Režie:
Simon StoneScénář:
Moira BuffiniKamera:
Mike EleyHrají:
Ralph Fiennes, Carey Mulligan, Lily James, Johnny Flynn, Archie Barnes, Ken Stott, Ben Chaplin, Monica Dolan, Arsher Ali, Joe Hurst, Eileen Davies, Eamon FarrenVOD (1)
Obsahy(2)
Britská vdova si v předvečer druhé světové války najme amatérského archeologa, aby prozkoumal záhadné útvary na jejím pozemku. A jeho objev vyrazí leckomu dech. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (219)
Vypravěčský stylem mi tohle archeologické drama trochu připomínalo Malickův „The New World“ - což beru jako pozitivum. Film je příjemně melancholický a bavilo mě, jak citlivě Stone tuhle historickou zajímavost odprezentoval. Je to „based on true story“, tak doporučuji na YouTube dohledat osudy všech účastníků. ()
Za mě je tenhle film důkazem, že i ty neobyčejnější příběhy můžou být mnohem silnější, než nějaká megafilmová slátanina se srdcervoucím proslovem na závěr, kde dobro jasně zvítězí. Ne, život není černobílý a důkazem je příběh v tomto snímku. Není vrchol filmařiny, ale tvůrci práci odvedli víc než dobře a člověk celý děj pohltí. ()
Carey Mulligan a Ralph Fiennes září v komorním dramatu o archeologickém nálezu, který přepsal anglickou historii. Vykopávky jsou ale mnohem víc o vztahu dvou hrdinů, kteří pomáhají jeden druhému zaplnit prázdno v jejich životech a o historii, jejíž součástí je každý z nás. Ať už chceme, nebo ne. Simon Stone natočil skoro až lyrické drama ve stylu Terrence Malicka, které spíš než na děj sází na atmosféru a velmi pomalé tempo. O to víc zamrzí, že se ve druhé půlce začne věnovat poměrně banálním a poměrně zbytečným příběhům vedlejších postav. Přesto jde o hodně povedené drama, které ale od diváků vyžaduje trochu té trpělivosti. ()
Občasné scény navozující blížící se válku jsou solidně silné (padající letadlo) a celkově jsou Vykopávky i přes pomalé tempo zajímavým filmem s neobvyklým námětem, bezvadnými herci a perfektní kamerou a režií. Jako bonus podpovrchové citové trápení vlastně všech zúčastněných, takže dohromady překvapivě dobrý film. 80% ()
,,Už od dob kdy první lidé otiskli své dlaně na stěny jeskyní, jsme toho všeho součástí...'' ---- Archeologii jsem se pár let věnoval. Každý den jsem klečel v půdě se škrabkou a košíkem, někdy pod palčivým sluncem, jindy s botami obalenými bahnem díky rozmoklé půdě. Nejednou bylo třeba i zmrzlou zem horkým vzduchem teprve rozehřát, aby se v ní vůbec dalo kopat. Viděl jsem spáleništní vrstvy, místa kde stála lidská sídla i poslední místa odpočinku lidí napříč věky od skrčenců po ,,vampýry'' z Plešivce v Českém Krumlově. Vím jaké to je večer unaveně svlékat zabahněné oblečení z jehož kapes se sype hlína a drhnout hlínu z nehtů i rukou... I já měl naštěstí na ten dar v ten okamžik nálezu být jinde. Zpátky v té době. Držíc středověkou vrchcábu z kosti či keramickou hračku koníka přenést se do doby kdy někomu spadla pod stůl, nebo byla ztracena kdesi v zabahněné půdě středověké ulice a představovat si tu dobu přímo na tom místě.... Každý takový film je mi tedy pochopitelně blízký a jelikož se zajímám i o druhou světovou a mám rád období čtyřicátých let, na tenhle film jsem se fakt těšil od prvního traileru v kinech. A jako bonus tam byl Anglicý pacient Ralp Fiennes. Už v devadesátkách si mne nevždy získal tam v Jeskyni plavců kdesi v Severní Africe jako PAN HEREC. Už od prvních minut jsem si spokojeně chrochta. Ralph pravda krapet zestárl, ale v outfitu té doby s nezbytným kloboukem a jeho nezaměnitelnými rysy byl přesně takový jak si ho pamatujeme z pacienta. Prostředí paráda, to panství kdesi v Suffolku v krajině luk a řeky bylo nádherné. I volba herců byla super, typově perfetně zvolení pro své role. Jediné co tam skřípalo byl scénář. Připadalo mi, že jednotlivé děje vždy končily jakoby nedodělaně a náhle. Dva lidé sedí u postele, člověk čeká, že něco bude, nebo alespoň řeknou a anjednou střih, jsme ráno na louce v mlžném oparu na vykopávkách. Možná to byl záměr, ale mě to nesedělo. A pak to byla i jistá roztříštěnost postav. Zdálo se, že hrdinou je vykopávkář Basil Brown. jenže jak přibývají postavy každá z nich co chvilku strhne děj na sebe takže ke konci je z toho takový guláš, kdy o každém víme něco, ale k nikomu necítíme nic intenzivnějšího. Je to hrozná škoda, protože film měl všechny ingredience klidně i na plné hodnocení. Takto dávám jen za čtyři nýty ze šestého století. * * * * ()
Galerie (32)
Zajímavosti (13)
- Lily James a Ben Chaplin, kteří zde hrají manželku a manžela Peggy a Stuarta Piggotta, předtím hráli dceru a otce ve filmu Popelka (2015). (Will_X)
- Už v roku 2013 existovala predbežná dohoda, že herečka Cate Blanchett vo filme stvárni postavu Edith Pretty. (MikaelSVK)
- Tento film se odehrává ve stejné době jako film Králova řeč (2010). (Will_X)
Reklama