Reklama

Reklama

V prach se navrátíš

  • Čína Return to Dust (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Ma a Kuej-jing vedou podobně osamocený a složitý život. Ma je zdrženlivý farmář, poslední z rodiny, který zůstal svobodný; Kuej-jing je invalidní a neplodná a dávno překročila věk, který je na čínském venkově považován za věk na vdávání. Zdá se, že jejich domluvený sňatek, který má spojit dva lidi zvyklé na izolaci a ponížení, je nutí do vztahu, který jim oběma život ještě zhorší. Místo toho se však chopí příležitosti povznést se nad sebe sama a objevit svůj společný osud. Naučí se, jak se stát blízkými společníky, jak spolu mluvit, jak se o sebe vzájemně starat a dokonce jak se usmívat. To vše navzdory tvrdé práci, kterou od nich vyžaduje jejich archetypální pouto se zemí, a zkouškám, které je na jejich společné cestě čekají. Na pozadí témat, jako je vykořisťování zemědělských dělníků, nucená urbanizace, vykořenění tradic a chudoba, upřednostňuje Li Ruijun, který se vrací do svého rodiště Gaotai v severní provincii Gansu, pohled hlavních postav na svět s jeho přirozenou naivitou a křehkostí prostřednictvím projevu důvěry a lásky, který filmu dodává jemnou něhu a hlubokou lidskost. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (18)

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Zhlédnutí tohohle vizuálně bravurního a existenciálně silného opusu by měla být povinnost pro všechny notorické nespokojence. Dlouho jsem podobný film neviděl, protože časy, ve kterých jsem vymetal art kina a Febiofesty, už dávno minuly. Takže už jenom proto to pro mě bylo hodně příjemné divácké osvěžení. A rád odpustím tvůrcům i nějaké to citové vydírání a trochu neuspokojivý závěr. A dokud ve mně bude tenhle film znít a doznívat, což bude doufám ještě aspoň několik dnů, slibuju, že budu tváří v tvář každodenní všední realitě trpělivější a pokornější, že si přestanu zhýčkaně stěžovat na malichernosti, že budu vděčný za to co mám i za život jaký mám. Amen. ()

Danikaa 

všechny recenze uživatele

Tak neuveriteľne krásny, ale smutný film bez štipky nádeje do budúcnosti som už dávno nevidela. Dvaja ľudia, ktorí musia pracovať do úmoru aby ako tak vyžili, popri tom stavajú vlastný domček a budujú si cestu k sebe, často na pokraji vlastných síl. Nič nemajú zadarmo a často platia vlastnou krvou. Aj napriek tomu si zachovávajú svoju česť a cit k ľuďom aj zvieratám. Veľmi pekne,  citlivo spracované. Koniec filmu som už pre slzy ani nevidela. ()

