Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Krátkometrážní

Recenze (1 224)

plakát

Abeceda (1969) (studentský film) 

Souhlasím s Galadriel. Obávám se, že kdyby pod filmem nebyl podepsaný Lynch, ovace by zdaleka tak zvučné nebyly.

plakát

A Bit of Fry and Laurie (1987) (seriál) 

Už rozumím té scénce s Normandií, já Hugha asi taky miluju :)

plakát

Absolvent (1967) 

Prozatím nemám než na skřeky úděsného nadšení! Absolvent v průběhu děje spálil všechny mosty za klasickým Hollywoodem, aby na nich vystavěl katedrálu. A konec, bože ten konec! Sladký po volnosti šedesátek a hořce sedmdesátkový, protože pro hrdiny už se není kam se vrátit. Je jenom cesta dopředu, i kdyby vedla do pekla. Jak by řekl Leo DiCaprio: "Je možné zdokonalit dokonalé?" Filmový orgasmus.

plakát

Abstract: The Art of Design (2017) (seriál) 

První série byla pozoruhodně vybalancovaná. Některé díly sice pojednávaly do větší hloubky o skutečném, cílevědomém designu (Tinker, Bjarke Ingels, Es Devlin) a jiné zase víc o způsobu kreativního uvažování (Ch. Niemann, Ilse Crawford), ale obecně se toho z první řady člověk mnohem víc dozvěděl. Zato druhá série je mnohem víc osobním příběhem konkrétních lidí a filosofie, kterou mají v hlavě, s nepravidelnými odbočkami k jejich práci. Ne, že by to bylo nezajímavé, ale informační úroveň tím pro mě dost klesla. Přesto stojí celý doku-seriál za zkouknutí. Zvolený formát, soustředěný kolem jedné zakázky, k níž se každý díl pravidelně vrací, je šikovně zvolený. Mluvící hlavy spolupracovníků a rodiny jsou někdy zajímavé víc, jindy bych si je dokázal odpustit. Co Abstract ale hodně nakopává je dynamický styl, který se přizpůsobuje konkrétnímu oboru (animace písma, průlety vizualizacemi projektů apod.) a ponechává dostatek volnosti samotným designerům, aby si svoji epizodu tak trochu režirovali sami. To je dobře využité např. Hoeflerem (písmo), Eliassonem (umění), Devlinovou (stage design) nebo Niemannem (ilustrace).

plakát

A Colour Box (1935) 

Snímky tohoto typu předestírají otázku, zda se něco takového dá vůbec divácky hodnotit. Jisté jenom je, že musely vzniknout, stejně jako musel Fischinger natočit Kompozici v modré, Ruttmann své Opusy a Hans Richter svůj Rhytmus. Není to míněno jako sarkasmus. Moderní umění prostě potřebuje vždycky expandovat, přesáhnout se v dosaženém, jak říká experimentální básník Emil Juliš. V tomhle případě jde o mediální extenzi abstraktního malířství do filmového média. A já říkám: proč ne?

plakát

Adaptace (2002) 

Ojedinělý film (a nikoli pouze tím, že v něm Nicholas Cage HRAJE). Hledáte postmoderní nářez s fikčním světem zavinutým do sebe samého? Tu je. Scenárista Kaufman napsal příběh o scenáristovi Kaufmanovi, který píše scénář o neschopnosti scenáristy Kaufmana stvořit scénář. V důsledku toho scenárista Kaufman (č. 2) chce natočit film o orchidejích (vyloženě filmové téma) a protože mu to nejde, píše scénář o Kaufmanovi č. 3, kterému nejde psát scénář o kráse květin. Díky tomu se scenáristovi Kaufmanovi č. 1 podařilo vytvořit bezmála geniální scénář o scenáristovi 2 a 3 a mimo jiné i o kráse orchidejí. Charlie Kaufman je prostě geniální mozek. Na rozdíl od V kůži Johna Malkoviche vytvořil vcelku divácký film, pokud se divák dokáže smířit s tím, že jakákoli zásada o psaní scénáře padne na plátně, realizuje se i v samotném filmu (viz. "I když je scénář o ničem, důležitý je, aby měl dramatický konec, kterej bude přirozeně vyplývat z dosavadních událostí.") Tato struktura dává vzpomenout na fraktálovitý příběh klipu Michela Gondryho k písni Bachelorette od Bjork, což je jen důkaz, že geniální magor k jinému sedá (krom toho, že je Gondry velký kámoš se Spikem Jonzem, točil pro Kaufmana Věčný svit neposkvrněné mysli).

