Reklama

Reklama

Industrie

(seriál)
  • angličtina Industria
Česko, 2021, 5 h 12 min (Minutáž: 26 min)

Epizody(12)

Obsahy(1)

Dokumentární cyklus Industrie vypráví neznámý příběh průmyslových dějin českých zemí od prvních manufaktur 18. století až po robotizované továrny 21. století. Na osudech jednotlivých továren z různých průmyslových odvětví ukazuje, jak sociální fenomény, politické ideologie a nové technologie ovlivňovaly vývoj českého průmyslu. Cyklus zachycuje počátky kapitalismu a jeho proměny, přitom opravuje mýty, které si kapitalismus sám o sobě vytvořil. Ukazuje komplexní příčiny komunistického ekonomického krachu a končí problémy, do kterých český průmysl po roce 1989 dostala transformace a globalizace... Dokumentární cyklus se vydá do bohatých a audiovizuálně neprozkoumaných dějin českého průmyslu od období průmyslové revoluce po současnost. V atraktivním pojetí založeném na exteriérech a interiérech spolu s rozsáhlými filmovými a fotografickými archivy v průběhu jednotlivých kapitol bude cyklus odkrývat vznik průmyslové struktury, zrod významných firem, prozkoumávat klíčové průmyslové podniky a jejich vývoj, hledat podstatné vynálezy a inovace, představovat klíčové osobnosti průmyslu i relevantní politiky a zejména nedílně související sociální dějiny. Za pomocí předních historiků a historiček hledá Industrie odpovědi na otázky, jak se lidé z nevolnického venkova naučili pracovat v továrnách, odkud se vzali lidé s know-how při jejich zakládání, kde se vzal kapitál nutný pro jejich výstavbu a proč vznikl kapitalismus, jak dělníci zapříčinili vznik sociálního státu, proč inovacím v průmyslu prospěla válka, jak se bankám podařilo řídit dění ve státě, jakým způsobem se na pozadí průmyslu proměňovala role žen ve společnosti, kdy si lidé začali všímat vlivu průmyslu na životní prostředí, proč měl komunistický režim největší konflikt zrovna s dělnickou třídou nebo proč byla porevoluční transformace průmyslu tak trnitá. (Česká televize)

(více)

Recenze (15)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem váhal, jestli to chci vidět, ale nakonec zvědavost zvítězila a pustil jsem si to jakoby "ze studijních důvodů", protože mě téma starých továren trochu zajímá. A určitě je to kvalitní dokument a muselo to dát strašný práce a přináší to i nějaký nový pohledy a tak, ale osobně mi to přece jen přišlo v této podobě dost nezáživné - jednak jsem původně myslel, že to půjde fakt jen po historii jednotlivých podniků, takže mě překvapilo, kolik dalšího kontextu se s tím svezlo (a místy mi to fakt přišlo informačně přehlcené a moje pozornost se už nechytala), a jednak mám alergii na servírování informací stylem mluvících hlav, a zde jich je skutečně požehnaně (trochu jsem u toho žasnul, kolik se u nás uživí historiků, protože v tom dokumentu jich skutečně figurují desítky), a navíc jsou jejich promluvy do kamery podané stylem, že za nimi běží zcela redundantní obrázky z aktuální výroby v té které fabrice, u čehož jsem si připadal dost nepatřičně, protože nechápu, kdo dal Bystřičanovi právo točit obyčejný lidi v jejich práci a používat to jako ilustrační záběry pod žvanění historiků - fakt mi ta forma nesedla, byť obsahově je to bez debat velmi hutné a informačně přínosné. Navíc mi byl strašně protivný voiceover Zbyška Horáka, ale chápu, to je čistě můj osobní problém, že nesnáším jeho hlas i dikci. ()

GMVajgl odpad!

všechny recenze uživatele

Dokument má zajímavý námět a určitě by zajímavý i byl, kdyby se držel třeba jen ekonomické stránky věci, ale on se neustále zabývá politickou / sociální stránkou věci. A to je rozdělující téma - lidé na světě se pořád ještě asi neshodli na správném uspořádání  - jestli má být jednotlivec zodpovědný nebo chráněný, jestli je trh spravedlivý nebo nespravedlivý. Tvůrci k tomuhle tématu bohužel přistupují z radikálně levicové marxistické perspektivy a nepřipouští diskusi. I když přiznávají nekonkurenceschopnost centrálního plánování, tak neustále propírají "kapitalismus", hodnotí minulost jako třídní boj, dělí společnost na pachatele a oběti, a tím spíše prohlubují příkop mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Je podivné, že něco takového se tvoří za veřejné peníze a pouští na veřejnoprávní televizi. Pozoruhodné tvrzení z 11. dílu: V anketě po sametové revoluci odpovědělo 45%, že chtějí socialismus, 47% něco mezi a pouhá 3% nástup kapitalismu. ()