Reklama

Ukrizku 

všechny recenze uživatele

Ma je oddaný, poslušný a pokorný vůči všemu, co nemůže změnit. Ožení se, jak je mu určeno. Je v souladu s vírou i s vypočítavou rodinou. Blahobytný divák zatíná zuby, když spravedlivý dobrák nevzdoruje politické manipulaci a nežehrá na přírodu, ani kdyby ho stokrát vytrestala. Ma je totiž altruista, který věří sobě, protože jen na to se může spoléhat. Jeho práce je těžká, ale má smysl. A jeho manželství taky. Povahu mu definuje nerozdílná laskavost - k zubožené ženě, nemocnému vydřiduchovi, budižkničemnému oslíkovi, vlaštovce nebo k pulcům v kyblíku... Drama spočívá na křehkosti absolutních priorit v kontrastu vztahů a života, kde nedostatkem neohroženi, abychom něco cítili, zkoušíme cokoliv. Pro silné zážitky ochotně riskujeme, pak třeba ani nežijeme, abychom hodně vydělali a mohli letět aspoň na druhou stranu zeměkoule a tam TO stejně nenajdeme. Přitom všichni dobře víme, že smysl není mimo, ale v pochopení svého místa. Že pocity štěstí existují jen v kontrastu s deficitem základních životních hodnot. Takže pak spokojenost znamená JEN domov a láskyplnou interakci. A to čtvrtý bratr se svou ženou měli. Proto se jim i v té bídě DOBŘE žilo, a proto se uměli upřímně radovat. Kuej-jing možná byla pro svého muže krásná. Možná krásnější než zavistivé ženské, jejichž manželé je nikdy neposadili na vůz, ani jim nevyprali počůrané kalhoty. Kuej-jing měla hrozný život, dokud nenašla domov mezi blátěnými cihlami a muže, který věděl, že štěstí znamená nemít koutky úst dolů. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Usebraný snímek, v němž klidně ponořeni z intimní blízkosti sledujeme, jak se mezi dvěma celý život ponižovanými a podceňovanými, ale též houževnatými a laskavými lidmi rodí a zvolna narůstá pevná příchylnost a pozorná souhra a důvěra, jak jim do života se vzájemnou péčí vstupuje harmonie, radost, důstojnost i smích, jak jim pod rukama vzniká domov, pro ně, pro jejich spokojená zvířata i pro stěhovavé vlaštovky, jak poslušni koloběhu přírody vděčně a pokorně sklízejí plody své trpělivé práce, jež jim otevírají nové možnosti... Příběh má však vícero rovin, a na další z nich jim do života zasahuje vládní politika a místní zkorumpovaní mocnáři. Vláda se cíleně různými pobídkami i násilím (k tématu je rozhodně dobré znát např. tenhle dokument o drsné čínské politice zabydlování měst a likvidace venkovského života: The Land of Many Palaces) snaží vyhánět poslední zakořeněné rolníky z venkova a místo tradičního soběstačného života je činit závislými na bydlení v bytech v městských panelácích, kde už nejsou spjati s přírodou a vedou jalovou a prázdnou existenci.... **** Když ale v poklidném příběhu naplněném sílícím vědomím, že rolník má zůstat ve své brázdě a všechno vydržet, dokud se do téhož koloběhu nevrátí jako prach, dojde k tragédii a Ma přijde o svoji družku, přestává pro mě být další vývoj děje a smysl příběhu uchopitelný - pochopila bych, kdyby se Ma rozhodl umřít nebo všechno opustit a nazdařbůh odejít, anebo kdyby tu ránu osudu pokorně přijal, jako do té doby přijímal i všechny ostatní, a dožil sice smutně, ale smysluplně svůj pečující život až do konce. Jeho rozhodnutí, jímž se zbaví zvířat i domu i polí a odsoudí je všechny k absurdnímu smutnému konci a sebe k prázdné, bezduché, osamělé, odpojené existenci v bytě vypadá v kontextu jeho dosavadního života a přesvědčení jako řízené uvržení se do nekonečných muk, záměrné pomalé utýrání, jako touha zakusit marnost a nesmyslnost takového od života izolovaného bytí. Možná je taková sebedestrukce jeho způsobem, jak mírnit bolest z životní ztráty, a je to rozhodně výmluvný komentář k likvidování soběstačných rolníků korporáty a vládami nejen v Číně, ale po celém světě. (Be2Can, Edison, s Lí.) *~ EDIT: uživatel SAINTS mě zpětně upozornil, že film měl ve skutečnosti končit rolníkovou sebevraždou (což by bylo pochopitelné završení - dobrovolný odchod ze světa s tím, že doufá, že se po smrti připojí ke své družce (viz ono i posmrtně do kůže vytlačené znamení ze zrníček, aby se znovu našli), a že jeho rozhodnutí přestěhovat se do bytu ve městě se do snímku dostalo zásahem čínské cenzury. Více o tom zde: Nicméně mám dojem, že na festival Be2Can se dostala ještě jiná verze, než se na Wikipedii popisuje (moje paměť tvrdí, že ve filmu, který jsem viděla, není zachycena sebevražda, ale po scéně usínání následuje ještě jedna, v níž si Ma nechává ukazovat byt ve městě, izolační klec, vězení, kde souhlasí, že planě stráví zbytek života. ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

Veľmi špecifický typ filmu, ktorý akousi hranou dokumentárnou kulisou ukazuje divákovi ťažký život miestnej čínskej chudobnej vrstvy spoločnosti s jeho zákutiami, ale aj radosťami, ktoré dokážu oceniť jedine oni. Príbeh dvoch outsiderov, ktorých vovedú do spoločného manželstva a ktorí si v podmienkach chudoby musia zvykať jeden na druhého. Musím vysoko oceniť skvelé herecké výkony oboch hlavných protagonistov, ktorým som uveril fakticky všetko. Aj preto som z tohto čínskeho snímku milo prekvapený, nakoľko civilným a nevnucujúcim spôsobom odhalil ťažkú sociálnu tému. 75 % ()

Galerie (23)

Reklama

Reklama