Reklama

Reklama

V prach se navrátíš

  • Čína Return to Dust (více)
Trailer 2
Drama
Čína, 2022, 131 min (Alternativní 133 min)

Obsahy(1)

Ma a Kuej-jing vedou podobně osamocený a složitý život. Ma je zdrženlivý farmář, poslední z rodiny, který zůstal svobodný; Kuej-jing je invalidní a neplodná a dávno překročila věk, který je na čínském venkově považován za věk na vdávání. Zdá se, že jejich domluvený sňatek, který má spojit dva lidi zvyklé na izolaci a ponížení, je nutí do vztahu, který jim oběma život ještě zhorší. Místo toho se však chopí příležitosti povznést se nad sebe sama a objevit svůj společný osud. Naučí se, jak se stát blízkými společníky, jak spolu mluvit, jak se o sebe vzájemně starat a dokonce jak se usmívat. To vše navzdory tvrdé práci, kterou od nich vyžaduje jejich archetypální pouto se zemí, a zkouškám, které je na jejich společné cestě čekají. Na pozadí témat, jako je vykořisťování zemědělských dělníků, nucená urbanizace, vykořenění tradic a chudoba, upřednostňuje Li Ruijun, který se vrací do svého rodiště Gaotai v severní provincii Gansu, pohled hlavních postav na svět s jeho přirozenou naivitou a křehkostí prostřednictvím projevu důvěry a lásky, který filmu dodává jemnou něhu a hlubokou lidskost. (Film Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (7)

rivah 

všechny recenze uživatele

Citlivé a povlovné pozorování života chudého postaršího muže a jeho chromé a nemluvné ženy na políčku a v chalupě z vepřovic. ()

vyhnalek 

všechny recenze uživatele

Love story z chudého čínského venkova, kde i přes snahu čínské vlády stále žijí lidé od sklizně ke sklizni. Velmi přesné herecké výkony a krásně napsaná hlavní postava. Železňák (čtvrtý bratr) je trochu introvert, ale pracant, který vyznává férovost a dodržování slibů. Jeho obdivuhodná vytrvalost táhne dopředu celý film, jeho hendikepovanou ženu i vozík s oslíkem. Střed chudého světa hlavního hrdiny je konfrontován s přezíravým postojem místního zbohatlíka i čínské vlády, která o osudech lidí rozhoduje od stolu. ()

Reklama

Rimsy 

všechny recenze uživatele

První karlovarský film a hned příjemně zdrcující deprese. Pochvaly z letošního Berlinale byly oprávněné,  neboť pomalé čínské drama o neustálém hledání domova a vlastního prostoru trpělivě vypráví příběh o nedobrovolném manželském páru, který se spolu musí naučit vycházet. Starý mládenec přezdívaný Železňák je až čtvrtým synem, a tak rodinné zázemí nemá úplně ideální. Příbuzní se jej snaží oženit a vyberou mu za družku zchromlou a nemluvnou Kuej-jing. Oba v jádru dobří, pracovití lidé si k sobě v nelehkých podmínkách malé vesnice vykořisťované místním velkostatkářem hledají cestu prostřednictvím každodenních laskavostí. Přestože se postavy neustále zarputile o něco snaží, jsou snad předurčeny k tomu, aby byly zneužívány vrchností. Citlivá rurálnost, takhle má ten festival vypadat! Více zde. ()

Brennos 

všechny recenze uživatele

Pomalý citlivý snímek o chudém rolnickém životě v Číně, kde fungují i emoce a vztah ústřední dvojice. KVIFF 2022 ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Usebraný snímek, v němž klidně ponořeni z intimní blízkosti sledujeme, jak se mezi dvěma celý život ponižovanými a podceňovanými, ale též houževnatými a laskavými lidmi rodí a zvolna narůstá pevná příchylnost a pozorná souhra a důvěra, jak jim do života se vzájemnou péčí vstupuje harmonie, radost, důstojnost i smích, jak jim pod rukama vzniká domov, pro ně, pro jejich spokojená zvířata i pro stěhovavé vlaštovky, jak poslušni koloběhu přírody vděčně a pokorně sklízejí plody své trpělivé práce, jež jim otevírají nové možnosti... Příběh má však vícero rovin, a na další z nich jim do života zasahuje vládní politika a místní zkorumpovaní mocnáři. Vláda se cíleně různými pobídkami i násilím (k tématu je rozhodně dobré znát např. tenhle dokument o drsné čínské politice zabydlování měst a likvidace venkovského života: The Land of Many Palaces) snaží vyhánět poslední zakořeněné rolníky z venkova a místo tradičního soběstačného života je činit závislými na bydlení v bytech v městských panelácích, kde už nejsou spjati s přírodou a vedou jalovou a prázdnou existenci.... **** Když ale v poklidném příběhu naplněném sílícím vědomím, že rolník má zůstat ve své brázdě a všechno vydržet, dokud se do téhož koloběhu nevrátí jako prach, dojde k tragédii a Ma přijde o svoji družku, přestává pro mě být další vývoj děje a smysl příběhu uchopitelný - pochopila bych, kdyby se Ma rozhodl umřít nebo všechno opustit a nazdařbůh odejít, anebo kdyby tu ránu osudu pokorně přijal, jako do té doby přijímal i všechny ostatní, a dožil sice smutně, ale smysluplně svůj pečující život až do konce. Jeho rozhodnutí, jímž se zbaví zvířat i domu i polí a odsoudí je všechny k absurdnímu smutnému konci a sebe k prázdné, bezduché, osamělé, odpojené existenci v bytě vypadá v kontextu jeho dosavadního života a přesvědčení jako řízené uvržení se do nekonečných muk, záměrné pomalé utýrání, jako touha zakusit marnost a nesmyslnost takového od života izolovaného bytí. Možná je taková sebedestrukce jeho způsobem, jak mírnit bolest z životní ztráty, a je to rozhodně výmluvný komentář k likvidování soběstačných rolníků korporáty a vládami nejen v Číně, ale po celém světě. (Be2Can, Edison, s Lí.) *~ ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama