytek sil a času míň než se mi zdálo před půl hodinou...Ale mě naopak paradoxně při sledování tohohle filmu utíkal čas extrémně pomalu. V začátcích jsem tvorbu M. Night Shyamalana považoval za hodně zajímavou. V posledních letech se ale jeho filmům spíš vyhýbám. A po filmu Old(Čas) se jeho tvorbě budu vyhýbat i nadále. Nakonec jsem rád, že jsem na tom nebyl v kině, protože by to nebyla jen škoda peněz ale i ztráta ČASU. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Je to horor, ve kterém je nepřítelem prostor. Ten prostor je rozsáhlá, fotogenická a  přehledná pláž. Ohrožuje nás připomenutím vlastní smrtelnosti, degradace a degenerace těla i mysli. Ne nadarmo všechny změny sledujeme na polooblečených lidech v plavkách. Jediná možnost poražení antagonisty, tedy iminentní blízkosti vlastního úpadku a konce, je si je přiznat. Místy velmi nepohodlná podívaná s prvotřídní kamerou, jejíž úkolem je brát permanentně divákovi nad situací kontrolu. Old je v lecčem fyzický, takřka cronenbergovský, horor a z toho důvodu zde dost mrzí, že se v některých výjevech rozhodl držet při zemi v rámci zachování nižší přístupnosti. Zde ty kompromisy dost bijí do očí. ()

Reklama

Traffic 

všechny recenze uživatele

ČAS je film - jak jinak - o čase, o jeho jindy neviditelné materialitě a o tom, že moderní západní člověk tráví svoji dospělou existenci lapený mezi minulostí a budoucností, a přitom skoro úplně opomíjí přítomnost. Shyamalan opět natočil film, u nějž je zázrak, že vzhledem ke své eklektičnosti a estetické nekonvenčnosti drží pohromadě, ale on fakt drží. Pohromadě možná nebude úplně držet tenhle komentář, ale co s tím už. _________ Jednak jsou tu u Shyamalana opětovně se nabízející se paralely s Hitchcockem. Ty jsou pořád užitečné, ale hlavně proto, že ukazují na rozdíly mezi oběma hollywoodskými auteury. Zatímco u Hitche by postava sledující jiné postavy zdálky prostřednictvím teleskopů nebo kamer byla jasně voyeurská a všechno by se primárně traktovalo skrze psychoanalytické koncepty, tady to neplatí. Shyamalana znovu zajímá víc než pouze lidská subjektivita (možná i proto má dost lidí problém se na jeho filmy napojit), jde mu mnohem spíš o kolektivní portrét západní moderní civilizace a jejího vztahu k "přírodě", vědě, tělu, morálce a (hodně implicitně) spiritualitě. Důležitý je proto nejen jedinec, ale taky kolektiv/společnost, přičemž v ČASe se mezi těmito pozicemi na několika úrovních neustále, a přitom funkčně přepíná. _________  Další paralela se nabízí se filmem STALO SE, který vedle ČASu patří mezi Shyamalanovy nejhůř přijímané, někdy i vysmívané filmy, ale guess what - ony jsou ty jeho vůbec nejlepší. Oproti ekohororu STALO SE, který se ve svém hystericky přestřeleném portrétování postav de facto blížil satiře a kde se s lidskými figurami nešlo identifikovat, se ČAS (úspěšně) pokouší o vybalancovanější přístup. Nejde tady koneckonců o neuchopitelnou environmentální krizi, ale o plynutí času - a čas, to je veličina, kterou ve vztahu k lidské zkušenosti nelze oddělit od její percepce, od jejího způsobu prožívání. Film proto rozlišuje mezi postavami, s nimiž je vzhledem k jejich tlumenějšímu "realističtějšímu" herectví, hlubší charakterizaci a častějším detailům možné snáze ztotožnit a mezi postavami, které spíše přepínají do lehce karikaturního herectví (opodstatěněho satirou) a které i svou strohou charakterizací jsou jen črtami nebo funkcemi ve vyprávění. ČAS každopádně ukazuje západní moderní lidi jako bytosti definující se primárně svou profesí (proto ta nadměrně explicitní expozice), fyzickým vzhledem a statusem (nebo zkrátka materialitou), bytosti, které se v krizi neustále hystericky snaží nacházet racionální vysvětlení a východisko (a přitom selhávají) a které do značné míry nedokáží překonat svoje osobní rozpory (jeden z komediálních vrcholů je postava psycholožky, která nedokáže mluvit se svojí sestrou, taky psycholožkou). Jenže pak přijde chvíle, kdy si postavy sednou na písek a začnou přemítat, proč vlastně z té pláže chtěli utéct... a je to regulérní doják, protože najednou ti lidi nechtějí utíkat od vlastní existence a její nevyhnutelnosti a dokáží přítomnost přijmout v její úplnosti a konečnosti. _________ Způsob záběrování a jeho proměny by tady vystačily na samotný koment a pečlivou analýzu. Nicméně s ohledem na výše řečené mi připadá fascinující, jak se tady Shyamalanovi daří skloubit velmi taktilní a někdy až mimozemsky odlidštěný pohled na tělo-jako-materiál, které může nabývat až groteskních podob, a v důležitých scénách i nezbytnou porci empatie. Mnohdy tu přitom dochází k prolínání mezi lidským a nelidským, kamera v momentě smrti jedné z postav odplouvá směrem k mořským vlnám, jindy prolne tvář zabíranou v detailu s reliéfem blízkých skalisek. _________ K polarizujícímu závěru snad jen tolik, že to Shy zvládá řešit s elegancí. Dokážu si představit, že by to celé zůstalo ve víc tajemné/metaforické rovině, a dokonce mě napadá výborný alternativní konec (resp. kde by film mohl skončit). I tak to ale podle mě funguje, a to jak vypravěčsky (nezůstávají nezodpovězené otázky), tak tematicky. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Klasicky zajímavé Shyamalanovy kameramanské fígle v úvodu a hezká myšlenka “zestárnutí spolu” kolem dvou postav. Všechno ostatní ale špatně. Čím více se film snaží být vážný a děsivý, tím více vzbuzuje úsměv na tváři. A absolutně se mu nedaří diváka vtáhnout, uvěřit a prožít události s postavami. Pointa řekněme že OK, ale rozpaky z dětinské naivity v uchopení předešlého dění nezachrání. ()

