poster

Krvavá paní

  • Československo

    Krvavá pani

  • angličtina

    The Bloody Lady

Animovaný / Drama

Československo, 1980, 77 min

Režie:

Viktor Kubal

Scénář:

Viktor Kubal

Hudba:

Juraj Lexmann

Hrají:

Jela Lukešová
(další profese)
  • strougy
    **

    Stylová animace, plná drobných vtípků a schopná roztomilého vystižení poetické atmosféry určitých scén, nedokáže zabránit postupné nudě, vkrádající se do příběhu hlavně vinou přepálené stopáže. Příběh zpracovaný touto formou totiž zdaleka nemá potenciál na více než hodinové trvání a diváka tak film postupně spíš ubíjí než baví, což je vzhledem k mnoha povedeným scénám vyložená škoda. I tak je ale o třídu zajímavější než otravné zpracování stejné legendy od Juraje Jakobiska. Silné 2*.(13.12.2012)

  • darkrobyk
    *****

    I po letech stále působivé dílo. Strohé výtvarné pojetí, barevný kontrast, kde červená je symbolem života i smrti, a temné varhany vytvářejí chladnou atmosféru. První poetická třetina je plná radosti, kdy zvířátka připomínají rozjuchané disneyovské postavičky a Alžbětka Sněhurku. Jakmile však dá svému zachránci srdce, stává se z ní chladná a bezcitná čachtická paní. Věrný Ficko shání své paní mladé panny, na vesničany padá hrůza a železná panna nestačí objímat další oběti. Hřbitovní scéna, kdy noční krajinou burácí vichr a jedno tělo za druhým padá do masového hrobu, jako by vypadla z gotického hororu. Film má přiměřenou délku, avšak mnohý současný divák zvyklý na permanentní akci zřejmě spokojen nebude. Krvavá paní je poezie v obrazech a u poezie se nespěchá, tu je třeba si vychutnat.(28.11.2017)

  • honz
    *****

    Legendami opředená historická postava uherské šlechtičny, hraběnky Alžběty Báthoryové (1560 - 1614), je dlouhou dobu vděčným námětem v literatuře i filmu. Viktor Kubal ve svém celovečerním animovaném filmu poeticky zobrazuje čachtickou paní jako nevinnou dívku, ze které se z nešťastné či neopětované lásky postupně stává bezcitná, surová a krvelačná bytost. Skvělá výtvarná stráka filmu jakoby potvrzovala úsloví o tom, že v jednoduchosti tkví krása, a že málo může znamenat víc.(25.11.2011)

  • Kass
    ***

    Hodná dívka, kolem které pobíhají zvířátka jako by šlo o Popelku, se zamiluje do mladého zbojníka, jemuž daruje své srdce. A to doslova, protože v tu ránu se začne chovat jako krvelačný magor. Film obsahuje zhruba tři slušné scény ("krvavá lázeň", "pes chce sežrat srdce" a "závěr ve Věži") ale zbytek je povětšinou nudně utahaný a rozvláčný. A určitě tomu nepomáhá ani animace na úrovni podprůměrného večerníčku, i když chápu že zde jde o uměleckou licenci. Každopádně film obsahuje velmi dobrou hudbu...(7.6.2010)

  • Autogram
    ****

    Veľmi jednoduchá Kubalova animácia, taká, ako ju poznáme z večerníčkov. To nie je filmové mínus, ale pre mňa plus, obliecť takmer hororový príbeh do rozprávkového kabátu môjho detstva. Pri úvodných idylických scénach so zvieratkami a princeznou sa mi zdalo, že by to mohla byť aj rozprávka pre deti na nedeľné ráno, ale neskôr to bolo vyvrátené a krvavé a jemne erotické aj keď kreslené scény určujú film pre dospelých alebo aspoň pre odrastených. Do filmu je prepašované veľké množstvo jednoduchých gagov hlavne so zvieratkami, z ktorých väčšina je možná len vďaka odľahčenej animácii. Najviac ma dostalo modré z neba a ryba zadržiavajúca dych. Príbeh je notoricky známy a som rád, že sa v tomto filme nechcel hrať na žiadny happy-end.(21.3.2013)

  • - Na Slovensku bolo počuť hlasy, že sa radšej malo siahnuť po inej téme animovaného filmu. Jedna výčitka sa týkala aj úvodného komentáru, v ktorom sa namiesto zvyškov hovorí o zbytkoch Čachtického hradu. Kubal len zalamentoval, že teda zbytočne dostával v škole bitku, keď odrecitovával zoznam vybraných slov po "b" končiaci sa na dobytok, zbytok, živobytie. Zrazu už zbytok neplatí. Hovorieval: "Je mi ľúto, ale film musí mať nejakú chybu." (Raccoon.city)

  • - Viktor Kubal povedal, že dejom ťaživého psychologického hororu odkazuje na nemeckých expresionistov. (Raccoon.city)

  • - V roku 2017 animovaný film Krvavá pani vybrali do programu jedného z najuznávanejších medzinárodných festivalov klasického filmu vo francúzskom Lyone. V digitálne reštaurovanej podobe mal film v Lyone svetovú premiéru. (Raccoon.city)