Reklama

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Baťovy závody vyrostly z korupce a výhod zprostředkovaných jak monarchií, tak republikou. Nepohrdly ani privilegiem zapřáhnout ruské vojenské zajatce, takže si jejich dnešní majitelé nemají právo naříkat, že byly znárodněny. A zatímco se obyvatelstvo živilo příděly z odpadního loje, tuku sváženého z vývařoven a otrub, což titulované autority zaštiťovaly neuvěřitelnými propagacemi bezmasé stravy a div ne koprofágie, podnikatelé dostávali zakázku za zakázkou. To je takřka vyčerpávající formule zrodu moderního magnáta, která se v ničem neshodne s atlasovským mýtem frustrované antikomunistky. Kdyby tomu tak nebylo, komunismus by se ani neměl z čeho odrazit. Proto v začátcích, kdy měl cestu vydlážděnu parazitními břídily a zkrachovalými megalomany, se mu dařilo provádět změny tak razantní. Kdyby soukromí zaměstnavatelé skutečně bránili náporu nebeské klenby v rozdrcení neiniciativního zaměstnance, který by na světě sám nepřežil, asi by je pak tento neiniciativní zaměstnanec nevyhnal. Jenomže vůdci nakonec selžou a žádný politický systém nelze navrhnout tak, aby nezkolaboval. Idea socialismu, alespoň tak, jak byla realizována, podlehla konkurenci ideje kulturně životaschopnější. Sovětský svaz nebyl jednoznačně poražen po materiální stránce, protože kdybychom analyzovali blahobytné kapacity sovětského zřízení, museli bychom akceptovat, že nebyly pod úrovní toho, co si mohl dovolit západní člověk, z titulu své socialistické povahy. Jednak socialismus na ruské půdě mezi válkami zaznamenal nárůst životní úrovně v kapitalistických podmínkách neevidovaný, a to je samozřejmě zásadní moment, jímž lze shodit každou antikomunistickou kritiku, která argumentuje výhodou individualistické konkurence proti masivnější celostátní koordinaci ekonomiky. Socialismus tedy už jednou v rozměrech největší země světa prokázal, že je schopen generovat vyšší tempo růstu, a to setrvale, jak ukázal růst životní úrovně v době, kdy spolu mocnosti začaly soutěžit ve vesmíru. Každý příliš nepodjatý pohled na ty konkurující si modely musí vidět, že socialismus sovětského typu bychom tu pravděpodobně měli i dnes, kdyby sovětský režim: ·         nerozhazoval za nesmyslně konvenční pojetí armády, která beztak měla v záloze jadernou technologii, a raději za tyto prostředky inkorporoval inovace svého konkurenta v maximu ohledů, což jistě bylo možné bez toho, že by tím nutně podrýval svou vlastní autoritu (spíše naopak: sklízel by důvěru), ·         více spolupracoval s Čínou a zabránil tomu, aby ho Spojené státy uzbrojily z čínských půjček. Pánům protisovětských velmocí nahrávalo více dlouhodobě neudržitelných faktorů, které jsou v bytostném rozporu s dosavadním provozováním socialistické ekonomiky spíše než s duchem socialistické filosofie. Těmi byly i domácí finanční nástroje, podporované důvěrou v americký dolar, především rozkvět finančního oboru jako takový a dnes už nezdravě zavedený tisk peněz hodnotově podložených čím dál více náladami trhů a čím dál méně hmatatelným významem všeobecné směnitelnosti jiného symbolického standardu, jakým dlouho bylo zlato. Také jim nahrávalo načasování tohoto soupeření v celkovém historickém kontextu, z něhož především nemůžeme pominout, jakou civilizační úlohu musel sehrát socialismus v nepředstavitelně zaostalém Rusku (a přilehlých územích) a z jakých imperiálně nakumulovaných, parazitně korpulentních pozic mu mohl Západ házet klacky pod nohy, aniž by to znamenalo trpčí život jeho vlastního proletariátu. Ten si prokazatelně mohl dovolit více, a hlavně mu i bylo právně a kulturně dovoleno více, takže se socialistický proletariát musel divit, jak je možné, že ten ziskem odíraný dělník žije někdy i dvakrát blahobytněji. Neviděl do vnitřností celého procesu a nakolik neudržitelný je způsob mocenského triumfu nad sovětem v konečný prospěch kapitálu, který po svém úspěchu nutně začal obnažovat některé své zájmy a jednat s proletáři více na rovinu. Sovětským životem vyhořelý dělník se přepočítal a vrhaje se kapitalistovi do náruče, odvrhl zatuchlý svět svých jistot o: ·         bydlení ·         možnosti spravedlivějšího dělení produktu bez ohledu na znaménko jeho meziročního vývoje ·         konservativnějším, tedy i stabilnějším pojetí růstu ·         cenách reflektujících spíše přiměřené, tisícerou marží nebobtnající výdaje při vzniku produktu ·         státu jakožto regulátoru a vymahateli práva (byť i vykonavatele bezpráví) Tyto jistoty rozčarovaně postrádá dnešní proletář, který ještě platí koncesionářské poplatky veřejnoprávní službě, jež ho má poučovat o bídě socialismu a přesvědčovat ho tlacháním miliardářů a miliardářských pohůnků o tom, že se, vzdor všem obětovaným jistotám, má přece mnohem lépe. I v rozporu s jeho pocity, které jsou přece falešně nostalgické a selektivní… Nicméně jakkoli silně působil tlak technologie a pokroku konkurenta na ideologický rozklad sovětského zřízení, patrně nejsilněji, pokud ovšem jen příliš nedůvěřuji svým osobním preferencím a jistému „emočnímu instinktu“ v sobě, musela působit kulturní nadřazenost západních svobod. Když se dnešní člověk zaposlouchá do jemu konvenující západní varianty daného hudebního žánru ze studenoválečné éry, pravděpodobně tak dává přednost nikoli jen zakladatelům toho žánru, ale i jakési víceméně všemi pociťované vyšší kvalitě. Tato vyšší kvalita takřka všeho, co si mělo získat srdce proletářů, je přítomná napříč kulturními a zábavními „výdobytky“. I sovětský dělník chce hamburger, Hi-Fi sestavu, barevnou televizi, porno a trpět s The Doors nebo třeštit s Iggy Popem. Chce se vysmívat svým pánům, kteří mu za tím účelem rádi zbudují ohradu s podvratným uměním, kde se všechen odpor vyplaví do ztracena. Toto komunističtí představitelé a níže postavení funkcionáři nepochopili, i protože neměli formát to pochopit, anebo nebyli dost cyničtí, aby se prostřednictvím svých Woody Allenů shodli s proletariátem na tom, že jsou jen mizerní lháři, v soukromí a za oponou dělící vyslovené myšlenky od nevyslovených stejně směšní, krutí a pitomí, jako my ostatní. Tedy snad nerozuměli úloze podvratnosti i proto, že se chorobně obávali o přesvědčivost komunistické ideje jako takové, takže jí často ani sami nevěřili. Mysleli si: celá idea může mít jen takovou autoritu, jakou požívají naše těla u veřejnosti, a pokud selžeme coby bohové, tolik odlišní vůči těm, které regulujeme, padne idea. Uvěřili, že komunismus jsou oni, jejich kredibilita, a když ji útlocitně střežili, věznili nakonec ty, jimž chtěli zůstat skryti ve svém docela nekomunistickém lidství. () (méně) (více)

