Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Druhá část filmu začíná putováním v rovníkové oblasti, kde se cestovatelům podařilo zachytit nejtypičtější obrazy původní Afriky. Cesta pokračuje do pralesů Belgického Konga, kde nafilmovali nejmenší lidi světa, černošské trpaslíky. Ze střední Afriky se vydávají k jihu přes Viktoriiny vodopády a tajemné zříceniny středověkého sídliště v Zimbabwe. V Johannesburgu se stávají svědky slavnosti černošských zlatokopů. Jejich cesta končí v nejjižnějším cípu Afriky pod Stolovou horou v Kapském městě. Závěr filmu zachycuje zrození sopky natočené z bezprostřední blízkosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pokud bychom hledali zvlášť účinný extrakt prvorepublikového člověka, dvojice blízkých přátel-cestovatelů, ale současně i filmařů a spisovatelů (a také fotografů) je asi příkladem zvlášť vděčným. Pomineme-li jejich výrazně levicovou orientaci (v kontextu obou dílů se to jeví spíše jako plus než mínus), máme před sebou jedinečnou možnost se seznámit s historií nejen životního přátelství, ale i kontinentu, který dnes je jakousi časovanou bombou světového lidstva. Sledujeme - do značné míry jako další účastníci výpravy - zblízka historii evropského kolonialismu 19. století i éru jeho postupného oslabování v době Hanzelkovy a Zikmundovy cesty. Černý svět přitom v líčení obou přátel není zdaleka sněhobílý. Komentář post festum z úst mladistvého devadesátníka Miroslava Zikmunda film ještě dál ozvláštňuje a až dokumentárně přibližuje "věci za plátnem", tj. to, co oba ze zřejmých důvodů museli opominout, pokud se chtěli vrátit do své vlasti. Mozaika tvořivosti a nápadité dělnosti tak vyznívá jako neokázalá oslava české národní dovednosti, ale i věcnosti a střízlivosti při hodnocení exotických poměrů. skutečnost, že to dokázali mladíci, kterým ještě neudeřila třicítka, lidé s vlastně technickým a ekonomickým odborným zaměřením v chudé poválečné zemi, před nás staví ještě jeden pohříchu bolestný otazník - jak by v podobných poměrech obstáli dnešní současníci? Hlas obou přátel je nesporně hlasem nadčasovým - naléhavým, promlouvajícím a v mnohém inspirujícím - i k naší současnosti. A nejen k ní. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Vůbec nejpůsobivějším momentem tohoto dílu, jsem shledal návštěvu Pigmejů a zaznamenání zrodu sopky. Je neuvěřitelné, s jakou odvahou a vervou oba aktéři vše zaznamenali. Celkově bych tento počin označil jako mírně slabší, kdybych se ho pokoušel srovnávat se senzačním prvním dílem. Trošku jsem zde postrádal problémy na cestách. Ne, že bych je aktérům přál, ale přeci jen mají cosi do sebe. Nicméně i přesto se stále jedná a luxusní a těžce nadčasovou záležitost. Pěkné 4 kousky. ()

Reklama

Stíba 

všechny recenze uživatele

Druhý díl zachycují cestu od středu Afriky pod vrcholem Kilimandžára do Jihoafrické unie (dnes pochopitelně JAR) je více zaměřen na konkrétní milníky cesty než věci okolo jako Tatrovku nebo další okolnosti a je také více strohý ale jen o málo méně zajímavý. Jako Bonus je na DVD první část rozhovoru Miroslava Zikmunda s Vladimírem Krocem z roku 2004, tedy již po smrti Jiřího Hanzelky. Tahle část pro mě byla hodně zajímavá a povídání tohoto dobrodruha byl vydržel poslouchat mnohem déle než 23 minut. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pokračování africké odyseji Zikmunda s Hanzelkou nabízí černošskou podobu Afriky. Masajská Keňa nabídla mombaský mumraj a kávové plantáže, Uganda je předzvěstí panenské přírody. Zair v podobě rozmanitého Belgického Konga již chrlí přírodní krásy bez omezení, přidává Pygmeje a zrození sopky. Na hranicích obou Rhodesií nezapomněli na slavné vodopády a všimli si méně známého Velkého Zimbabwe. Lahůdkou byla Jižní Afrika s počínající rasovou segregací, diamantovými doly, či rezervací Transkei. Obdivuhodné na filmovém zpracování první světové poutě českého synchronního dua je pestrobarevná mozaika ve snaze o komplexnější pohled. Historie se střídá s přírodními unikáty, hospodářstvím, etnografií a antropologií i tehdejším postavením domorodého obyvatelstva. I přes dobovou tendenčnost komunistického nazírání na život lze jejich filmové dokumenty stále ještě označit za věcné a skladba za vyváženou. Pokud filmy Zikmunda s Hanzelkou srovnám s dnes populárním Trabantem, je pro mě jednoznačným vítězem stará garda. Jejich pohled vnímá život viděný a zvídavě zkoumaný v celé škále rozmanitosti, pečlivě dbá na jedinečnosti a odlišnosti a vyprávění poutavě rozšiřuje mé vlastní obzory. Tvůrci Trabantu jsou sebestředně zahleděni pouze do sebe a vlastního cestovatelského strádání. Jejich způsob mě o nic neobohatí a jejich zveličované nářky nad pseudoproblémy mě znechucují. Zdeněk Liška byl skladatelským géniem a zobrazované výjevy pozvedává až nad náhorní výšiny i zelené pahorky africké. Zdravá závist mě přepadává při průběhu syrového cestování bez turismu (až na ojedinělá místa) a bezelstnější vstřícnosti domorodého obyvatelstva. Zikmund s Hanzelkou navždy zůstanou v mém srdci, mám pro ně slabost a oceňuji jejich nesobeckou literární a filmařskou práci. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Oproti prvej časti cestopisu ubudlo dramatickosti, už tu nie sú samovražedné prejazdy púšťou, ale dostávame sa od zaujímavých pygmejov až do civilizácie. Aj v tej nechýbajú exotické úkazy ako japonská rikša ťahaná černochom v kostýme z brazílskeho karnevalu. Len o pár stoviek kilometrov ďalej zase nepoznajú ani koleso. No na konci sa dramatickosti urobilo zadosť natočením zrodenia sopky z prokletě nebezpečnej blízkosti. Komentár k výbuchu si všetko podal po svojom a zo sopky urobil politickú záležitosť. –––– Tento výbuch sopky se pro nás stal symbolem celé dnešní Afriky. Také ona je dočasně spoutaným živlem, který sbírá síly k poslednímu strašnému výbuchu. Po něm už 5 miliónů bílých nepovládne 160 miliónům Afričanů. ()

Galerie (6)

Související novinky

Zemřel Miroslav Zikmund

Zemřel Miroslav Zikmund

02.12.2021

Ve požehnaném věku 102 let nás opustil známý český cestovatel, spisovatel a dokumentarista Miroslav Zikmund, jehož životní pouť byla nerozlučně spojena s kolegou Jiřím Hanzelkou (*1920 - †2003). V… (více)

Reklama

Reklama