Reklama

Reklama

Říjen 1957. „To" se probouzí a městečko Derry ve státě Maine už nikdy nebude jako dřív. Stephen King vdechl život ztělesnění veškerých dětských fóbií a obav a vystavil sedm dětí zlovolné síle, která na sebe bere nejrůznější podoby včetně klaunské tváře. Děsivý klaun (Tim Curry) žije v městské kanalizaci, odkud se vydává lovit a zabíjet. O mnoho let později se ti, kdo přežili, jako dospělí vrací skoncovat s další vlnou jeho bezuzdného vraždění – už jednou provždy. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (529)

misterz 

všechny recenze uživatele

Detskými, alebo takmer dospeláckymi očami videné v čase natočenia, tak to bola pecka. Svoje čaro stratil tento snímok po rokoch len minimálne, preto sa úprimne čudujem tak nízkemu hodnoteniu. Najväčšie negatíva vidím v trikoch, hlavne ku koncu, nie všetko sa vydarilo tak ako malo, prípadne vyznelo dosť naivne, ale príbeh... príbeh je vskutku fantastický, typická Kingovčina zabalená do príjemne tajomnej mysterióznej atmosféry. 80/100 ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Tenhle TV horor jsem ve svém ranném mládí ani nemohl sledovat, jelikož jsem pak měl strach projít kolem temné díry či místnosti, abych si nepředstavoval, že je tam někde TO. Teď o pár let let později jsem se na tenhle snímek kouknul znovu a svůj názor zde pěkně vyložím. Jelikož se jedná pouze o televizní snímek, tak mě nepřekvapila řada herců, které znám z různých seriálů (Seth Green, Jonathan Brandis). A naštěstí se zde našla řada poměrně slušných herců, takže se moc nepřehrává, což je slušný klad. Film byl v televizi rozdělen na dvě části. Sice je rozdělení nesmyslné, jelikož film byl natočený jako 3 hodinový, a proto nemá budovanou atmosféru zvlášť. A aby působil uceleně musí ho divák vidět najednou. Což není na dvd problém :). První část je rozhodně zajímavější a lepší. Je zde více retrospektivních scén z dětství hlavních hrdinů, které působí mnohem svěžejším dojmem než scény ze současnosti, kdy děti vyrostly do podob čtyřicátníků. I když většina herců hraje celkem solidně, nikdo z nich nevyčuhuje... tedy až na jednoho a tím je představitel Pennywise Tim Curry, který naprosto vystihl podstatu téhle role a film se prakticky stává jeho excelentní one man show. Kvůli celkovému stáří snímku klidně odpustím i nezajímavě působící závěr s pavoučím monstrem, které dnes opravdu nevypadá dobře. Po první polovině bych film hodnotil 4*, ale protože druhá polovina už ztrácí na zajímavosti, kompromisně dám 3*. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ten film se realisticky jen tváří, ve skutečnosti se metaforicky vypořádává se ztrátou dětství. Klaun není sériový vrah dětí, ani nadpřirozená hmota otálející pod městem. Klaun je To a To je dětství. Klaun zabíjí výhradně děti a dospělé nejenže nechává být, ale je pro ně celkem vzato neviditelný. Když černoch po třiceti letech svolává zbylých šest přátel, nikdo z nich si nemůže vzpomenout, protože na svůj dětský věk do jednoho jako kdyby zapomněli. Právě proto, že zapomněli, pracují všichni na velice slušných pozicích a daří se jim, třebaže v dětství patřili mezi otloukánky. Za hlavní zdroj problémů, které nás v dospělosti sužují, považuje Freud dětství. To ovšem všech sedm vytěsnilo z paměti, proto jsou úspěšní, jak dokládá počátek druhé poloviny filmu. Nikdo z nich ale nemá stálého partnera, natož rodinu. V prvé řadě nechtějí vychovávat potenciální oběti pro klauna, v druhé rovině jsou zamilovaní do sebe navzájem. Klaun je tedy figura ambivalentní. Na jednu stranu spojil celou partu dohromady a zprostředkoval všem sedmi sic nebezpečné, přece však dobrodružné dětské zážitky, protože jak říká King, dětství je ten nejhezčí věk v životě každého z nás; ten věk mezi 5 lety a 15 lety, mezi nabytím rozumu a objevením nedětských neřestí, mezi batolením a sexem (jak jednoho dne sexualita procitne, dětství tím nenávratně skončí). Na druhou stranu je nám klaun nucen dětství připomínat tím nejkrutějším způsobem – přes zabíjení dětí. Že zabíjí v pravidelných intervalech už stovky let, aniž to komukoliv přijde k podivu, dokládá, že dětství je pro dospělé dávno zapomenutou kapitolou. Našich sedm hrdinů ale nezapomnělo, a i přes oněch šest napjatých telefonátů uprostřed filmu - vzpomenou si, nevzpomenou? - se na dětství rozpomnělo. Pronikání nevědomých obsahů z dětství do vědomí nad sny zvítězilo a oni se probudili jakoby ze snu, jehož úkolem bylo chránit jejich spánek-dospělost. Sny, které se vyrovnávají s tělesnými podněty, jsou nejlepším dokladem Freudovy domněnky, že jedním z hlavních úkolů snu je automaticky přetváří tyto podněty do podoby, která se snaží naše vědomí uchlácholit a ponechat v nečinnosti. Dobrým příkladem jsou sny, ve kterých vykonáváme nezbytnou tělesnou potřebu na toaletě. Sen se nám při takové příležitosti doslova snaží namluvit, že můžeme klidně ve spánku pokračovat, neboť naše potřeba je právě uspokojována. Což nás přivádí k tomu, odkud klaun vstupoval do naší reality – ze sprch, umyvadel, z kanálů. Jak sprcha, umyvadlo nebo záchod odvádějí naší špínu do jiné dimenze, přičemž šokující je pro nás případný návrat tohoto, v některých filmech zpřítomněný kupříkladu vylévající se krví ze záchoda. Tato krev, tento návrat zmizelého, nás zpravidla děsí a znepokojuje. Film, potažmo kino se setmělým sálem a náhlou „záplavou" obrazů, je pak explicitoriem onoho. Některé filmy na to vsázejí. Například u scén vraha, čistícího krev po oběti, pak vyvstává, zda se divák, toužící nečistoty a krev vidět co nejdříve zmizelé, protože do naší reality nepatřící, s vrahem identifikuje, nebo zůstane v opozici na straně dobra. Mimochodem, v knize Tma 2.0 přichází Ondřej Neff s představou světa, ve kterém elektřina přestala fungovat jako technická síla, následkem čehož se navracíme před ´89 a kdesi cosi, ovšem co je zde pro nás podstatné, k moci se dostanou sanitární inženýři, hajzlbáby a žumpmani a jim podobní, protože co začne v této staronové civilizaci churavět nejprve, jsou ucpané hajzly. Stalo se prostě mánií ukrývat lidský tělesný odpad, jako by pouhý pohled na něj mohl člověka ochromit. V útrobách trubek se rozpadá řád světa, je v něm přítomno jakési nevědomé podsvětí, od něhož se obvykle chceme distancovat. A tak i klaun z filmu představuje exkrement, který k nám zavítal z jiné dimenze. Dimenzí je pak ono navracející se zapomenuté dětství, představující vpád reality do světa či Lacanovými slovy „symbolického řádu“, který udržuje a chrání trvání dospělosti. () (méně) (více)

