Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Päťnásťročná Terezka sa učí za krajčírku. Chudobná paneláková štvrť jej nedáva nádej na šťastnú budúcnosť, no ona aj tak sníva o kariére módnej návrhárky. Doma však pre svoje sny veľa podpory nenachádza. Otec sa len málokedy odtrhne od fľašky a matka sama len ťažko zvláda prácu, starostlivosť o rodinu a domácnosť. Terezka sa preto upne na skúsenejšiu spolužiačku Renatu. Spoločne si poza školu užívajú cigarety, alkohol, i prvé erotické kontakty s dospievajúcimi chlapcami. V panelákovej džungli sa Terezkin detský a naivný pohľad na svet rýchlo mení. Pochopí, že jedinou obranou pred krutosťou môže byť tiež len krutosť. Film režiséra Roberta Glińskeho poskytuje takmer dokumentaristický pohľad na životné šance detí dospievajúcich v neradostnom prostredí postsocialistickej mestskej periférie. (RTVS)

(více)

Recenze (61)

Martinibaby 

všechny recenze uživatele

Hodně silný filmový zážitek s ještě silnějším zakončením. Černobílé snímání udělalo své, depresivní atmosféra života na sídlištích byla vykreslená tak dokonale, že byl v tu chvíli člověk rád, že je tam, kde je. Chvilkama mi to sice připomínalo Děti ze stanice ZOO, ale nijak to celkový pocit z filmu nepokazilo. Celý příběh byl natočen tak realisticky, že mi doslova tekly slzy zároveň s Terezkou. ()

Jakubisko 

všechny recenze uživatele

LFŠ 2010 ... Kvalitní tečka letošní sice krátké, zato kvalitní LFŠ. Možná ne úplně originální, přesto však působivé zpracování jedné zmršené puberty. Ať už si z filmu vezmete cokoliv, ať už se v něm najdete nebo ne, rozhodně vás nenechá chladným. Žánr psychologické drama byl naplněný do poslední kapky. ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jako jo, něco do sebe to má, syrově a naturalisticky to taktéž působí (ačkoli jen na povrch) a na pár silných scén zde taky dojde, jenom to prostě nijak nevyniká mezi podobnými filmy se stejným tématem. Nejedna scéna a "zvrat" totiž působí prvoplánově, s psychologií se tu taky pracuje spíš povrchně, roztřesená kamera dojmu autentičnosti spíš ubližuje (ale zase určitou "špinavost sídliště" vykreslit umí, to tomu zase musím uznat, i když tohle vykreslování ošklivosti kamerou je mnohem lepší třeba v Hladových srdcích...) a po čase začíná spíš otravovat a celkově to prostě jede jen na půl plynu. Dost tomu chybí, aby z toho bylo skutečně silné, přirozené a propracované drama. Takhle to je spíš dost průměrné a kdybych to chtěl říct hnusně, tak je to lehčí kalkul zabalený do černobílého artového vizuálu, aby co nejmenší počet lidí prohlédl skrze něj... 3* ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Ahoj Terezko je jeden z mnoha smutných a depresivních filmů se sociální tématikou. Rodina, škola a kamarádi dokáží mít velký vliv a v tomhle případě to byl spíš ten negativní. Vzhledem k tomu, že Terezka zřejmě ve své nevinnosti připustila, aby na ní působil, dostala se do situace, kdy se z mladého člověka stane postupně psychicky velmi labilní jedinec. Nicméně jsem viděla s podobně laděnou tématikou emotivně silnější filmy, např. Somers Town, Malí kriminálníci, nebo Sviňky. A taky se přiznám, že roli Terezky zahrála Alexandra Gietner sice velmi dobře, ale mně nějak vizuálně nesedla. ()

stub 

všechny recenze uživatele

Krásná ukázka toho, na jak rozdílné úrovni je porevoluční kinematgorafie u nás a v Polsku. Nechci být skeptičtější než je nutné, ale obávám se, že v dohlednu se žádný současný český filmař syrovostí, věrohodností ani silou aktuálního tématu takovýmto dílkům nemá šanci přiblížit...neumíme to, asi jsme na to vnitřně moc pohodlní. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu spočiatku sprevádzali produkčné ťažkosti. Scenár po dlhé štyri roky odmietali všetci producenti. Režisér sa rozhodol film realizovať na vlastnú päsť a doslova v podmienkach „no-budget". Presvedčil spolupracovníkov, aby pracovali bez honorára. Po niekoľkých dňoch sa natáčanie zaseklo na mŕtvom bode a všetko nasvedčovalo tomu, že nikdy nevznikne. Nakoniec sa však našiel producent a do projektu tiež vstúpila štátna televízia. Snímku sa nakoniec podarilo natočiť za normálnych produkčných podmienok. (Jello Biafra)
  • Ceny (výběr): Festival polských filmů 2001: Zlatý lev (Gliński), Cena kritiky, Cena diváků, Polské filmové ceny 2002: nejlepší film, scénář, režie, herec (Zamachowski). MFF Karlovy Vary 2001: Zvláštní cena poroty, Cena FIPRESCI, MFF Denver 2001: Cena Krzysztofa Kieslowského. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Tvorcovia snímky sa rozhodli pre paradokumentárnú formu. Mnoho záberov dlhým objektívom vzniklo obyčajným pozorovaním prostredia varšavského sídliska. Pre čiernobiely obraz sa režisér rozhodol až po dokončení strihu. Robert Gliński tiež rezignoval na pevné dialógy i hudbu, ktorá by podľa neho "zabíjala pravdu". (Jello Biafra)

Reklama

Reklama