plakát

A History of Horror with Mark Gatiss (2010) (seriál) 

Skvělý doplněk k o něco zajímavějšímu "Eli Roth: History of Horror". Mark Gatiss podává víc oné slibované historické sondy, to je fakt - jakkoli se netají, že jde o jeho soukromý výběr filmů - ale Rothův pořad jde víc do hloubky a zajímá se spíš o to, čeho odrazem jsou jednotlivá ikonická monstra (ať už v naší psyché nebo ve společenských procesech). V seriálu Sherlockova staršího bráchy se divákovi ale dostane satisfakce v podobě zaměření i na starší kousky z 20.-50. let - a to se počítá.

plakát

Akademie múz (2016) 

Dva Guerínovy filmy pro mě na letošní LFŠ představovaly jedny z nejlepších zážitků. A Akademie múz se mi líbila ještě víc než Vlak stínů. Princip je vlastně jednoduchý - Guerín si udělal film bez příspěvků, na koleně a v podstatě sám. Vzal digitální kameru, domluvil se s reálnými účastníky jednoho vysokoškolského semináře románské literatury a ve spolupráci s nimi vybudoval kompletně celý snímek od charakterů až po příběhovou výstavbu. Většinu dialogů tvoří improvizované disputace nad tématem lásky v nejširším slova smyslu, přičemž se ale hovoří o skutečné podstatě lásky (pouze okrajově o skutečných vztazích) a výchozím bodem je vždy poezie a/nebo filozofie. To je také důvodem, proč většinu lidí snímek úplně mine, diskuze jsou dosti fundované, abstraktní a překvapivě argumentačně skvěle podložené a gradované. Pro mě osobně byly hlavním zdrojem potěšení z filmu. Něco takového vám totiž vedle Guerína žádný jiný režisér nenabídne. Příběh je zde spíš okrajovou záležitostí, ale skvěle provázanou s hlavním tématem. Stárnoucí milovník Danta shromáždí na svých přednáškách kolem sebe "fanklub" mladších múz, které vzhlížejí k němu a on se inspiruje jimi. Ideál takovéto duchovní lásky (ve středověkém smyslu "lásky vzdálené") a ideál role ženy, která je múzou a tím ovládá city mužů (čímž získává zpětně také kontrolu nad svým životem) vyznívá v jeho podání neobyčejně přesvědčivě - ovšem jen do doby, než se spirituálně-akademická disputace začíná ohýbat ve prospěch argumentů vystavěných na obyčejných lidských emocích, jako je žárlivost.

plakát

Akta Pentagon: Skrytá válka (2017) 

Jedno se Spielbergovi musí nechat, jeho režijní práce nestárne. Jak dokáže sedmdesátiletý chlap chrlit filmy v tak závratném tempu a přitom s tak obdivuhodnou dynamikou filmové řeči, to je mi záhadou. Slabinou The Post je ovšem scénář. Citelně tu chybí dobrý příběh, který by ospravedlňoval dvouhodinovou délku, a především napětí, které divák cítí asi tak deset minut.

plakát

Akta X: Chci uvěřit (2008) 

Fajn spestření večera. Je sice trochu líto, že nový film nedosahuje kvality těch lepších dílů X-files, ale to, že jsem si mohl zavzpomínat na kdysi "nejlepší seriál všech dob", budiž mi útěchou.