Narciska 

všechny recenze uživatele

Perfektní dokument, česká historie představena způsobem, který obohatí. Na konkrétních příkladech, v mnoha pohledech. Vývoj českého průmyslu v jeho historickém pozadí a společenském dopadu. Spousta podnětných informací, prezentovaných moderní originální formou, které nechybí vtip. Cesta, jak pochopit, kým byli a jsou Češi dnes a taky jak a proč vypadá způsob naší práce. Přínosné i pro ty z nás, co nás jinak průmysl příliš nebere. ()

luczi 

všechny recenze uživatele

Velmi povedený seriál. Ale třetí díl věnovaný v podstatě jen plivání na Baťu, to mě trochu zklamalo. Tak především Baťa se "neudělal" na vojenských zakázkách, ale už dávno před 1. sv. válkou, po konci této války byly závody ve ztrátě, navozování dojmu, že Baťa na první světové válce vydělal, je prostě na pěst, díky svým metodám a promyšlené strategii by se tak jako tak stal v době míru neméně úspěšným, opakování oblíbených komunistických polopravd, které se režimu ve své době velmi hodily, bychom si už dnes mohli odpustit. Získání vojenské zakázky (na které se mimochodem podílelo více firem, nikoliv jen Baťovy závody) znamenalo pro zaměstnance obrovský bonus, že nebudou odvedeni na frontu, takže Zlín přečkal první světovou válku "celkem dobře". Samozřejmě to byl tvrdý pragmatik, který věděl, čeho chce dosáhnout a zaměstnanci byly pro něj prostředkem k dosažení svých cílů, kdo se nedokázal přizpůsobit, musel odejít, odbory byly sprosté slovo a proto byly závody terčem stávek a bojkotů, ale tohle bylo trochu moc, pánové, Baťa přišel s řadou inovací, ze kterých těžili i zaměstnanci a nakonec samotné město Zlín a široké okolí - a těží z něj i dodnes. ()

Galerie (145)

Zajímavosti (2)

  • Slovo industrie má původ z latinského slova „industria“, tedy: „pilnost, činnost, horlivost“. (sator)
  • V čase 14:24 ekonom Petr Rychetský zamění prvorepublikový název dnešního Jeseníku (Frývaldov) za název dnešního Sokolova (Falknov). (Pimburger)

Reklama

Reklama