Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (370)

anais 

všechny recenze uživatele

Podobně jednoduché jako Sabrina. Příběh je tedy jiný (snaživý úředník nabízí svůj byt nadřízeným pro noční radovánky, což ho nakonec dovede k seznámení se s dívkou svých snů), ale ve své přímočarosti jen o malý kousek propracovanější. Jsou tu skvělé herecké výkony krásné Shirley McClaneové, a hlavně geniálního komika Jacka Lemmona, který tady rozehrává velmi veselý koncert všelijakého pitvoření. Wilderovy filmy jsou natočeny čistě, na jistotu. Apartment není výjimkou. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Velmi nenápadný a přitom velmi silný film. Detaily, jakoby mimochodem, dokreslují hluboký cit mezi hlavní dvojicí. Přestože mezi nimi padne jen jedna pusa - a to ještě na čelo - divák uvěří, že on ji opravdu zbožňuje (scéna, kdy je mu až fyzicky špatně, když ji doktor fackuje) a pochopí, proč se ona postupně zamiluje do něj. ____Tak velká láska a absolutně bez patosu. Navíc jsou to nádherně napsané charaktery - Fran je trošku klukovsky roztomilá a Bud by svou nevtíravou laskavostí a péčí prostě dostal každou ženu bez ohledu na to, že už vlastně nemá kde bydlet, ani kde pracovat. P. S. Pro českého diváka je příjemným bonusem ztvárnění horkokrevného temperamentu českých imigrantů v USA. ___ Konstrukčně důvtiné jsou zdvojeně použité gagy a hlášky (dvojí běh do schodů kvůli obavě o život toho druhého, dvakrát použité stejné věty v naprosto jiné situaci). Sex je vždy zobrazen jako ubohý a konzumní, zatímco hlavní dvojici spojuje opravdový cit, a proto mezi nimi skoro nedojde k tělesnému kontaktu. ____I když...:) Docela ironický je opakovaný gag s Baxterovým rozléváním různých tekutin (to stříknutí z nosního spreje už bylo docela očividná metafora, stejně jako závěrečný proud šampaňského z láhve, o kterou se už konečně měl s někým podělit) ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

„Byt” na ulici Západnej 60, pol bloka od Central Parku v Novom Yorku, ktorý ináč obýva karieristický, nižší úradník (zamestnanec) Calvin Clifford "Bud" Baxter, má taký jeden menší problém, súčasne tiež i samotná, "kancelárska krysa" , ktorá si svojich, na začiatku štyroch kolegov (Kirkebyho, Vanderhofa, Eichelbergera a Dobischa), jednak nielenže príliš pripustila k srdcu, ale zároveň takmer za každých okolností požičiava svoj kľúč od kvartýru, kde si pravidelne chodievajú títo veľkí sukničkári užívať voľné chvíle, aby nakoniec najväčšiu kritiku zožal zakaždým vždy (ne)prítomný majiteľ bytu C. C. Baxter, na ktorom susedia nenechávajú ani len nitku suchú. Pracuje v jednej z piatich najväčších poisťovní v štáte s názvom „Kľudný život” . Určite by ste ho našli na 19. poschodí, a to konkrétne v oddelení "bežných záležitostí," odbor Prémiových účtov, sekcia W, stôl číslo 861. V podstate sa jedná o veľmi sympatického človeka, ktorý ale je iba obyčajným šplhavcom, pretože na základe svojej nevídanej flexibility, stúpa po kariérnom rebríčku až pomaly na 27. poschodie, kde je výlučne až riaditeľ Jeff D. Sheldrake. Dokonca jestvuje potenciálna možnosť - vystúpať až na totálny vrchol, stačí len požičať (a)typický kľúč. Totižto si plánuje užiť s operátorkou výťahu Fran Kubelikovou, ktorá sa neskoršie nechtiac predávkuje práškami na spanie, aby duchaprítomný Baxter vlastne zistil, ako sa veci majú. Dá sa povedať, že už predtým bol Bud do Fran platonicky zamilovaný, ale až teraz dostáva skutočnú príležitosť naplniť svoje ideály...? Len ako to tak väčšinou býva, situácia sa trošku zdramatizuje. / Už dlhšiu dobu som vehementne premýšľal zrovna nad tým, že si niekedy musím pozrieť "The Apartment" od naprosto renomovaného režiséra, scenáristu a producenta - Billyho Wildera, ktorý z piatich víťazných cien Akadémie, obdržal hneď troch „zlatých plešivcov” ! Samozrejme, že som túto komediálnu drámu z roku 1960 už dávnejšie videl, ale až teraz som následne zistil, že niečo stratila zo svojho niekdajšieho kúzla, pričom stále ide o mimoriadne vydarený, nadpriemerný a legendárny film, kde buď hviezdička nahor, či nadol, absolútne nič neznamená, že pod štyri nikdy nepôjdem ! Nadobudol som dojem, akoby sa snímok spracoval na divadelný, čiernobiely materiál, keďže som sa minimálne z jednej tretiny času zdržiaval s postavami "vo vigvame" , tak som dostal reálny pocit, že trochu prevláda menšia stagnácia. Obsadenie je výborné. Jack Lemmon a Shirley MacClaine, sú priam fantastickí, keď čistý strih Daniela Mandella, toto nespochybniteľné tvrdenie ešte viac podtrhuje. Ani kamera Josepha "Joea" LaShelleho v ničom nezaostáva, skrátka - nemusí sa za nič hanbiť. Podtrhnuté a podčiarknuté na záver:„ Radšej si pustiť túto klasiku spred šesťdesiatich rokov, než pozerať súčasné odpady v televíziách, ktorými navýsosť pohŕdam” ! ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

"Mlč a rozdávej!" ■ Musel jsem chvíli sedět a přemýšlet, proč z tohoto filmu nejsem vyloženě nadšen. Už vím. C.C.Baxter je příliš submisivní, než abych se mu dokázal smát (díky tomu se zdráhám označit tento film za komedii). Je krásný, je přesný, absoluvuje vnitřní proměnu, jenže ta nastane až těsně před koncem. Ve filnále tak po srdci pohladí pouze závěr s nejoriginálnějším vyznáním lásky, jaké jsem kdy slyšel. Přál bych si, aby film trval ještě o několik sekund déle ... ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Typický západný kapitalizmus vo veľkej firme – manipulační šéfovia a podriadení povýšujúci či prepúšťaní na základe často tajných zásluh, protekcií či podrazov a škandálov. Prakticky opačný extrém oproti byrokracii, systém založený na medziľudských vzťahov. Len toľko kancelárskych fasciklov v najrôznejších podobách (napr. úplne originálna databáza kartičiek klientov v tvare kotúču) už nahradili počítače, téma aj spolu s neverou a hľadaním správneho partnera zostáva nadčasová. BYT je skvelým príkladom toho, že aj žáner romantickej komédie môže priniesť plnohodnotnú filmovú zábavu. Výborný scenár s pekne vypointovaným záverom a presným vymedzením vedľajších postáv, milé komediantstvo Jacka Lemmona. (85%) [Kino Úsmev, Košice - Projekt 100 ] ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)

Reklama

Reklama