Reklama

Reklama

Československý filmový týdeník

(seriál)
  • Slovensko Československý filmový týždenník

Obsahy(1)

Aktuální záznamy událostí pro Československý filmový týdeník před padesáti lety jsou dnes již historickým dokumentem. (oficiální text distributora)

Recenze (127)

e-pilot 

všechny recenze uživatele

Jde o cenný dokument doby a přesně tak se na týdeníky musíme dívat. Poválečné nadšení vystřídalo nadšení budovatelské, ale i strach z čistek. Pod tím vším politickým balastem se skrývá skutečný život. A o tom to je... Hesla o budování socialismu zaznívají pod snímky obchodů, jejichž vitríny sice zdobí obří portréty politiků s hesly k výročí revoluce, ale jejichž regály jsou prázdné. Ironie? Ne, skutečnost! V tom jsme žili. ()

Zik2 

všechny recenze uživatele

Válka je mír, svoboda je otroctví, nevědomost je síla. V padesátých letech mistrná československá propaganda, troufám si říct, nejlepší ve východním bloku, silně připomíná George Orwella. Dříve jsem se na týdeník koukal jako na výmysly zlotřilých komunistů (což samotřejmě reportáže jsou) a snažil jsem se polemizovat s každým slovem. Pokojný západoněmecký lid protestuje proti novým německým nacistům, kteří zbrojí proti nebohému táboru míru, američtí imperialisté vraždí v Koreji, zlovolní francouzští kolonialisté páchají genocidu v Alžírsku, které chce shodit pouta kolonialismu, československý lid s radostí buduje socialismus a plní plán na 256 %, zatímco pošahaní švýcarští avantgardní umělci vystavují svoje matlaniny, které nazývají uměním. Teď už se jen bavím a kochám se genialitou propagandistů. Byly to ohromné bedny. Bohužel. V šedesátých letech (tedy v těch dílech, které vysílají teď) propaganda light, která už nemá pachuť politických procesů, naopak někdy ukazuje skutečné úspěchy, kterých jsme v šedesátých letech dosáhli. ()

Reklama

forsberg

všechny recenze uživatele

Vítězství je jisté, porazíme imperialisté. Na souši i na moři zlikvidujeme agresoři. Ejchuchů, i ve vzduchu.Tohle byla padesátá léta, doba kdy ještě lidé věřili, že usilovné budování a práskání nehodných spoluobčanů povede k lepším zítřkům. Záměrně nechávám bez hodnocení. Česká televize by si zasloužila víc než 5* za uvedení téhle zrůdnosti pro další generace a komunistická strana by si zasloužila něco mnohem horšího než jen hodnocení "odpad". ()

woody

všechny recenze uživatele

Sledovat každý týden takové perly jako boj o zrno(v každé jiné zemi normálně žně), lampasáka pískajícího Internacionálu na festivalu v Gruzii, nové objevy sovětských vědců na poli polyfunkční mechanika pro polské svářeče, sběr západního brouka na Mostecku a občas nějaký ten monstrproces s rozvratitelem pokojného socialistického státu je _takhle sprosté slovo neznám_ A navíc vědět, že vás něčěho takového čekají ještě více jak 2000 dílů.Při té délce jsem zvědav jestli se posledního dílu dočkají alespoň mojí vnuci... Někdy si říkám, že kdyby některou obzvláště vymazlenou reportáž viděl Orwell spálil by rukopis 1984 a začal znovu, protože takové výmysly by mu nikdo nezbaštil.Realita totiž byla krutější než si dovedl představit.Poněvadž něco takového jako je Čs. filmový týdeník vás poznamená a začnete si vážit svobodného života... ()

Véronique 

všechny recenze uživatele

Je radost se tento archív dívat. Já jsem tuto dobu nezažilo, proto se mi některé záběry zdají až "exotické". Jako člověk, kterého zajímá historie - a ta novodobá zvlášť - je tento cyklus dobrou "učebnicí" 2. poloviny 20. století. I když netřeba brát vše vážně:) Nejlepší jsou záběry na kvetoucí pole a hlas komentátora díc, že osební plán byl splněn na 110%:) ()

Galerie (2)

Zajímavosti (2)

  • Jedním ze spoluautorů tohoto pořadu se v roce 1961 - především z nutnosti obstarat si nějakou obživu - stal i později velmi úspěšný režisér Jiří Menzel. Ve své autobiografii "Rozmarná léta" na to vzpomínal (kráceno): "Moc jsem se o práci nepral a točil jsem málo. Když se naskytal nějaká větší práce, vždycky jsem našel důvod, proč ji nedělat, nebo proč by ji měl dělat někdo jiný. Proto mě tam měli rádi. Bylo víc práce, a tím pádem i víc honorářů pro ostatní. Točil jsem krátké snímky, asi osm až dvanáct záběrů, tak, aby se to vešlo do minutového šotu. Většinou z pracovního prostředí. Záběry ze žní, májových oslav, brigády socialistické práce a tak podobně. Někdy se to neobešlo bez groteskních situací, když jsme třeba točili šot o tom, jak je Praha připravena na sněhovou kalamitu a příslušný funkcionář mne nutil, abych ho natočil, jak se starostlivě dívá z okna. Nebo jsme točili v hrudkovnách někde u Rokycan a doprovázel nás zodpovědný pracovník. Hlídal nás, abychom nenatočili nic ošklivého. Pořád se chtěl dívat do kamery a kontrolovat, co točíme. Nesměli jsme otočit kameru směrem vzůru, abychom nezachytili začouzenou oblohu, a nesměli jsme ji ani sklonit k zemi, aby se v našem šotu neukázalo, jaký tam mají bordel." (NIRO)

Reklama

Reklama