mzss1 

všechny recenze uživatele

[78%] Viděno v kině. OLD jsem si rozhodně na velkém plátně nenechal ujít. M. Night Shyamalan je u mě výrazný režisér. Natočil spoustu výborných počinů; samozřejmě se sem tam i některé až tolik nepovedly, ale u mě většinou v jeho filmech převládá spokojenost. Největší pecky jsou jednoznačně VESNICE, ŠESTÝ SMYSL a ROZPOLCENÝ. Další snímky Znamení, Vyvolený mě až tak nepohltily, ale svoje kouzlo určitě mají a i pár dalších. Nyní k tomuto OLD, v čes. překladu ČAS! Rozhodně ho nebudu k žádným zmíněným filmům srovnávat. Kdybych chtěl, tak tu určitě není ve finále nějaká nečekaná pointa atd, ale dost o tom. Tempo filmu je zpočátku docela velké. Máme tu klasický seznamovací úvod s postavami, který naštěstí trvá asi tak cca 15 min. Je spousta filmů, kterým to trvá někdy i zbytečně déle. Když to vnímám zpětně, tak kdyby z tohoto měla být absolutní pecka, tak bych asi až tak zběsile nezačal, postupně bych chtěl, aby se pozvolna vybudovala temná atmosféra apod., ale já nejsem režisér, jen běžný divák, takže asi tak … Postavy začali rychle stárnout, našlo se tu spoustu zajímavých scén. Třeba to vyříznutí tumoru bylo docela zajímavé. Ale třeba to těhotenství mi přišlo trochu už přehnané, ale mělo to ve filmu svůj smysl. No, je to v PG-13, ale přišlo mi to v některých scénách trochu ostřejší, což jedině chválím. Někdy po půli snímku to bylo téměř PSYCHO! Jak tu někteří píší, že některé scénky byly komické, tak bych tu shledal max tu jednu v jeskyni, kdy se jedné z postav šíleně zdeformovali končetiny, to moc děsivé nebylo, ale co už … Ke konci mi to přišlo i docela smutné, nějaké ty upřímné emoce se zde určitě vyrojily. Žánrem je to takové namíchané, prostě částečně mystery/thriller/horor/drama – prostě od každého trochu. Postavy mě bavily, stejně tak jako jejich herci. Legrační, že se tu sám Shyamalan objevil (na začátku a v klíčovém okamžiku na konci), ale to je u něho zvykem, že se ve většině jeho režírovaných počinů objeví – fanouškům tím aspoň udělá radost. Úplný konec není šokující, žádná velkolepá pointa, ale má svůj smysl. Není teda nějak do hloubky pojat, ale přímočaré vysvětlení tu je. Ve filmu je tu pár dobrých záběrů, některých lehce zpomalených, ale ne moc. Soundtrack je obstojný, poslouchat samostatně by se asi nedal, ale do filmu dobře pasoval. Takže já se bavil od začátku do konce. Určitě by se toho dalo víc vylepšit, víc, aby to připomnělo klasického Shyamalana, který zde zkusil snad i něco trochu jiného. Jsem spokojen, není to nic převratného, ale mou pozornost si to udrželo. Ve zkratce to celé bylo o postavičkách a jejich konání, kdy rychle stárli. Jak už jsem psal, trochu poladit a vsunout větší NAPĚTÍ do filmu s pár zvraty, hned by to byla klasická Shyamalanovka, ale i tak bych zde nic víc nekritizoval, dobrý film to je a s chutí si ho ještě někdy pustím. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (10)

  • Ve většině svých filmů ztvárnil režisér M. Night Shyamalan menší cameo. V tomto filmu má poprvé větší roli. (NiWi)
  • Před začátkem natáčení promítl režisér Shyamalan celému štábu dva filmy, které měly reflektovat jakým stylem a tónem chce film natočit. Byly jimi Cesta (1971) a Picnic at Hanging Rock (1975). (NiWi)
  • Vo filme Idlib (Kailen Jude) spomína, že jeho koníček je zbieranie mušlí. Aj keď sa zbieranie mušlí zdá ako nuda, 42 ​​lastúr môže mať hodnotu viac ako 15 000 USD v závislosti od veľkosti a kvality. (Dajman)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

26.07.2021

Hračkářský konglomerát Hasbro a jeho produkční společnost eOne, pod kterou v budoucnu budou vznikat i nové filmy ze série Transformers, jistě doufal, že nový akční snímek Snake Eyes: G.I. Joe Origins… (více)

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

28.09.2020

Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Rozpolcený) si přes léto sehnal poměrně solidní obsazení pro svůj tehdy nepojmenovaný nový snímek. Nyní však slavný tvůrce konečně odhalil, o co vlastně v… (více)

Reklama

Reklama