poster

Skrz naskrz

  • Polsko

    Na wylot

  • USA

    Through and Through

Drama / Krimi / Psychologický

Polsko, 1973, 70 min

  • CheGuevara
    ****

    Dalo by se říct, že se jedná o dost zběsilého polského Lynche. Jízda je to opravdu zběsilá a taky hodně zmatená. To vše graduje celkovou segestivitu celého filmu. Celý film jenom vrcholí oním procesem. Film jsem bohužel shlédl pouze v původním znění, ale ani to nic nezkazilo na výsledném dojmu. Film, který bohužel není pro každého, ale ta jeho bezvýchodná a depresivní atmosféra je jedinečná. První polský "psycho" film, který jsem viděl. Jen doufám že jich Poláci mají víc.(18.10.2006)

  • Nebešťan
    *****

    Jediné, co můžeme říci o tomhle filmu je, že je černobílý.(29.7.2019)

  • Cascabel
    ****

    Sugestivní podívaná. Překvapivě lineární vyprávění (vzhledem k popisu, který sliboval obtížnou skládačku). Na můj vkus některé scény přehnaně dlouhé, což může být vyprávěcí prostředek, který jsem ale ne vždycky chápal.(8.11.2017)

  • babka

    Film byl uveden ve Filmovém klubu ALFA Sokolov v sezoně 1979/80.(2.6.2014)

  • Iggy
    ****

    Temný, ponurý a hypnotický film. Manželský pár, který jaksi nezapadá do světa "normálních" lidí se rozhodne vydělat si na živobytí vraždami. Film na motivy skutečné události, která se odehrála v předválečném Polsku. Velmi nevšední filmový zážitek, který stojí za to! 4* jen proto, že jsem film viděl pouze v původním znění (takže některé scény pro mne zůstaly záhadou) a taky v poněkud zkrácené, asi 65 minutové verzi. O pokusu zastřelit pošťáka, jsem se dozvěděl až ze závěrečného procesu, kde se neustále mluvilo o pistoli, přestože v "mé" verzi se žádná pistole ani pošťák neobjevili.(19.10.2006)

  • - Jako námět pro film posloužila Królikiewiczovi autentická událost: zpráva z krakovské soudní kroniky z roku 1933 o manželech Maliszových, kteří pro peníze zavraždili tři lidi. V jednom z rozhovorů však Królikiewicz upřesnil, že největší vliv na tento film měl stav, v němž se ocitl na konci 60. let, kdy sám neměl daleko k nějakému zoufalému kroku do neznáma, a dále živost obrázků z jeho dětství stráveného v dělnické čtvrti, kde se chlapci dopouštěli různých poklesků, aniž by přesně chápali, co dělají, a kde se v těžkých poválečných dobách sami zbavovali života lidé zrazení a opuštění. Skrz naskrz není doslovnou rekonstrukcí zločinu a soudního procesu, protože Królikiewicz nezpracoval příběh kvůli kriminální zápletce. Jeho východiskem je spíše psychologické a sociologické hledisko: prostředí, ze kterého Maliszovi pocházejí a kde se seznámili, následně bezvýsledná snaha najít práci a uživit se, všeobecné ponížení místo přijetí a uznání. Królikiewicz pátrá po pohnutkách a motivech, jež Maliszovy přivedly k zoufalému činu, jehož výsledek si jen krátce a trpce „užili“, aniž by byli schopni si s jeho pomocí skutečně narovnat životní cestu. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Celovečerní hraný režijní i scenáristický debut Grzegorze Królikiewicze Skrz naskrz je dodnes jeho nejcitovanějším dílem a současně jedním z kanonických snímků polské kinematografie. V době svého uvedení vzbudil velkou pozornost, sklidil pozitivní reakce u kritiky, ale u masového publika už tak jednoznačně přijat nebyl. Polský filmový kritik a historik Jerzy Płażewski označil toto výjimečné a inspirativní dílo výstižně jako spazmatické a agresivní, jeho realizaci za nervní a subjektivizující. (Zdroj: Letní filmová škola)