poster

Vynález

  • USA

    Primer

Drama / Thriller / Sci-Fi

USA, 2004, 77 min

Režie:

Shane Carruth

Scénář:

Shane Carruth

Hudba:

Shane Carruth
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • nunka
    *

    Miestami som mala pocit, že zámerom režiséra je totálne a bezmyselne zatemniť mysel diváka, aby absolutne nevedel o čo vo filme vlastne ide... prelínanie časových línii a prekombinovanosť dejových sekvencií... podobných filmov tu už bolo a v porovnaní s "Carruthovým Primer" sa im podarilo aj niečím zaujať.(16.4.2006)

  • irigi
    *****

    Úžasně komplikované sci-fi, které člověk neposkládá napoprvé, a nejspíš ani napodruhé či napotřetí. Přesně takovéto filmy mám rád, i když Primer jde už trochu do extrému. Myslím, že divák, který se nespecializuje na rozmotávání podivností, jako je to potřeba např. u Nolanova Mementa, The Prestige nebo Scorseseho Shutter Islandu, Primer skutečně nemůže ocenit, ale já jsem byl velice příjemně překvapen. Nakonec ale sedí skoro všechno a ti, kteří píší, že film nahrazuje skutečný obsah překombinovaným dějem jej prostě jen nepochopili. Nakonec se určitě hodí i toto: http://www.freeweb.hu/neuwanstein/primer_timeline.html , i když mám dojem, že tam ještě pár detailů nehraje..(21.10.2010)

  • kkarx
    **

    Tedy dnes napíši i něco málo k ději. Nechápu, proč se z budoucnosti nevraceli do minulosti až doby po tom, co odcestovali strojem času. Pro účely výdělku by to bylo přeci naprosto postačující a nevznikal by takový nepořádek. Krom toho by se nemuseli pořád schovávat. Oni sice sestrojí stroj času, ale zároveň spoustu času promrhají čekáním v hotelovém pokoji - tomu tedy říkám časový paradox ;) Co mě ale nejvíc irituje, je příběh. Když už sestrojím funkční stroj času, tak ho použiji k něčemu zajímavějšímu, ušlechtilejšímu, než pouhému hrabání peněz, no ne? Údajně je tento film naprosto skvěle promyšlený do nejmenšího detailu s mnoha časovými pásmy. (I když z příběhu nám ukáže pouhý zlomek) S tím nehodlám nijak polemizovat, už jenom z jednoho prostého důvodu - je to úplně jedno! Běžný divák se nebude chtít koukat na film znova a znova, jen aby pochopil, o co v něm vlastně šlo. Představte si, že například autor knihy napíše namísto celých vět pouze některá vybraná slova a k tomu ještě mnoho z těchto slov nebo vět zpřehází. Co vznikne? Zřejmě velmi nepřehledný a nepříliš logicky navazující sled slov. A přesně tak vypadá od určitého okamžiku i tento film.(6.5.2011)

  • Standic1
    ***

    Velmi pěkná nízkorozpočtovka o partě vědátorů, kteří vyrábějí stroj sloužící k vyhledávání a kontrole chyb, který by mohli patentovat a něco na něm vydělat. Shodou okolností se jim ale podaří vyrobit něco víc. První část je takový průvodce "udělej si sám stroj, který vlastně ani nevíš jak funguje". Jakmile se ale dovtípí toho, k čemu stroj slouží, tak začíná Primer nabírat ten správný směr. Film odstartuje zajímavě, ale nedokáže udržet divákovu pozornost, a to zejména tím, že nelze sledovat, kolik skoků zpět v čase už bylo provedeno a jaká realita byla ta původní. Jakmile totiž začnete souhlasně pokyvovat a chytíte se správné časové linie, tak proběhne další skok v čase a je po všem... Mám rád komplikované a propletené filmy a vyprávění z nahrávek trochu pomáhá, ale i tak je to zmatené a režie to neuhlídala...(25.7.2015)

  • Seabeast
    ****

    Základní osa příběhu je jasná. Vypráví o vědcích, kterým se podaří sestrojit stroj na cestování časem. Není to ztvárněno tak fantasticky jako v jiných sci-fi, ale více komorní formou. Tohle myslím většina lidí pobere, ale je to opravdu komplikovaný film na vstřebání, přestože operuje s minimem. Stejně jako u druhého Carruthova celovečeráku Upstream Color jsem i zde totálně ztratil hlavu. A ztrácel jsem se prakticky permanentně pod tou neustálou záplavou slov, technických pojmů a dějových interpretací. Na druhou stranu nemůžu říct, že by se mi Vynález vyloženě nelíbil, ale ani líbil. Oceňuji především ten fakt, že NIKDO na světe takhle zvláštní filmy nedělá. Opravdu nemám žádné přirovnání a ten samý pocit jsem měl u zmíněného Upstream Color. Shane Carruth je svým způsobem geniální, protože má vlastně u všech tvůrčích složek svůj podpis a nic nepůsobí odflákle. Tím, že jsem hodně na vážkách a nevím, co si mám o filmu myslet, natož abych ho absolvoval podruhé, se mi nechce dávat míň jak čtyři hvězdy. Jsem opravdu hodně zvědavý, co Shane Carruth předvede dál a doufám, že další počiny budou ve více srozumitelnějším hávu. Nebo aspoň s takovými mantinely, kterých se můžete lépe chytit a lépe si je přebrat.(23.5.2015)

  • - Zariadenie vo filme je hučiaca kovová krabica veľkosti človeka. Jeden záber ukazuje, ako Abe (David Sullivan) a Aaron (Shane Carruth) stoja za stromami a sledujú samých seba vchádzať do skladovacích priestorov U-Haul. Táto scéna bola natočená v Carroltone na predmestí Dallasu. V roku 2005 boli stromy odstránené kvôli stavbe predajne Hummer. (Madsbender)

  • - Shane Carruth uviedol, že zo získaných záberov môže byť vyrobený najviac 80-minútový film, konečná dĺžka snímky je 78 minút. Uviedol tiež, že pomer záberu bol 2:1. (Madsbender)

  • - Snahe Carruth, který je rovněž autorem scénáře, se při jeho tvorbě maximálně soustředil na reálné vyznění dialogů, protože mu vadí, jak umělé rozhovory ve většině filmů jsou. (Pitrsss)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace