Reklama

Reklama

Je nalezena tím, koho hledá

  • angličtina Found by the One She Seeks

Obsahy(1)

Umělecký dokument je portrétem významné české překladatelky Anny Kareninové. Ceněná osobnost české kulturní scény, která v roce 2024 oslaví sedmdesátiny, zůstává dlouhodobě ve stínu své práce. Byla postupně šéfredaktorkou nakladatelství Odeon a Český spisovatel a revue Světová literatura. Kromě knižních překladů z francouzštiny, angličtiny a italštiny má na svém kontě dialogy a podtitulky k více než třem stovkám filmů. Kareninová se dlouhodobě věnuje především dvěma výjimečným autorům: americkému básníkovi Ezrovi Poundovi a francouzskému spisovateli Louisi-Ferdinandu Célinovi. S pečlivostí, s jakou přistupuje ke „svým“ autorům, se vztahuje i ke svým nejbližším, především k manželovi, básníku Petru Kabešovi, který v roce 2005 zemřel. Samota, osobní nasazení, snaha o pochopení a zrcadlení se v jiných lidech a jejich dílech – to jsou témata, kterých se film jemně dotýká. „Přiblížit se Anně znamenalo vydat se mimo svět pouhé observace, protože v každodenní práci překladatele se toho vlastně až tolik neděje,“ vysvětluje debutující režisér Petr Michal, který koncept filmu začal formovat už během svých studií dokumentu na FAMU. Projekt byl podpořený Nadačním fondem Filmtalent Zlín a jeho koproducenty jsou FAMU, Moloko Film a Česká televize (TPS Aleny Müllerové). (Česká televize)

(více)

Recenze (15)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Vím nade vši pochybnost, že bez překladatelské činnosti Anny Kareninová by byl můj život mnohem prázdnější, kterýžto fakt se jistojistě podepsal na mém hodnocení závratně se blížícím pěti hvězdičkám. Chápu, že si někteří z diváků mohou stěžovat, že by za ně by mohl být Michalův (r. 1986; Je nalezena tím, koho hledá je Michalovým celovečerním debutem) portrét AK nabitější informacemi, být podrobnější, resp. rozmáchlejší (ano, osobnost Anny Kareninové by si to určitě zasloužila, co se týče překladů, tak byla by chyba si odnést - k čemuž dokument tak trochu svádí -, že Kareninová přeložila pouze Célina a Pounda; bylo toho mnohem víc), ale mě vlastně hrozně baví, že film nesupluje heslo na wiki, že se pečlivou observací a bedlivým nasloucháním snaží přiblížit metodě překladatelčiny práce a určujícím životním setkáním (ať už přes knihy, tak osob z masa a kostí; ne náhodou by snímku slušel podtitul "vzpomínky na Petra Kabeše", což byl básník a partner Anny Kareninové). Medaile Za zásluhy, kdy? Snad co nejdřív, bo fakt nechcete, abych kvůli tomu musel kandidovat. ;-)) 80 % ()

Vajonek 

všechny recenze uživatele

Annu Kareninovou považuji za velice zvláštní a velice výjimečnou ženu. V tomto (také velice zvláštním) dokumentu nám poodhaluje něco málo z tajů své tvorby, přístupu k ní i ze svého, evidentně stěžejního životního vztahu, který její práci výrazně ovlivňoval a stále ovlivňuje. Hodně pocitový, poetický, křehký portrét, který by mohl asi být obsáhlejší, i takto ale fanoušky hlavní protagonistky jistě potěší. 75 %. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Podmanivě natočené, jen postupně se vrství mezery víc než sdělení, a v mezerách to nakonec všechno zůstane viset. Jen nevíme, jak hluboké a široké to "všechno" je a mně to přišlo jako ne úplně šťastné rozhodnutí, nechat to jen tak, v míň než náznacích, v nejistotě, kolik reflektovaných vrstev existence této ženy má. Na Annu Kareninovou, její dětství a vztah s rodiči, její cestu k překladu, její místo ve společenských proměnách, její vztah s Petrem Kabešem a mnoho dalšího je možno oprávněně toužit vznést mnoho otázek, jak dokument ubíhá, ale upřímně, v jeho závěru jsem zůstala na pochybách, jestli by bylo možno dostat i cenné odpovědi, a přitom ani přesně nevím proč. Přijde mi to škoda, a zároveň uznávám, že si tenhle portrét budu pro pár silných míst a specifickou atmosféru pamatovat. *~ ()

neumimfilm 

všechny recenze uživatele

Od momentu, kdy jsem film viděl nad ním přemýšlím takřka každý den. Je v něm neutichájící moudrost a subtilně ryzí krásno. Petr Michal vytvořit dojímavé, upřímné a krasné dílo, které při každé sekundě filmu i dokonce myšlence na něj objimá, konejší a osvobozuje ve všudypřítomném opuštění samoty každodenního světa. I při psaní těchto dojmů a pohou vzpomínkou na projekci mě zalilo blaho a chuť si film pustit okamžitě znovu. Už vím co budu dělat dneska večer... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Putování literárními krajinami Anny Kareninové. Portrét ženy, která se ke světu vztahuje primárně skrze slova, jimi se snaží postihnout realitu, a nejintenzivnější dialogy s druhými vede na stránkách knih, přesto portrét, jehož síla tkví ve slovech stejně jako v obrazech. 16mm kamera kontrastně k intelektuálnímu zaměření protagonistky akcentuje materialitu věcí a tělesnost lidí. To, co nelze konceptualizovat, ale jedině zakusit smysly, prožít. Přes tuto intimitu, posílenou využitím úryvků z cestovatelského audiodeníku Kareninové, režisér enigmatické překladatelce ponechává mnohá její tajemství. Možná naopak vytváří nová, když ji nežádá, aby své vztahy, zvyky nebo způsob práce zevrubně vysvětlovala. Na čem jí záleží, čím a jak žije, je z filmu i tak zřejmé díky tomu, jak je naladěn na její rytmus a dikci, a jak je vystavěn okolo knihovny Petra Kabeše, ke které se opakovaně stáčí pozornost a jejímž odstěhováním vyprávění logicky také končí. Neobyčejný film. Nejen ve srovnání se všemi konvenčními dokumentárními portréty známých osobností, které se své aktéry a aktérky snaží vpasovat do předpřipraveného narativu a role. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama