Reklama

Reklama

Vynález

  • USA Primer
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Čtyři přátelé/vynálezci amatéři sestavili po nocích a o víkendech v garáži jednoho z nich cosi, čemu ani jeden z nich nerozumí. Tenhle stroj už není jen obyčejný vyhledávač a kontrolor chyb, je v něm něco navíc. Něco, co žije samo, a dokáže cokoliv… (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (172)

Adrian 

všechny recenze uživatele

Ultralacný (oficiálne zdroje uvádzajú production budget iba neuveiteľných 7,500$), takmer "amatérsky" sci-film bez jedinej FX trikovej sekvencie, za to s dostatočne inteligentným príbehom o kamarádoch, ktorý sa po víkendoch a vo voľných chvíľach snažia v "pivnici" zostrojiť zariadenie na korekciu a kontrolu omylov (v origináli "error-checking" device). Zariadenie má však ale po zostrojení aj vedľajší efekt, ktorý je v konečnom dôsledku oveľa zaujímavejší ako pôvodne plánovný účel zariadenia... . Prvá polovica filmu je takmer hraný dokument, ktorý sa realisticky snaží zachytiť jednotlivé úskalia vzniku a následných prvých skúšok nového zariadenia. Miestami je táto dokumentárna štylizácia hnaná až do polohy, kedy to začína byť hlavne pre "netechnického človeka" máličko nudné. Takmer absencia hudobného podmazu, podrobné rozoberanie aspektov prístroja v dialógoch, komorné nasnímanie scén - v postprodukcii navyše vytónovaných do zeleného, odcudzujúceho a chladného zafarbenia - to všetko prispieva k pocitu "toto sa môže stať v skutočnosti". V druhej polovici, s výskytom prvých peripetií sa film potom stáča čoraz viac do polohy hraného, naratívneho filmu. Táto poloha je postupne stupňovaná až do úmyselne otvoreného záveru, ktorý tak v divákovi zanecháva minimálne rovnaké množstvo otázok ako aj tvorcami predložených odpovedí. Primer je tak vo výsledku skvelým príkladom porekadla "za málo peňazí, veľa muziky". Síce sa v ňom nedočkáte žiadných špeciálnych efektov ani akcie, ale na druhej strane vám bude ponúknutý inteligentný a zaujímavý príbeh, o ktorom budete rozmýšľať ešte dlho po skončení záverečných titulkov. V tomto smere mi veľmi pripomenul rovnako skvelý, Aronofského low-budget Pi. ()

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Až mě to překvapilo, jak dlouho ve mně dokázal rezonovat film, v jehož zhruba dvou třetinách jsem se přestal orientovat, co se v něm dělo. Po konzultaci s několika fanouškovskými weby nakonec musím uznat, že to smysl dává, byť od všech lapsů týkajících se časových paradoxů se to podle mě zcela oprostit nedokázalo. Smekám před Shanem Carruthem klobouk za to, že vůbec dokázal takový scénář vypotit (je poznat, že jde původně o technického inženýra a matematika), a snímek doporučuji coby jeden z nejpozoruhodnějších a myšlenkově nejpodnětnějších příspěvků k žánru filmů o cestování v čase, jenž je navíc na laciný nezávislý debut režírován i zahrán velmi obstojně. Na druhou stranu plně chápu, proč jeho záměrně výpustková, nic moc nevysvětlující a výhradně náznaková vypravěčská struktura spoustě lidí nesedne. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Tohle byla šílenost. Amatérský výmysl, který se snad ani nedá definovat, protože jeho podstatou je podivná hra s časem, kterou možná nechápou ani sami tvůrci. Celý film je naprosto chaotický, když dává chvíli smysl hned si to uvědomí a rychle přetočí na vyšší obrátky, aby divák neměl šanci dokonce filmu uvědomit si nic co on sám nechce. A nebo tomu tak není a autoři chtěli jen, aby divák sledoval chaotický děj, chaotické postavy a šílené dialogy připomínající hru z Harryho Pottera v které se nesmí říkat jméno toho kom se mluví. Přesně takhle to vypadá i ve Vynálezu, všichni tu budou mluvit a vy se jen dívat a na konci si snad řeknete, co vlastně byl ten tajuplný stroj, který je filmem neskutečně utajován. Až ho uvidíte budete zklamání, ale postavy vám to ihned vrátí ve smyslu "nezáleží jak to vypadá, ale musíš zjistit co to umí". Vše je tak krásně promyšlené a úžasně natočené, že mi ani po konci filmu nezbývá říct, že jde o amatérský film, který přerostl myšlenkově i technicky přes hlavu jeho autorů. Srovnávání s Aronofskoho Pí mi přijde spíše úsměvné doufání autorů než realita. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Já tyhle složité filmy rád, ale když mě nudí, tak mě ani nebaví přemýšlet nad tím, o co v nich vůbec jde. A to je případ Vynálezu, mě ten film většinu času dost nudil. Takže jsem sledoval nějaký dva vynálezce, co vynalezli nějaký stroj času, ten pak udělali víckrát, cestovali časem, měli tam i nějaký klony a nakonec jim ten vynález ukradla nějaká firma a začal ho masově vyrábět. A celý je to strašně zmatený, divný, natočené je to jak nějaký amatérský film, což mě taky celkem vytáčelo, ale hlavně je to prostě strašná nuda, takže mě nad tím nebavilo ani moc přemýšlet. Co já vím, možná v tom je skrytá nějaká neskutečně hluboká myšlenka a je to geniální dílo, i když je strašně amatérsky natočené. Ale koukat na to kvůli tomu znovu fakt nebudu, považoval bych to za ztrátu času. Když to porovnám s druhým filmem Shana Carrutha (btw, mě nejvíc dostává, jak na tom filmu dělá všechno to nejdůležitější... stejně jako Neil Breen nebo Alejandro Jodorowsky) - Upstream Color - tak Upstream Color bylo mnohem lepší, jelikož to něco do sebe i mělo a i když jsem tomu nedal velký počet hvězd, i tak uznávám, že na tom filmu něco je. Na Vynálezu nic tak extra zajímavého nevidím. Slabé 2* ()

Seabeast 

všechny recenze uživatele

Základní osa příběhu je jasná. Vypráví o vědcích, kterým se podaří sestrojit stroj na cestování časem. Není to ztvárněno tak fantasticky jako v jiných sci-fi, ale více komorní formou. Tohle myslím většina lidí pobere, ale je to opravdu komplikovaný film na vstřebání, přestože operuje s minimem. Stejně jako u druhého Carruthova celovečeráku Upstream Color jsem i zde totálně ztratil hlavu. A ztrácel jsem se prakticky permanentně pod tou neustálou záplavou slov, technických pojmů a dějových interpretací. Na druhou stranu nemůžu říct, že by se mi Vynález vyloženě nelíbil, ale ani líbil. Oceňuji především ten fakt, že NIKDO na světe takhle zvláštní filmy nedělá. Opravdu nemám žádné přirovnání a ten samý pocit jsem měl u zmíněného Upstream Color. Shane Carruth je svým způsobem geniální, protože má vlastně u všech tvůrčích složek svůj podpis a nic nepůsobí odflákle. Tím, že jsem hodně na vážkách a nevím, co si mám o filmu myslet, natož abych ho absolvoval podruhé, se mi nechce dávat míň jak čtyři hvězdy. Jsem opravdu hodně zvědavý, co Shane Carruth předvede dál a doufám, že další počiny budou ve více srozumitelnějším hávu. Nebo aspoň s takovými mantinely, kterých se můžete lépe chytit a lépe si je přebrat. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (9)

  • Jedna zo scén, ktorá sa nedostala do finálnej verzie filmu, ukázala, že bol Abe (David Sullivan) diabetikom. Záber, ktorý ukázal, ako si odskočí behom konverzácie, pretože si potreboval vpichnúť inzulínovú injekciu, mal preukázať, že okolnosti prinútili Abea stať sa starostlivým a metodickým. (Madsbender)
  • Film byl z velké části natáčen přímo v domě režiséra Snanea Carrutha. (Pitrsss)
  • Zariadenie vo filme je hučiaca kovová krabica veľkosti človeka. Jeden záber ukazuje, ako Abe (David Sullivan) a Aaron (Shane Carruth) stoja za stromami a sledujú samých seba vchádzať do skladovacích priestorov U-Haul. Táto scéna bola natočená v Carroltone na predmestí Dallasu. V roku 2005 boli stromy odstránené kvôli stavbe predajne Hummer. (Madsbender)

Reklama

Reklama