lamps 

všechny recenze uživatele

Ale jo, šlo to. Působivá a depresivní knižní atmosféra tomu sice absolutně chybí a vůbec i celkově to ani za mák nedosahuje kvalit mistrné Kingovy předlohy, ale pro znalce knihy by neměl být sebemenší problém těch cca 170 minut vydržet. Bohužel je to TV film, do něhož tvůrci vložili sotva pár vinder a na příšerných efektech je to hodně znát. Režisérovi očividně kromě peněz scházela také odvaha, budující atmosféru nepodpořil žádnou nápaditou lekačkou ani žádnými alespoň trochu surovějšími záběry, Místo toho zůstane vždy jen u rozšklebený bílý držky, která jen dělá na dětičky bububu. A to je škoda, když pomyslím jaký potenciál v sobě nejen celý příběh, ale i samotná postava klauna Pennywise nese. Spíš bych to viděl na 2*, ale už jen za odvahu dostat těch 1000 stránek na plátno a za pár docela dobrých scén to dotlačím na ty 3*. ()

T2 

všechny recenze uživatele

na TV produkciu výborná práca, či už po príbehovej stránke, kde dobre ladí rodinný hravý motív s prechodom do tej drsnejšej krvavej stránky, rovnako tak trikovo na úrovni, dobré masky a nechýba slušná dávka napätia, trošku na škodu je ta minutáž, veselo sa mohla spraviť aj kratšia verzia ale ináč spokojnosť /70%/ ()

Galerie (63)

Zajímavosti (44)

  • Když Beverly (Annette O'Toole) slyší hlasy ve výlevce umývadla, jeden z nich je hlas Matthewa O'Connora (producenta filmu) a další patří Victorii Burrows, která zajišťovala casting pro film. (Rico96)
  • Pennywise (Tim Curry) sice trochu připomíná sériového vraha Johna Waynea Gacyho, který se převlékal za klauna, ale ve skutečnosti je inspirovaný Tulpou, zhmotněnou představou, která se může vymknout kontrole. (NecrobraiN)
  • V knižní předloze jsou dva členové z Klubu smolařů spojeni s postavami z jiných knih Stephena Kinga. Otec Mika Hanlona (Tim ReidMarlon Taylor) sloužil v armádě s Dickem Hallorannem, kuchařem z knihy „Osvícení“. Eddie Kasprack (Dennis ChristopherAdam Faraizl) se mimo jiné kamarádil s mladým Paulem Sheldonem, jenž byl jako dospělý hlavní postavou románu „Misery“. (Rico96)

Související novinky

Kingův horor To konečně míří do kin

Kingův horor To konečně míří do kin

04.07.2016

Hororový román To už se dočkal tříhodinové televizní adaptace, studio Warner Bros. se jej ale od roku 2009 snaží poslat přímo do kin. O režii se chvíli zajímal Guillermo del Toro (Hellboy) a v červnu… (více)

Reklama

Reklama